• Im Fabulous

Fördomar emot unga föräldrar

Nu är jag så TRÖTT på hur man som ung och havande eller ung och förälder blir behandlad.
    Gång på gång ska man behöva ta bemötanden om hur dålig man kommer bli som förälder, bara för att man är ung.

När ska detta sluta? När ska ni inrutade och livrädda tjurskallar lägga ner och acceptera att människor är olika?

Jag är 19 år, har fast arbete, god ekonomi och bor tillsammans med den blivande fadern sedan 2 år tillbaka. Vårat barn var Planerat! Och mycket efterlängtat!

Är så trött på detta. Låt mig göra mina egna val i MITT liv och låt mig framför allt njuta av min graviditet!

• Svar på tråden Fördomar emot unga föräldrar
  • Gibiesmamma

fick barn när jag var 19 vet vad du menar... ska man se till våra kroppar är vi skapta för att få barn runt 20, det är naturligt och kroppen klarar det bäst då.
    Att genomsnittet för försföderskor i Sthlm e 37, det ser jag som mer konstigt...

Du har allt fixat för dej, vilket jag inte hade, så det kommer nog gå aldeles utmärkt för dej. man är aldrig redo att bli förälder, inte förräns babyn ligger hos dej efter förlossningen, då växer du för varje dag. Du kan inte sätta en ålder på det!

Strunta totalt i vad folk säger, försök inte bevisa något sköt bara om ditt barn med förnuft och kärlek så kommer allt ordna sig, tro mej!!

Grattis!

• Im Fabulous
    Gibiesmamma skrev 2007-07-31 15:43:41 följande:
    fick barn när jag var 19 vet vad du menar... ska man se till våra kroppar är vi skapta för att få barn runt 20, det är naturligt och kroppen klarar det bäst då.Att genomsnittet för försföderskor i Sthlm e 37, det ser jag som mer konstigt...Du har allt fixat för dej, vilket jag inte hade, så det kommer nog gå aldeles utmärkt för dej. man är aldrig redo att bli förälder, inte förräns babyn ligger hos dej efter förlossningen, då växer du för varje dag. Du kan inte sätta en ålder på det!Strunta totalt i vad folk säger, försök inte bevisa något sköt bara om ditt barn med förnuft och kärlek så kommer allt ordna sig, tro mej!!Grattis!
    Tack för ditt stöd. Känns enormt bra att det finns människor med "rätt" syn på detta.
  • Gibiesmamma

så lite så Har många kompisar som fått barn runt 20, vissa är nu e inne på det 2:a...
    Alla har klarat det bra, men jag tror att många anser att man förlorar sin ungdom om man får barn tidigt, vilket delvis är sant.
    Men min son är nu 3,5 och jag har senaste året varit ute med kompisar när han varit hos mormor/pappa och då får jag tid att va ung. När han är hemma är vi hemma tillsammans och har det bra och jag saknar inte festandet.
    Nu är jag redo för en till liten så småningom, och ser det som att jag "festat av mej"...

var stark bara, och du har pappan hos dej också, vilket gör det ännu lättare. Lycka till!

• Bluescreen

Hej! Fick själv barn sex dagar innan min 19-årsdag så jag förstår vad du menar.

Däremot kan jag säga att efter att ha använt FL flitigt under lång tid är det många, många unga föräldrar som infriar och späder på dessa fördomar! Även om det inte gäller just dej.

• Linn och Robin

Fick barn när jag var ganska nyligt fyllda 18 (sonen är 7 månader nu), men jag har faktiskt inte mött några fördomsfulla människor än
    Det har gått alldeles utmärkt än så länge!

• cicci85

jag blev gravid när jag av 19m och födde sonen när jag va 20 men har i stort sett aldrig mött några fördomar eller fått dåligt bemötande! tur bara kanske?

• hannahlilla

Jag har heller knappt fått höra något negativt & jag var 16 när jag blev gravid.
    Har aldrig hört någon säga att jag kommer vara en dålig mamma, att jag gjort fel val osv.
    Enda kommentaren jag fått var av en fd kompis i samma ålder som tyckte att jag förstörde mitt liv.
    Annars har det flesta tyckt att jag & pojkvännen tog rätt beslut & att det är bra att vi tog vårat ansvar.

Om man tänker igenom en kommentar för mycket kan den tillslut verka mer kritisk än den egentligen var. Jag vet många som tar åt sig av kommentarer som inte ens handlar om dem själva, utan kanske en specifik person eller vissa personer som inte tar sitt ansvar fullt ut. Känner man inte att man är en sådan person behöver man inte ta åt sig.
    Sen att folk ställer frågor, är nyfikna & undrar hur man klarar sig osv är ju inget negativt, det kan bli det om man gör det till det.

Nu kan ju ni säkert ha fått höra mycket skit, menar ju inte er i den här tråden, bara uppfattningar jag fått av personer i min närhet & andra unga mammor jag pratat med.

Fördomar finns mot allt & alla, lev ert liv & skit i negativa kommentarer, ni vet sanningen själva, ni behöver inte upplysa alla trångsynta människor om att dom har fel, dom är bara ute efter att klaga & kritisera. Man vinner på att skratta åt dom :)

Elvira, 19/3-07.
  • CeeJay

Det finns fördommar om ALLT Jag är en "urgammal mamma" som är hela 35 år och har två barn på 3 och 1,5 år. OM jag någon gång får höra någonting ang min ålder och barnafödande skiter jag högaktningsfullt i vad som sägs.

De finns de som är unga som är jättebra föräldrar och även tvärt om och de som är äldre som är skit och även tvärt om. Alla är vi olika, skit i vad som sägs och förklara dig inte.

Njut av att ni kommer berikas av ert barn och låt andras trångsynthet vara där den hör hemma - i deras egna huvuden!

• YoungMom

blev något fel med övre inlägget.. hehe.

Jag har fyra barn och är 24år. Fick min första son när jag var 15år. Har sedan dess fått massor av olika bemötande, bara för att man är ung och mamma betyder inte det att man är en dålig mamma... vart har folk fått det ifrån?

Svar på tråden Fördomar emot unga föräldrar