• M1975

Ont i magen- körtelbuk??

I våras låg dottern på lasarett med ont i magen, och dom misstänkte körtelbuk. Nu har hon liknande symptom med ont i magen, dålig aptit och ställer sig ibland på alla fyra i magkramp. Hon har haft ont i ca 9 dagar nu och vi var till akutentidigare i veckan. Alla värden var bra ( snabbsänka, socker och urin). Hon är även mycket törstig och jag misstänkte diabetes men sockervärdet var som sagt bra.
    Min fråga är: är det vanligt med återfall av körtelbuk och vad brukar symptomen vara? Hur länge brukar man ha ont?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Ont i magen- körtelbuk??
  • Martina 3

kan föröka svara dig iaf. Lymfadenitis mesenterii sk. körtelbuk med ömmande och svullna lymfkörtlar i buken
    Symtom

Symtomen kan ibland vara till förväxling lika dem vid blindtarmsinflammation. Barnet insjuknar akut och får så småningom högersidiga magsmärtor och lokal ömhet när man trycker på magen över blindtarmens plats. Barnet har dock ofta nyligen genomgått en övre luftvägsinfektion. Temperaturen brukar också vara klart högre redan vid insjuknandet än den är vid blindtarmsinflammation.

Behandling

Om läkaren efter sin undersökning inte känner sig helt säker på diagnosen körtelmage kan det vara klokt att låta barnet vara kvar något dygn på sjukhuset för fortsatt observation. Om diagnosen däremot är säker kan barnet få åka hem och skötas hemma tills besvären avklingat och kropps-
    temperaturen blivit normal, vanligen efter 2-3 dygn.

Operation

Operation behövs alltså inte för körtelmage, men görs om man misstänker blindtarmsinflammation. Man hittar alltså en ansamling av lymfkörtlar i området kring blindtarmen. När man väl kommit så långt brukar de flesta kirurger ändå ta bort den i och för sig friska blindtarmen för att förebygga framtida besvär. Åt de förstorade lymfkörtlarna gör man däremot ingenting. De brukar återta sin normala storlek efter en tid.

Om du är orolig tycker jag att du ska bestäla tid på vårdcentral så att de kan skicka remiss för utredning
    lycka till!

Svar på tråden Ont i magen- körtelbuk??