• PinkMonster

Ju-större-desto-bättre?

Hej!
    Jag är rätt rädd för förlossning och vill varken föda vaginalt eller göra KS. Men om jag måste välja så vill jag ju inte förstöra min mage, så då väljer jag vaginalt. ;)
    Men nu till frågan. Kan det ha nån betydelse, när man föder vaginalt, om man har stora eller små höfter? Kan det möjligtvis vara så att det är ju-större-desto-bättre?
    Och går det lättare om man har tränat bäckenbotten ordentligt? I sånna fall, varför?
    Kram på er alla!

• Svar på tråden Ju-större-desto-bättre?
  • blonde redhead

Måtten på bäckents insida avgör om det är "lätt" elelr inte. Utsidan, alltså omkretsen på höfterna, spelar ingen roll i stort sett. Så nej, ju-stööre-desto-bättre, stämmer normalt inte.

• PinkMonster

Okej. Kan man mäta bäckents insida på något sätt? För jag är verkligen rädd att få en "skräckförlossning", som så många får..

• blonde redhead

Nej det går bara att göra med röntgen. Tror inte du behöver ora dig, det är väldigt få människor som har för små bäckenmått. Ofta är man då väldigt kort (under 155 tror jag det är)

• HeartsOnFire

blonde redhead skrev 2007-07-17 11:44:54 följande:

Nej det går bara att göra med röntgen. Tror inte du behöver ora dig, det är väldigt få människor som har för små bäckenmått. Ofta är man då väldigt kort (under 155 tror jag det är)
    Jag är 158 cm lång/kort...kan jag föda vaginalt iaf? Det är iaf min högsta önskan. Vill helst inte göra ks.
  • blonde redhead

Det tror jag absolut att du kan. Är du orolig så prata med din bm. Läkare kan göra en bedömning om du skulle ha för trångt bäcken. Tror det kan vara bra för sig så du slipper känna oro inför förlossningen.

Lycka till med allt!

• HeartsOnFire

blonde redhead skrev 2007-07-17 11:51:57 följande:

Det tror jag absolut att du kan. Är du orolig så prata med din bm. Läkare kan göra en bedömning om du skulle ha för trångt bäcken. Tror det kan vara bra för sig så du slipper känna oro inför förlossningen.Lycka till med allt!
    Okej, tack så mycket!
Svar på tråden Ju-större-desto-bättre?