• Pluttis68

Amning och Heracillin=magsmärtor hos barnet??

Hej!
    Jag har fått Heracillin att äta pga en infektion i mitt kejsarsnitt.

Det står att det ska vara ok att amma när man äter detta pencillin, men from den dagen som jag började äta penicillinet så har min dotter fått enormt mycket gaser i magen och skriker flera timmar per kväll. Hon har verkligen jätteont så det är inte den vanliga första skrikiga månaden som vissa nyfödda har. Alternativt så är det i värsta fall kolik som är på gång, för symptomen är desamma.

Har ni andra några liknande erfarenheter av detta penicillin och smärtor hos barnet?

Tack och hej!!

• Svar på tråden Amning och Heracillin=magsmärtor hos barnet??
  • kloren

jag vet att jag svarar sent men jag åt samma kur och min kotte blev gasig i magen trodde det va kolik, men nu när jag slutat är hon hur lugn som hälst.

• Rainbowbright

här är en till!! (svarar trots gamal tråd ifall fler råkar ut för samma sak)

Min son är som förbytt sen några dagar, jätte gnällig och extremt gasig i magen, det verkar även som att det gör ont innan fiisarna kommer, då han skriker/gnäller, spänner benen.... 

Jag har testat allt och kliat mig gråhårig, tills jag kom på att detta har börjat i samband med min pencellin kur (Heracellin) mot mjölkstockning 

Det är den enda förändringen jag gjort så allt lutar mot att det är de som spökar, det slår ju ut min mage så varför skulle inte han bli påverkad!? 

Tycker att sjukvården ska informera om att detta kan förekomma så man kan hantera detta bättre, vara förberedd och slippa denna oro.

Nu är det bara att stå ut tills nästa onsdag då kuren tar slut, stackars liten som har ont....och även mig som inte gör så mkt annat än att gå runt och puffa och försöka underlätta för han....

Ska uppdatera nästa vecka och se om det slutar! 

• Rainbowbright

Vill uppdatera till ev. Andra som googlar samma sak, för oss (eller för lilla gossen) var det definitivt penicillinet som gjorde magen gasig och orolig!! :/
    Han vart direkt bättre och lugnare redan dagen efter jag slutade äta, och två dagar efter var han sitt vanliga lugna jag igen!

Nu är han inte alla gasig och kan fisa utan smärta :)
    (Under penicillin dagarna var det extremt)

Som sagt så borde läkarna nämna att detta kan förekomma så man slipper oro sig i onödan!! Och vara förberedd!!

• Tristani

Då kan jag meddela att man kan ge sempers magdropoar under behandling, de sa läkaren till mig. Nu äter både jag och min 2 veckors de och första dosen hon fick gav rejäla magkramper och gaser, nu andra dagen märks de knappt av. Sen att de kan göra ondare i magen när dom får de på tom mage. Hoppas de hjälper någon :)

• norma81

Läkaren som skrev ut heracillin åt mig var tydlig med att en del barn får ont i magen av det. Så det är säkert det som aräller till det för ditt barn.

Svar på tråden Amning och Heracillin=magsmärtor hos barnet??