• La vegas

"KK Brev"

Har ni skrivit något brev hur ni vill ha er förlosning och vad ni är rädda för.
    När ska man ge dom brevet?
    Ni som har gjort det har det hjälpt er?

• Svar på tråden "KK Brev"
  • feritaugar

Ett tips; skriv ut 2 brev och ta med. Jag gav min morska brevet direkt när hon kom in till mig men hon tappade bort det utan att ha läst det och där stod vilka läkemedel jag inte tålde!

• mamma till2

ska göra det nästa v... förlossningsberättelsen

• La vegas

Vad har ni skriv i erat brev?
    Lite ide´r, vet inte riktigt vad jag ska skriva.Jag tycker liksom att de borde vata att man lite rädd. Man gör ju inte detta typ varje dag hi hih.
    Tycker att allt ser fånigt ut man skriver.
    Hjälp?

• asparinC

Så här har jag skrivit mitt efter en mall jag hittade på någon sida (frågorna med fet text) Kopierade från exel så det ser nog skumt ut Hoppas det hjälper dig något.

Vem eller vilka vill du ha med som sällskap?

Maken/Fadern.

Vill du ha med dig något i rummet?

en jättefarlig tiger, musik

Vill du begränsa antalet personer som tar hand om dig?

Ja och helst en kvinnlig barnmorska/läkare

Vill du ha full information om vad som sker och vara delaktig i de beslut som fattas?

Full information. Delaktig i de beslut vi är kompetenta att fatta.

Lavemang eller ej?

ja

Använding av värkstimulerande medel eller ej?

Nej, om det inte är absolut nödvändligt

Användning av förlossningkar eller dusch?

Dusch

Typer av smärtlindring som du önskar eller vill undvika?

Lustgas. Akupunktur.Massage.Inget som kan ställa till det.

Hinnsprängning eller ej?

inte om det inte är nödvändigt

Klipp i mellangården eller ej?

inte om det inte är akut.

Naturlig utstötning av moderkakan eller hormonspruta?

Naturlig. Vi har inte bråttom

Ska partnern klippa av navelsträngen eller ej?

Jajamensan!

Ska läkarstudenter eller liknande få vara med?

nej! Om vi inte kan få en insatt en som kan förklara för fadern vad som händer

Önskemål om timmen närmast efter förlossningen?

lugn och ro

Vill du att man ska undersöka barnet i din närvaro?

Jajamensan!

Ska barnet sova i din säng eller ej?

Ja

Vill du bli väckt på natten för att amma eller vill du hellre sova?

väckas för att amma

Kan inte jag fatta beslut så är det min man som för min talan

Om jag måste snittas/sövas ska barnet få vara på faderns bringa tills jag vaknar

Rädd för kejsarsnitt, sugklocka och att spricka mycket

Om något oförutsett inträffar måste fadern informeras

Bröt svanskotan för tio år sedan. Kan det orsaka problem?

Jag vill ha mycket information för att känna mig trygg, bekräfta att smärtan är normal och att barnet mår bra.

Det är viktigt att min man får stanna hos mig och barnet

Vill ha en så naturlig förlossning som möjligt och undvika det som kan påverka barnet negativt

• La vegas

Tack så jätte mycke!!! AsprinC!!!
    Ditt brev var bra.

• La vegas

Ska man inte skriva sitt namn så de vet att det är mina önskningar.Ligger brevet i sitt rum el ?

• Niinaaa

Men jag tycker det verkar jättekonstigt att skriva ett förlossningsbrev.
    Hur sjutton ska man veta hur man vill ha det innan???????????

Jag tänkte att stå på alla fyra eller på knä att föda för att utnyttja tyngdlagen. Men om någon försökt att flytta mig till den ställningen när jag var på förlossningen hade jag blitt galen!
    Det var ju bara omöjligt att flytta sig från ryggläge, allt gjorde så ont.

Samma med att jag ville duscha trodde jag. Men jag vägrade kliva upp ur sängen när jag väl var där.

Alltså jag menar man VET ju inte!

• Momsie

Nope, lät det vara upp till personalen eftersom jag av erfarenhet vet att inget blir som man tänkt sig och man kan ju inte känna till förloppet innan, så jag åkte in och överlät till personalen att ta hand om mig på bästa sätt : )

• PyretS

Tror att det är viktigt att försöka hålla det kort om de ska ha tid att läsa det och försöka att inte ta med "självklara" saker. Om dessutom du och den du ska ha med dig har gått igenom hur du vill ha det innan så att han/hon vet hur du känner så kan ju den personen föra din talan.

• Emlan1
    La vegas skrev 2007-07-22 15:49:29 följande:
    Har ni skrivit något brev hur ni vill ha er förlosning och vad ni är rädda för. När ska man ge dom brevet?Ni som har gjort det har det hjälpt er?
    Kom ihåg att de som jobbar är utbildade för att hjälpa er och er bebis genom förlossningen, sugklockor, klipp och stygn används inte för att liva upp utan för att det är nödvändigt
    Läkarkandidaterna är alltid på sista terminen och alltså nästan färdiga läkare och barnmorskestudenterna är alla leg. sjuksköterskor.
    Hormonspruta för att få ut placenta (moderkaka)är alltid trevligare än att börja blöda och rusas iväg till OP för placentalösning!
    Mitt i särklass bästa tips är att lär er slappna av, våga följa med i värkarna och andas.
    Hoppas ni får en suverän förlossning!
Svar på tråden "KK Brev"