Antar att du träffar psykologen pga förlossningsrädslan? Försök tänka efter varför du är rädd och prata igenom vad du skulle kunna göra för att dämpa rädslan. Jag gick på auororasamtal två gånger och kom fram till att jag var rädd för att ha så ont att jag stoppar upp förloppet och därmed orsakar bebisen extra påfrestningar och ska få ett skadat barn. Jag och Bm pratade om hur jag kan minska rädslan genom att t ex använda smärtlindring som passar mig. T ex pratade vi om att jag kan åka in tidigare än nödvändigt för att sätta en epiduralrör som sedan kan fyllas på vid behov. Jag är rädd för att jag - pga av värkarna - inte ska kunna böja på ryggen och sätta epiduralet när det väl behövs och då kan det vara lämpligt att sätta själva röret tidigt utan att spruta in något. Jag kom också fram till att jag vill ha kontinuerlig info om vad som händer och varför så att jag hela tiden är med i förlossningsskedet.
Vi pratade också om för och nackdelar med resp förlossningssätt och jag tycker nog att ett kejsarsnitt är en väldigt stor operation som jag helst undviker, därmed inte sagt att jag emellanåt också vill ha kejsarsnitt.
hoppas det ordnar sig för dig!