• kramizar79

Rädd, kan man göra kejsarsnitt?

hej! Nu e det så att ja e jätterädd för själva förlossningen (ibland så e ja lite lugnare men oftast e det jobbigt).. Ja går å pratar med en psykolog på MVC om just detta men en så länge så har vi bara nuddat vi det problemet! Ja e nu snart i v22 så det e ju ett tag kvar men ja tänker mer å mer på den dagen! Finns det möjlighet att göra kejsarsnitt?? Ja bor i Göteborg!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-14 15:18:32:
    glömde skriva att det e mitt första barn

• Svar på tråden Rädd, kan man göra kejsarsnitt?
  • THR1972

vad exakt är du rädd för?
    det kan hända det är olika från ställe till ställe men här hos oss ska det MYCKET till om man beviljas snitt pga rädsla...

• kramizar79

det e just det ja inte vet! Ja tror att det e både själva smärtan (vet inte hur ont det kommer att göra) + att va så utlämnad..

• Desperate Housewives

Jag är också jätterädd för förlossningen och känner att jag skulle vilja ha kejsarsnitt.
    Jag skulle vilja prata med någon om det.
    Kontaktade du psykologen själv eller har din barnmorska gjort det åt dig?

• kramizar79

Desperate Housewives: På många MVC så finns det en psykolog som man kan kontakta själv (samtalen kostar inget).. Det va min BM som pratade me psykologen där..KOlla upp det!

• Bebis0707

Antar att du träffar psykologen pga förlossningsrädslan? Försök tänka efter varför du är rädd och prata igenom vad du skulle kunna göra för att dämpa rädslan. Jag gick på auororasamtal två gånger och kom fram till att jag var rädd för att ha så ont att jag stoppar upp förloppet och därmed orsakar bebisen extra påfrestningar och ska få ett skadat barn. Jag och Bm pratade om hur jag kan minska rädslan genom att t ex använda smärtlindring som passar mig. T ex pratade vi om att jag kan åka in tidigare än nödvändigt för att sätta en epiduralrör som sedan kan fyllas på vid behov. Jag är rädd för att jag - pga av värkarna - inte ska kunna böja på ryggen och sätta epiduralet när det väl behövs och då kan det vara lämpligt att sätta själva röret tidigt utan att spruta in något. Jag kom också fram till att jag vill ha kontinuerlig info om vad som händer och varför så att jag hela tiden är med i förlossningsskedet.
    Vi pratade också om för och nackdelar med resp förlossningssätt och jag tycker nog att ett kejsarsnitt är en väldigt stor operation som jag helst undviker, därmed inte sagt att jag emellanåt också vill ha kejsarsnitt.
    hoppas det ordnar sig för dig!

• kramizar79

Bebis0707: Å tack, va bra det lät! Jo ja måste försöka att gå till botten med va det e ja igentligen e rädd för.. Det blir ju inte bättre av att alla runt omkring en säger att det e helt naturligt!

• Zova

Att det är helt naturligt att föda vaginalt behöver inte betyda att det är det bästa och enda sättet...
    Tänk igen vad du är rädd för och var INTE rädd för att ösa ur ALL ångest och rädsla när du talar med psykologen eller vem du skulle prata med.
    Men vill du verkligen ha snitt så ska du självklart se till att få det.
    Förstår själv inte varför man ska pina sig i vag förlossningar?
    Hoppas du kan komma till botten med hur du själv helst vill göra som sagt, Vad du är rädd för och hur du vill att ditt barn ska komma till världen.

• kramizar79

Zova: Näe det e nog för å nackdelar me bägge tror ja! Ena dagen så känns allt lite bättre men sen så blir ja rädd igen! tack för stöd..

Svar på tråden Rädd, kan man göra kejsarsnitt?