• majsan74

Måla paneltak

Hej, vi flyttar snart in i ett hus med massa träpanelstak och det tycker inte jag är så fint. Vi tänker måla taken vita men vet inte vad som är bäst att göra. Måla med pensel, roller eller sprutmåla det, någon som har något bra tips?

• Svar på tråden Måla paneltak
  • Sencha

Det finns förstås olika uppfattningar om sånt Bland annat beror det på vad man ska använda för färg.

Om panelen sedan tidigare är obehandlad, så rekommenderar jag penselstrykning och linoljefärg. Men det är jag, det

• lindansare

Kika in i min blogg och scrolla ner till näst senaste inlägget. Där har du penselmålat, laserat paneltak (och väggar). Nemas problemas (utöver ett litet missatag som anas på bilderna).

linlin.blogg.se

• Bettyblomma

Kvistlack! Sedan penselmålning, färgval beroende på vilket rum taket är.. Lycka till!

• Venna

Vi målade också om paneltak när vi flyttade in i vårat hus. Vi använde pensel och resultatet blev superfint! Att rolla ett paneltak är nog både svårt att få snyggt och himla krångligt eftersom man inte kommer åt i alla vinklar med en roller.

• majsan74

Tack för alla svar. Ja vi får nog använda pensel för sprutmåla ska tydligen vara lite svårt. Finns det någon här som har sprutmålat??

• abnocto

Om det är behandlat sedan tidigare är risken att det gulnar när du målar vitt.

• Venna

För att förhindra att taket gulnar kan man använda sig av kvistlack, men det brukar inte behövas om taket är ganska gammalt. Annars kan ni måla första lagret med en oljefärg som "spärrar" att taket gulnar. Vi målade först med oljefärg och sen två lager med en vattenbaserad tonad vit färg.

• minibulan

Vi målade 30 är gammalt tak och kvistlack är ett måste, annars dröjer det 3-5 år, sen är alla kvistar aprikosa. Köp bra färg, inte Rustas eller billig skit, kan rekommendera Alcro "Servalac Aqua" dyrare men suveränt lättmålad. Vi valde halvblank för att ljuset skulle reflektras bättre än om det var matt.

2 strykningar kvistlack
    2 strykningar grundfärg
    2 strykningar täckfärg

Man kan fortfarande se träts ådringar och struktur genom färgen vilket inte funkar med billig tjockare, kletigare färg. Vi är supernöjda. Tror man kan se lite av vårt tak på lite bilder i mitt galleri.

Lycka till

Svar på tråden Måla paneltak