• KaiN

vi ska ha tvillingar :-)

Tjenna alla pappor.. vill bara säga att vi ska ha barn i december och idag när vi var på UL så visade det sig att det var inte utan det var två stycken inne där

så nu kommer vi att få tre barn, tycker det ska bli toppen kul

ni pappor som har tvillingar hur var den första tiden? har ni fler barn som är äldre, hur tog de att de skulle bli storasyskon?

• Svar på tråden vi ska ha tvillingar :-)
  • Tvillingpappan

Grattis till dig, det är en upplevelse utan dess like, fick många tips av kollegor som har tvillinhgar och det rådet jag kan ge er är att gör allt samtidig oavsett vad....blöj byte så byt på bägge, mat så ge bägge mat osv, de har mycket nytta av varnadra så det kommer att bli skoj och jobbigt, mina är nu 22 månader.

• Tvillingfarsa

Stor grattis till dig! Du har en grymt underbar tid framför dig.

Jobbigaste tiden för oss var dom två första månaderna innan man kommit in i alla rutiner osv. Sen vart det bara bättre och bättre.

Gjorde iof inte blöjbyten samtidigt om dom inte gjort nåt samtidigt.

Skulle du undra nåt nån gång så tveka inte att skicka meddelande till en.

• Wipperman

Grattis!
    Tvillingar är fränt.
    Våra är 6 månader.
    De första två månaderna var rätt tuffa.
    Dag och natt hade nämligen en tendens att vara ungefär samma sak den första tiden.
    .Men, visst, när sambon, nuvarande frun, krisade och låste in sig i badrummet var det inte svårt att hålla sig för skratt med två tok-skrikande trötta tvillingar.
    Iron-man i Kalmar är en utmaning, Nurburgring en annan, maran under 2.30 en tredje.
    Den fjärde utmaningen går det inte att förbereda sig för
    Men otroligt häftigt.
    Förändrar mycket.
    I positiv riktning.
    Bortsett från det där med bil, var tvungen att skaffa en sån där gigantisk pråm till bil för att få plats med vagnen och alla dom där andra grejerna som dom behöver.
    Det kommer jag aldrig att förlåta dom för

• KaiN

jag kan förstå att det är den första tiden som är jobbig, fast nu är vi redan inne i det då vi har en dotter på 1,5 år MEN man kommer att få häcken full med allt... dubbel lycka och dubbelt arbete =)

• Angelven

Gratulerar,

själv fick jag mina 2003 - så de fyller 4 nu om ett par veckor. Vi hittade ett papper med noteringar över matningstid (flaska) från första tiden och det stod 23 tillfällen på ett dygn....

Förbered med matlådor.
    Sov när barnen sover.
    Försök få matning att matcha.
    Kom ihåg att om inte mamma & pappa mår bra mår inte barnen bra,
    dvs se till att ni får sova
    Sov... (vi fick vår första sammanhängande natt en hotellnatt på ett bröllop efter två år....)

Men det är dubbel lycka och dubbel glädje hela tiden. Numera är det också 4 ggr med bus - först tvilling 1 med sitt bus och så tvilling 2 med samma bus och så tvärtom - 4ggr med jobb ....

Tvillingklubbens kurs här i Stockholm var väldigt bra, om inte annat för att få en att inse vad som väntar, de har nån bra bok också - tvillingar är annorlunda.

... åså kör vi en Peugeot 807 - det är inte en pråm, den väger 20 kg mindre än en saab 9-5 om jag plockar ut säte 7 och är 10 cm kortare och 5 cm bredare. Saaben är en pråm

Mvh
    /Angelven
    ps. Nämnde jag att sömn kan bli ett problem ?

• KaiN

vi räknar med att behålla den bil vi har nu, en renault megane kombi.. visst det kommer att bli lite trångt men det går... har mätt och kollat med olika barnvangar och det får plats plus annan packning =)

ja sömn lär bli en brist vara men så mycket som frun sover nu så lär hon klara sig iaf =)

• Angelven

Hade en Renault Laguna i början - men en bonusdotter måste också få plats och med de större stolarna efter babyskydden blev det för trångt.

Förresten - tips om barnvagn om ni inte köpt, köp en låg och lär dom kravla i och ur så fort de kan gå - ni kommer få lyfta så det räcker ändå!

Överhuvudtaget så fick våra lära sig att vara betydligt mera självständiga tidigt än de skulle behövt om de var enlingar (kul ord förresten - många tvillingföräldrar använder det - enling)

Förbered er på att alla (!!!) kommer fram och tittar ner och sen frågar de flesta "Är det provrör" - själv såg jag det som rätt fräckt att fråga så - ett bra svar kan vara "Näh, hur har du det själv med potensen?"

Mvh
    /Angelven

• KaiN

vad hade ni för stolar först? vi får plats med barnstolar men trångt blir det =)

• Angelven

Römer Rock-a-Tot var det nog. Men trångt var det - därav bilbyte Svårt att hitta en modern kombi som fungerar med stolar bak och svenska storlekar på vuxna fram

• KaiN

vi var och kollade på Brios nya barnstolar och de kommer att funka med tvillingarna i baksätet plus mamma och jag och storasyster fram.. =) iaf ett tag

Svar på tråden vi ska ha tvillingar :-)