• Snixx

Underhåll, vad tycker ni??

Skulle bara vilja ha oberoende personers åsikter om följande:
    Min sambo har två barn i skolåldern. Som det ser ut nu så har vi barnen varannan vecka. Mamman vill att vi ska ha barnen varannan helg och hon resten av tiden för att hon ska kunna få underhåll. Min sambo tycker att det är ok att barnen är där mer om de själva vill (de har mer kompisar hos mamman). Han vill dock inte betala underhåll i form av en bestämd summa varje månad eftersom mamman har båda barnbidragen och ett vårdbidrag för barnen på 3000:-/månad. Han har dock sagt till henne att han tycker att det är självklart att han ska betala för barnen men inte en schablomsumma som sedan går till henne och hennes grejer. Han har erbjudit att betala det som barnen kostar utöver de 5000:- som hon har i månaden. Hon går inte med på detta utan menar att alla pappor betalar underhåll samt att vårdbidraget inte räknas. Förstår ni? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Underhåll, vad tycker ni??
  • blommanigbg

Varför får hon vårdbidrag?

• Coursell

Njaha...eh..*kliar mig lite i huvet*
    Om man är helgförälder så betalar man ju en fast summa i underhåll. Det jag inte förstår är vårdbidraget. Vad är det?

Varför har hon fått båda barnbidragen för när barnen bott vv? Då ska det ju delas på.

• Snixx

För att ett av barnen har en sjukdom som kräver lite extra omvårdnad. Var dock värre när barnet var mindre. Inga direkta extra utgifter pga denna sjukdom. Vill inte skriva vad det är om någon kopplar samman vem det gäller.

• Teskedsmamman

Pappan betalar max 1273 kr/barn, det är sedan tänkt att mamman ska lägga lika mycket, barnbidraget skall inte räknas bort från underhållet, då är man enbart snål tycker jag.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror 13 (19?) dagar kvar...
  • Snixx

Ok, då får hon med andra ord 7500:- för barnen i månaden. Känns lite mycket tycker jag. Tycker att det är bättre om barnen får bestämma lite själva var de vill bo och när (i den möjliga mån det går) Jag känner lite så här pga bakomliggande orsaker som att hon har lurat sig till hela vårdbidraget för barnet och vägrar att dela på det trots vv.

• utlandsmamma

Jag är mamman som "alltid" har min son. Jag tycker att pappan skall betala det som barnet kostar dvs jag skriver ned varje månad vad jag har spenderat. Detta inkluderar barnpassning varje dag plus kläder. Barnbidraget "tar" jag som utlägg för mat och nöjen.

Jag skulle aldrig vilja att min sons pappa skulle betala mig en summa varje månad för varje månad ser olika ut och jag vill inte "dra" nytta av honom. Jag tycker det är viktig att vara ärlig och visa för varandra vart pengarna går. Sedan skall man inte glömma det han köper när han har sin son.

Jag tycker det är för många kvinnor som drar nytta av situationen.

• Snixx

Det är precis så jag också känner Brojer.

Det känns som att hon har räknat ut hur hon ska göra för att komma åt den största summan pengar och sen har hon varit ganska uträknade när hon har drivit detta. Hon använder gärna frasen: För barnets bästa, men det känns som att frasen i stället borde vara: för att fylla hålen i min plånbok...

• utlandsmamma
    Snixx skrev 2007-07-10 21:17:13 följande:
    Det är precis så jag också känner Brojer. Det känns som att hon har räknat ut hur hon ska göra för att komma åt den största summan pengar och sen har hon varit ganska uträknade när hon har drivit detta. Hon använder gärna frasen: För barnets bästa, men det känns som att frasen i stället borde vara: för att fylla hålen i min plånbok...
    jag har inga ord över hur jag känner emot dessa kvinnor.....tycker det är så fel. Inte skall jag begära en massa pengar så jag kan ha kul med min sambo. Pengarna skall gå till det gemensamma barn punkt slut.

Kan de inte prata och komma överns om att hon skriver upp vad saker och ting kostar istället. Ni spenderar ju också pengar, det skall man inte glömma. vad som ofta händer är att den föräldern som har dem minst, som min sons pappa köper mycket mera saker när han har dem, såsom cyklar etc. etc.
  • Snixx

Jag tycker också att de borde kunna prata och komma överens men det är som att prata med en vägg. Hon säger bara att alla pappor betalar underhåll. Hon kräver dessutom att han ska ha dom varannan helg men ändå inte varannan helg utan dom helgerna som hon jobbar för att hon inte ska behöva skaffa barnvakt eller förlora pengar. Att han också jobbar de helgerna är inte hennes problem anser hon... Ahhh, jag blir bara så trött i bland, skulle kunna berätta tusen historier om hennes påhitt men det orkar jag inte. Därav min motvilja att mata på hennes fickor med pengar som går till typ nya jeans.... till henne...

• blommanigbg

Det är väl ändå inte du som betalar.. Det är din sambo... Det är han som får ta tag i det här...

Snixx skrev 2007-07-10 21:30:27 följande:
    Jag tycker också att de borde kunna prata och komma överens men det är som att prata med en vägg. Hon säger bara att alla pappor betalar underhåll. Hon kräver dessutom att han ska ha dom varannan helg men ändå inte varannan helg utan dom helgerna som hon jobbar för att hon inte ska behöva skaffa barnvakt eller förlora pengar. Att han också jobbar de helgerna är inte hennes problem anser hon... Ahhh, jag blir bara så trött i bland, skulle kunna berätta tusen historier om hennes påhitt men det orkar jag inte. Därav min motvilja att mata på hennes fickor med pengar som går till typ nya jeans.... till henne...
Svar på tråden Underhåll, vad tycker ni??