Funkar aurorasamtal?
Är lite nyfiken om ni som har förlossningsrädsla och fått gå på aurorasamtal blivit hjälpta?
Ni får också gärna skriva lite om hur det funkar och andra tankar ni kanske har
Är lite nyfiken om ni som har förlossningsrädsla och fått gå på aurorasamtal blivit hjälpta?
Ni får också gärna skriva lite om hur det funkar och andra tankar ni kanske har
Har ca en månad kvar till bf och än så länge känns det bra! Har gått på sammanlagt 4 aurorasamtal (ett före graviditeten och 3 under graviditeten) och ett samtal med en förlossningsläkare pga traumatiska minnen från min förra förlossning (läs blogg) och jag tycker att det har hjälpt mig att komma över den största skräcken och rädslan! Människorna som jobbar där kan verkligen sin sak! Toppen, tycker jag!
Jag tycker att det hjälpte otroligt mycket för där blev jag för första gången inte ifrågasatt och det var ingen som försökte släta över min rädsla med orden "Det ordnar sig, kvinnor har klarat det i alla tider".
Aurora-BM är så otroligt kunnig och förstår hur jobbigt det är att vara förlossningsrädd, de ser det inte som något onormalt utan de gör allt för att hjälpa.
Det beror nog på vad det är man behöver hjälp med. Men generellt tycker jag det är bra att det finns möjlighet att prata om rädslorna. Om man bara stänger in sig själv med skräcken finns det antagligen inte så stora förutsättningar för att det ska bli bättre.
Jag lever på mina "Klarasamtal", även om jag mår fruktansvärt dåligt när jag ska dit och dagarna efter. Och inte vet jag om det kommer hjälpa mig så mycket i slutänden denna gången, men det hjälper mig på vägen i alla fall. Jag är åtminstone rätt säker på att det är bättre med samtal än det hade varit utan.
Inför min första förlossning (då jag blivit rädd efter ett traumatiskt sent mf) så hjälpte samtalen jättebra. Men nu är det nog lite för mycket som ligger i vägen tror jag...
Har gått på samtal i Malmö (heter Matilda-teamet där) och kände verkligen att det hjälpte. Pratade med en mycket trevlig BM och det kändes som hon förstod min rädsla och verkligen lyssnade. Tyvärr upplevde jag förlossningen som hemsk (fast många tycker den var lätt är jag berättar) så nu har jag fått en ny remiss till Matilda-teamet inför nästa barn som är beräknat i nov.
Jag hade en jättegullig barnmorska när jag gick på Aurora samtal men tyvärr måste jag säga att samtalen inte hjälpte MIG ett dugg! Snarare tvärtom, då jag blev mer medveten om vad jag kommer få gå igenom! Jag är väl speciell, för det verkar som om samtalen hjälpt alla förutom mig.... Så för mig blev det snitt med båda barnen.
Jag gick under halva min andra graviditet och för mig var det superbra!
Min samtals-bm var väldigt förstående och hon hjälpte mig verkligen att sätta fingret på VAD jag var rädd för. På sista besöket skrev vi tillsammans ett förlossningsbrev som hon la in i sjukhusets system så när jag ringde in när det var dags såg den bm direkt vad som gällde.
Väl under min förlossning så följde personalen allt som stod som mina önskemål och på anslagstavlan i korridoren stod det "Obs, samtalsmamma" så att alla visste. Jättebra tyckte jag.
Ja men det låter ju bra! Ni verkar ju nöjda.
Är själv jätteorolig... Har fött ett barn och det var en normal förlossning på alla sätt och vis och frågar man läkarna var det inget konstigt med den. Men jag hade så fruktansvärt ont. Och är skiträdd att det ska sätta sig nån spärr i huvudet när det är dags igen...
Vill liksom inte vara med om sån smärta igen...
311uus- Usch då, ja det finns väl tyvärr ingen mirakelkur som hjälper alla...
TS: Det är ju värt ett försök i alla fall! Nu vet ju du redan vad du kommer gå igenom så förhoppningsvis slipper du bli upplyst om något jobbigt som du inte redan visste om. Jag tyckte det var skönt att höra hur många olika sorters smärtlindring det finns och att de INTE trycker in epiduralen i ryggmärgen! :-P
Ifall du talar med en Aurora-BM så kan hon hjälpa dig formulera vad du är rädd för och på så sätt förbereda dig bättre än om du bara sitter och funderar själv på hur hemskt det kommer bli.
Om du bestämmer dig för att ringa så kan det vara bra att göra det ganska snart. Jag vet inte när du har BF men i mitt landsting var det tvärfullt på Aurora hur långt fram i tiden som helst.
jag hade redan bearbetat själv väldigt länge och gått på kurser osv så jag blev inte hjälpt mkt. Men har man skräck så visst ska man gå dit! Att vara rädd inför förlossning är ju bara tokigt, det måste ju bearbetas.
nyssel, har bara varit på inskrivning men bm där skulle skriva en remiss till samtalen så skulle jag bli kallad.
Jo jag tycker det verkar jättebra, och tänker verkligen försöka bli hjälpt (hur man nu gör det ) Är väldigt positivt inställt så jag hoppas det kommer att funka.