• Ankissen

*Jag var på Apoteket idag för att handla Losec,

Jag var på Apoteket idag för att handla Losec, som jag måste äta lite nu och då i början av min graviditet för att jag är så nervös för mf... Då sa försäljerskan att det fanns ett mycket billigare alternativ till Losec, ca 100 kronor billigare, som hon tyckte att jag skulle köpa. Jag sa att jag var gravid och helst ville ha Losec för att jag vet att jag får äta dem. Då sa hon att det är samma verkningsingrediens i den andra och att den är ok. Nu när jag kom hem så tittade jag på bipackssedeln och ser att det står "används inte vid graviditet och amning utan läkares inrådan". Vad ska jag göra? Kan jag använda dem ändå? Hon har ju sagt att jag kan det och det är ju samma ingrediens som i Losec (som man får äta)? Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden *Jag var på Apoteket idag för att handla Losec,
  • anne82

har läkaren sakt att det är grönt så ta dom.
    alvedon är ju också samma som panodil,men olika fabrikat bara,så så är det nog med losec med.

• KJG

Dom på apoteket brukar veta vad dom pratar om. Men gå in på netdoktor annars o slå på den medicinen så kanske det står mer om den. Lycka till!

• Baby82

Ring och prata med sjukvårdsupplysningen

• Ananak

ibland kan faktisk dom å apoteket ha fel, jag ahde ringt min läkare och frågat =)

• lata kocken Johanna

fass.se i fassdelen läste jag lite om omeprazol som är den aktiva substansen i losec där står det såhär

Graviditet
    Kategori B:2. Begränsade epidemiologiska studier indikerar inga negativa effekter under graviditet eller ökad allmän missbildningsfrekvens. Informationen om specifika missbildningar är dock otillräcklig. Användning av omeprazol under graviditet kräver en noggrann nytta- /riskavvägning.

Amning
    Grupp IVb. Erfarenheten av exponering till barn via bröstmjölk är begränsad. Användning av omeprazol under amning kräver en noggrann nytta- /riskavvägning.

• Ankissen

OK. Då ska jag nog inte använda dem då. Då blir det mao en jobbig söndag eftersom mina losec är slut!

• Ankissen

Har jämfört och den AKTIVA substansen är densamma i båda. Men det finns ju ett och annat hjälpmedel som kanske inte stämmer överens.

• Ankissen

Losec: Omeprazol (10 mg), sackaros 22 mg, färgämne (järnoxid E 172 och titandioxid E 171) samt övriga hjälpmedel.

Omeprazol (10 mg): Omeprazol (10mg), titanoxid (E171), järnoxid(E172), propylenglykol, hjälpämnen.

• Tjohalia

jag hade nog inte använt den utan gått tillbaka till apoteket och bytt...

• Ankissen

Nu har min man sökt på andra sidor på nätet och kommit fram till att man får använda dem när man är gravid. Jag tänker göra så att jag äter dem idag om jag behöver och sen går jag och handlar Losec igen i morgon.

• Faster M

Jag antar att det är Opremazol du har fått i stället. ?
    De ska man inte använda när man är gravid enligt min bm. De tillhör kategori B2 och losec tillhör kategori A (går att läsa i fass). Hämta ut Losec i stället, men var inte orolig om du har tagit nån, det skadar inte.

Lycka till, det är inte roligt att ha magkatarr under graviditeten.
    MVH

• BubbelGuppie

Apoteket har policyn att erbjuda dig den billigaste med samma ingredienser som den du bett om eller fått på recept.
    har hänt mig flera gånger med olika sorters medecin.
    lycka till och grattis

Svar på tråden *Jag var på Apoteket idag för att handla Losec,