• laluna

får panik när jag tänker på utdrivningsskedet

tycker det gör förjävligt ont. Har inte haft värkar så länge med dom 3 sista så just när man ska krysta gör det som ondast tycker jag. ändå vet man att det snart är klart.
    När det spänner , bränner och svider jag får panik när jag tänker på det.
    Nån mer som känner så?

• Svar på tråden får panik när jag tänker på utdrivningsskedet
  • Supertesco

Jag känner så också! Jag sitter och kniper ihop omedvetet så fort jag tänker på att pressa ut en bebis till. Jättejobbigt. Speciellt som vi funderar på syskon snart! Hur ska det här gå?

• laluna

minsista förlossning sa barnmorskan åt mig att börja krysta när jag var öppen 9 cm. medan jag krysta peta hon undan kanten som var kvar. Aldrig mer säger jag gjorde ont som f*n. Nu tänker jag inte krysta förran jag är helt öppen.

• Maui

Min BM gjorde likadant och "petade" undan kanten när jag var öppen 9 cm. Jag andades lustgas men var nära att sätta mig upp och fråga vad f*n hon höll på med för att det gjorde så ont.

• gotland

Skönt att se att jag inte är ensam om att tycka att utdrivningsskedet är värst Har aldrig hört nån som tycker det förut (förutom jag) och ibland verkar folk tro att man inte är klok när man tycker så.
    Nästan alla jag känner tycker att det var "skönt" att krysta ut bebisen... "Då fick jag hjälpa till själv och vara aktiv" och "då kände man att det verkligen hände nåt" osv.
    Jag kände knappt öppningsvärkarna tack vare lustgasen men när barnen ska ut har de stängt av lustgasen för mig, så det är ju inte så konstigt att det gör ondare då. 

Men de som jag känner som tycker att värkarna var värst har alla haft EDA och ganska långdragna förlossningar. Kanske är det annorlunda då eftersom jag haft snabba förlossningar utan annan bedövning än lustgas? Jag vet inte.... 

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • gotland
    laluna skrev 2007-08-01 22:32:44 följande:
    tycker det gör förjävligt ont. Har inte haft värkar så länge med dom 3 sista så just när man ska krysta gör det som ondast tycker jag. ändå vet man att det snart är klart. När det spänner , bränner och svider jag får panik när jag tänker på det.Nån mer som känner så?
    Kom på en sak till ang det där med att det spänner, bränner och svider...
    När jag hade fött mitt första barn så pratade jag och en kompis om våra förlossningar. Då berättade jag att jag känt precis så, men då sa hon att det svider och bränner ingenting och det var väldigt konstigt att jag känt så för det ska man inte göra, då måste det varit nåt fel på mig och bla bla bla...
    När jag då påpekade att hon hade bäckenbottenbedövning när hon födde och den lindrar lite (jag vet det för min mamma har fött både med och utan bäckenbottenbed. så hon har förklarat skillnaden) så sa kompisen att "nej... bäck.bott.bed sätter sig i ryggen så jag hade ingen känsel i ryggen alls, den bedövar ingenting där nere...."

Nåja, nu vet jag iallafall att jag är normal
    (¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • FruSascha

När jag födde så smörjde dom in mig därnere med någon slags bedövningssalva. Vet inte om det hjälpte, men jag tycker utdrivningen var befriande och gjorde inte alls speciellt ont.

Bara i den sekunden hans huvud kom ut på det bredaste stället gjorde det ont, men det varade ju bara en sekund. Kan du inte fråga om du får bedövningssalva nästa gång?

• Ina stina

Vilka bra tips! Jag stöter bort tanken på förlossningen samtidigt som
    jag tänker att barnmorskorna ju vet en massa och säkert gör allt det bästa
    för en. 15 dagar kvar nu och min första son kom redan i vecka 36+3 så
    det kan vara riktigt nära. Kämpa på allesammans!

• Beautyflie

Vilken "kant" är det ni pratar om?

• Supertesco

Egentligen tycker inte jag att utdrivningsskedet var det som gjorde ondast, men det var helt klart det som var obehagligast. Jag får rysningar i hela kroppen bara jag tänker på det. Kanske kan det bero på att min förlossning var dålig rätt igenom? Jag vill i alla fall inte göra om det!

• Shirley

Jag tycker att det var värst då huvudet skulle ut, när det var som allra störst liksom.. fyyy fasen vad det brännde och sved.. ajajaj!!! (Hade ingen bedövning vid utdrivningen)
    Jag kände då smärtan! Sen säger jag bara till de som inte kände nåt alls när huvet & det skulle ut - lyckos er! Sen fattar jag inte riktigt att endel INTE kan känna det? ????? När nåt såå stort ska ut genom nåt så ltet menar jag.

Sophie - Mamma till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410, Nova 0605 & Freya 0706
Svar på tråden får panik när jag tänker på utdrivningsskedet