• Ylva17

Rh negativ och missfall

Hej, jag har haft missfall för ett år sen i vecka 12 och har precis fått missfall igen, vecka 5. Vi har tre barn 6-10, men vi vill gärna ha ett fjärde. Jag är RH negativ och efter varje förlossning fick jag en gammaglobulinspruta, men efter missfallet tyckte gyn att det inte behövdes. Nu undrar jag om min kropp ändå har bildat antikroppar och stöter bort de befruktade äggen?
    Nån annan som är Rh negativ och fick barn efter missfall?
    undrar
    Ylva17

• Svar på tråden Rh negativ och missfall
  • rödtopp

vi har tre barn 16,13,2 och sen kom det 3 missfall. jag har fått spruta efter barn 1 & 2 nr 3 var rh- och efter missfall 2 & 3
    (efter nr 1 sa dom att det inte behövdes??)
    efter sista missfallet kollade dom mitt blod efter antikroppar men det fanns inga.
    Läkarna tror att jag bara har haft maximal otur med tre MF på 1 år.

• Mor o mer

Fostret börjar bilda röda blodkroppar först v.10. Alltså bör det i v.5 inte finnas något att bilda antikroppar emot. (För att antikroppar ska bildas måste moderns och barnets blod komma i kontakt med moderns blod t.ex. vid förlossning, kir. igrepp m.m.)
    Detta är sannolikt orsaken till varför du ej fick gammaglobulin denna gång. De kunde väl gott ha informerat dig om detta.

• Mor o mer

Jag kanske missförstod, efter vilket missfall du inte fick gammaglobulin. Om det var det i v. 12 bör de kolla om du bildat antikroppar.

• Ylva17

Hej,
    jag fick inte sprutan efter första missfallet och det var ju i vecka 12. Jag ska ringa på måndag och boka tid och hoppas att de kollar antikropparna.
    Ha en trevlig helg och tack för svaren!
    Ylva

Svar på tråden Rh negativ och missfall