Tvättlappar
Hej!
Vad råder ni mig till att köpa, tvättlappar av papper eller skum? Vad tvättar man de små med till en början, bara vatten med sedan lite oparfymerad tvål, alternativt någon olja till?
Tack på förhand.
Hej!
Vad råder ni mig till att köpa, tvättlappar av papper eller skum? Vad tvättar man de små med till en början, bara vatten med sedan lite oparfymerad tvål, alternativt någon olja till?
Tack på förhand.
Jag skulle köra på med de exta mjuka av papper. Har hört att man skall varva de vanliga tvättservetterna med tvättlappar. I början behövs bara vatten och lite olja till badet.
Jag tycker skummisarna är jättebra, funkar till hela kroppen. Jag tvättar med vatten och olja.
Skummisarna har jag haft med olja och vatten på..
Jag använder bara i papper eftersom jag inte vill "återanvända" en tvättlapp genom att doppa den i vatten flera gånger. Bläsch!
Jag använder enbart vatten. Har testat med olivolja någon gång, men tycker inte det är bättre eller sämre än enbart vatten. Bara lite jobbigare att få rent skålen sen. I början hade vi tvätt-olja, men det torkade ut huden och inte blev det rent fortare heller.
När vi tvättar av ansiktet/kroppen använder vi tvättlappar i tyg, känns mjukare än skummisarna.
Tack för era svar. Dessa har hjälpt mig.
Jag väljer tvättlappar i papper eller tyg av miljöskäl. Det känns väldigt omiljövänligt att använda dem i skumplast.
ACO's babytvättcreme tycker jag är jättebra och mild att tvätta med i rumpan vid blöjbyten. Till kroppen använder jag lite babyolja i vatten.
Tänk på att det är superviktigt att klappa rumpan torr med en frotthandduk innan du sätter på blöjan, för att undvika röd hud el i värsta fall svampinfektioner! IKEA har billiga storpack med frottetvättlappar. Dem använder vi dagligen fastän barnen inte haft blöjor på flera år. De är outslitliga!
Min pojkes rumpa blev jättemjuk och röd alls när jag började tvätta med olivolja (och vatten såklart..) på papperstvättlappen. Blöter tvättlappen under kranen och vänder flaskan med olivolja en gång mot den och tvättar sedan. Torkar tort med handduk, smörjer med bepanten. Toppen!
Jag rekommenderar tvättlappar av papper, allra bäst tycker jag faktiskt Euroshoppers tvättlappar på Ica är, de är mjuka och bra. (En bonus är ju även att de är väldigt billiga..!)
Jag kunde inte använda de av skum för min tjej (som är väldigt känslig i hyn) blev alldeles röd och sårig av dem i rumpan.
För övrigt tycker jag att det oftast funkar att tvätta bara med vatten, och om det behövs mer funkar det toppen med lite olja på tvättlappen! (Barnolja eller olivolja t.ex.)
/Lycka till!
Ibörjan använde vi våtservetter, men jag tror att de var stor orsak till att vår lilla kille var hysterisk på skötbordet ibörjan.... dvs de var kalla..... Så sen dess har kört med en skål varmt vatten o tvättlappar (Använder dock "våtservetter" när vi är borta o inte har tillgång till vatten på lämpligt håll.) Ibland använder vi lite av Acos skumtvål när han har bajast. Torkar i princip aldrig då han bara har kissat. Men då bajsr han 1-3 ggr per dag..... De vi tycker är helt klart bäst är Coops egna. De har en sida som är himla mjuk!
Från början kan de små liven ha bajs i blöjan nästan jämt, o då fick vi tipset på bvc att smörja på inotyol varje ggn vi bytte. Det lägger sig som en skyddande hinna, så att bajser inte ligger o fräter på samma sätt. Bepanten är bra att varva med ibland för de mjukar upp o återfettar på ett sätt som Inotyol inte gör.
Lycka till
Jag tycker dom i papper är hundra gånger bättre än dom i skum. Dom är mjukare och lättare att torka bort med.
Jag använder bara vanligt vatten när jag tvättar barnen!
När det gäller att tvätta stjärten har jag tänkt använda papperstvättlappar, men när det gäller att tvätta kroppen har jag valt att klippa sönder några mjuka handdukar som jag gjort tvättlappar av. Tycker det är onödigt att tvätta kroppen med engångslappar - de är ju inte direkt skitiga...
Dixy:
Det finns billiga frotte tvättlappar på ikea! Vita med en färgad hängare i. Det är 10 st i och kostar typ 39 eller 49 kr.
Papperstvättlappar funkar bäst här! Skumtvättlappar gör att tösen blir röd i rumpan...
Vi använder mest tvättlappar i tyg. Jag har sytt egna i flanell, tycker att frotté är lite rivigt och tjockt. Använder vi engångs kör vi med pappersvarianten.
Man kanske ska testa de där av papper då dels pga miljöskäl och även att många säger att de är bättre...
TS
Jag använder tvättlappar av frotte.
Jag klippte ut bitar från min gamla handduk som var sönder i mitten...(min favvo handduk)
När jag är ute tex på köpcentrum eller hos vänner så har jag alltid våtservetter i skötväska.
du får prova dig fram o hitta det du tycker bäst om
Skumlappar eller papperlappar eller våtservetter eller tvättlappar av frotte.
Egentligen är alla nog lika bra men man tycker ofta den o den är bäst för att...
medan andra säger nej den o den är bättre för att..