• dorry

Jag tror inte på oförklarig barnlöshet

Nu har jag fått bekräftelse att det finns inget som heter oförklarig barnlöshet. Jag skrev om detta ca 3 månader sedan men sedan blev jag avstängd av denna sajten för att någon tyckte att jag hade gått över gränsen.Ja,ja får man inte säga vad man tycker och tänker då far man inte det.
    Enda jag vet att en massa år utan resultat har jag gått omrking och igenomgått en massa behandligar för att bli gravid utan resultat. Man har varit stämplad med Oförklarig barlöhet skylte, vilket jag aldrig trodde på. Jag tror inte att det finns något som heter oförklarig barnlöshet. Jag tror att bara vetenskapen har inte kommit så långt att kunna veta alla svar på frågan eller vissa bara inte kan sit jobb.
    Som jag krev tidigare hade jag varit kontakt med Sofiahemmet och sedan mötte en annan doktor i utomland som på första försöket hittade den möjliga förklarigen till vår barnlöshet. Efter en massa prover och undersökninar hittades även något på min sambo som var lite sämre än det skulle. MAO 2 veckor hos denna läkare gav mer svar på frågor än 3, 5 år på Sofiahemmet.
    Vi valde att göra IVF där borta och tror mig eller inte jag är gravid 10 vecka. Självklart finns det fortvarande risk för missfall men åtminstone har man kommit ett steg längre mot målet.
    Jag vet inte om jag har rätt eller fel när det gäller olika sjukvård men jag tror på det som har hjälpt mig och gett resultat. Tråkigt att det blev så. JAg och min sambo var tom nära att göra slut pga alla påfrestningar i samband med alla undersökningar som aldrig gav något svar. Tur att vi höll ihop. Lycka till alla och jag hoppas att alla kan hitta hjälp oavsett var i världen som kan ge resultat.

• Svar på tråden Jag tror inte på oförklarig barnlöshet
  • Missne

Grattis till graviditeten!
    Men nyfiken som man är så undrar man ju vad din läkare utomlands kom fram till var felet, och vilken behandling du /ni fick? Vilket land var det förresten. Jag är själv "oförklarligt barnlös" och håller med om att det nog visst finns en förklaring till varje barnlöshet. Känns inte som att de försöker ta reda på vad felet är ordentligt utan kör i princip samma behandling på alla och provar sig fram.

• Lola Jämtland

Vad exakt hade du/ni för fel då?
    Har läst texten men vet inte om jag missade den biten....

• Kwela

Stort grattis!

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • milli01

Grattis Dorry!

Som jag skrev i din GB så är jag nyfiken på vad det var man hittade i "utlandet" och inte på SH. Och sen undrar jag var på SH ni gick? Vi går också på SH, men på SH finns ju flera olika privata ställen att gå på, skulle vara intressant att veta var ni gick?! Vad det IVF-enheten, andrologen, gynekolog eller någon annanstans. Vi är nöjda med SH så här lång men det är bra att höra kritiska röster ibland!

Lycka till!

• dorry

Hej tjejer och tack att ni skrev till mig.
    Det troliga felet men antagligen inte den enda (det undersöktes inte mer för vi valde göra IVF på de besked vi fick) att någon gång i livet hade jag haft infektion där nere som aldrig blev behandlad. Efter det har det bildats ett ärr liknande hård skårpa som kan göra att spermier inte kan ta sig förbi fra till ägget. Jag vet inte ens själv att jag haft någon infektion och jag går till läkare så lite som möjligt. Så antagligen den lilla magont jag hade var inte tillräcklig orsak att söka upp läkare.
    Läkare sa att han tror inte att det är bara det som kan vara orsak för att vi inte har lyckats för att om det var enda orsaken då borde det fungerat på andra sidan. Sedan gjordes en massa prover på min sambo och det visade sig att hans spermier var inte tillrcäkligt rörliga och så många förr att ta sig igenom till ägget. Det sa de inget här. Vi hade med alla papper från undersökningar som vi hade gjort i SWE och även papper på två misslyckade inseminations försök. De där borta godkände inga av dessa prover för att de var för gamla. Provsvar ska inte vara mer än 6 mån. Här gjordes 2 inseminationer på prover som var över ett år. Plus att kvalitén på spermier på det andra inseminations försöket var så dåliga att det 15% chanse man har hade minskat till ca 2 %.
    Helt ärligt vet jag inte om denna läkare i Estland hade rätt i allt vad han sa eller ej men vi fick förtroende för det han sa och det verkade logiskt och huvudsaken det han gjorde hade ett positivt resultat och för oss spelar inget annat någon roll.
    Jag hoppas bara att ni alla kan hitta svar på era frågor och bli gravida.

• Annaloo

Jag måste få ställa en fråga till dig TS.
    Jag har svårt att hänga med i ditt resonemang när du säger att du inte tror på att man kan vara oförklarligt barnlös, och sen säger att man bara inte hittat en förklaring...
    Ordet oförklarlig betyder "något som man inte kunnat hitta en förklaring till", så termen "oförklarligt barnlös" betyder att man inte kunnat hitta någon förklaring till barnlösheten, och är det inte det du säger?

Vad är det du inte tror på?

Tycker du att läkarna ger upp för lätt?
    Tycker du att man borde använda en annan terminologi? I så fall vilken?

• dorry

Hej Annaloo,
    ursäkta mitt svenska men jag tror inte att det finns en oförklarig barnlöshet som en förklaring varför vissa inte kan få barn. Tex: om man lever ihop med en person man älskar mest och vill bilda familje. En dag vill man bli fler än 2 och man börjar försöka bli med barn. Man håller på 1 år och då går man till läkare för att starta en undersökning. Man undersöks ca 3 år där man besöker olika läkare minst en gång i veckan. Alla undersöknings resultat visar att det finns inga avvikelse varken hos mannen eller kvinnan som aldrig haft värre sjukdomar än förkylning, inte ens allergie eller något annat. Det visar sig att inte ens i deras släkt finns det några allvarliga sjukdomar som kunde orsaka barnlöshet. Man bryr sig inte om de tusanlappar som man betalar man bara vill nå resultatet. Om nu vetenskap inte har bättre ord för det hela än oförklarig barnlöshet då få det väl vara så. MEN om man bara i sista utväg besöker en helt annan klinik och läkare som efter en besök hittar det möjliga förklaringen då måste jag säga att den "VETENSKAPLIG FÖRKLARING SOM OFÖRKLARIG BARNLÖSHET KAN INTE FINNAS" och det är det som jag tror. Bara att vissa kan inte utföra sitt arbete eller är inte så kunniga då betyder det inte att det inte finns förklaring.
    Om du inte kan förstå vad jag menar och om du inte är intresserad att läsa det som jag skriver då kan du väl hoppa över det.
    Jag vill inte förvirra någon eller ha någon illa. Jag föröker bara förklara vad som har hänt till mig och hur illa jag har mått och besviken jag har blivit.

• Dimitra

Så du menar att det finns en förklaring till barnlösheten bara man letar nog länge?

Du säger ju själv i TS "Jag tror att bara vetenskapen har inte kommit så långt att kunna veta alla svar på frågan" och det är precis samma som skrivs överallt, tom på min fertilitetsklinik. Någonstans tar dagens vetenskap slut och har man ändå inte fått en förklaring till barnlösheten så har man ju inte.

Tillslut måste man ju sluta leta efter svar. När man besökt så många läkare som man har råd till och alla tillhör olika "skolor" i vetenskapen och ändå inte hittat en förklaring. Får man vara oförklarligt barnlös då?

Du säger att "VETENSKAPLIG FÖRKLARING SOM OFÖRKLARIG BARNLÖSHET KAN INTE FINNAS". Men det gör det ju inte heller. "Oförklarligt barnlös" betyder ju just att vetenskapen INTE kan förklara

Jag är glad för er skull att ni hittat en behandlingsform som fungerar för er och ett möjligt svar till barnlösheten och jag hoppas så klart att alla andra oförklarliga också gör det.

Och åren går...
  • isisisis

Jag förstår dig Dorry.NÅN förklaring finns det säkert på de allra flesta.
    Gäller bara att göra rätt undersökningar .´Sen har forskarna säkert inte all kunskap ännu....Lycka till med graviditeten!

Svar på tråden Jag tror inte på oförklarig barnlöshet