• Nuet

Hur vanligt är missfall efter vecka 12?

Jag läser här inne på familjeliv om missfall och emellanåt så är det missfall efter vecka 12. Jag har trott att det är ganska vanligt med missfall före vecka 12. Men att missfall därefter är ovanligt och inte ens kommer upp i 1 procent? Är det någon som kan statistiken? Och har de som skriver här och varit med om missfall efter vecka 12 bara haft en väldig otur? Tidiga missfall är väl tom upp till 30% eller? Vad vet ni?

• Svar på tråden Hur vanligt är missfall efter vecka 12?
  • lia76

Det är vanligast med missfall under den första månaden.
    Eftersom kvinnan oftast inte vet att hon är gravid ännu är det svårt att ge exakta siffror men det uppskattas att upp till 60% av graviditeterna blir missfall då.
    Det uppskattas också att 80% av alla missfall sker före vecka 14.
    En viktig riskfaktor är kvinnans ålder, vid 20 år är risken 10% medan den vid 40 år är 30%.
    Störst är risken för missfall i vecka 9-11.
    Om man haft ett missfall finns det ingen direkt ökad risk för fler missfall, efter två missfall räknar man med att risken är 30% att det ska ske igen och efter tre kända missfall är risken 50%.
    Man har inte funnit något samband mellan psykosocial stress eller cortisolnivåer och missfallsrisker. Däremot har man funnit att kvinnor med höga stressnivåer oftare använder droger under graviditeten vilket i sig kan vara en riskfaktor.

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Helena 74

Har oxå läst nånstans att mf-risken är väldigt låg efter v 12!
    Alla mina mf har varit i v 6..
    lia76 hade bra svar!!

• Nuet

Hej,

Tack för era svar. Väldigt bra info. Men jag trodde att det var vecka 12 som gällde? Är det verkligen fram till vecka 14?

• dallas

Jag fick mf nu när jag hade gått in i V.13, men dom (väntade tvillingar fick jag veta i samband med detta) hade troligtvis dött någon gång i V.9 Hoppas det inte händer igen, för att gå omkring och tro att allt är bra i 4 veckor och sedan detta var verkligen en CHOCK, min kropp spelade mig ett spratt..

• gulemamman

Under min andra grav. så fick jag ett sent ma i v 18. Det upptäcktes på rutin ul att flickan inte levde längre och att hon dött v.15 ungefär. (detta berodde dock på en sjukdom som jag har och att jag vid det tillfället låg fel i min medicinering varvid hon inte kunde fortsätta utvecklas eftersom hennes hjärta inte klarade av påfrestningen).

• idacathrine

Jag har läst någonstans att risken för missfall EFTER vecka 12 är 3%. Är dock inte säker på att det stämmer och kan inte namnge källan - tror att det var här på familjeliv..

• LilleSkutt

Hej!
    Det kan ju vara så att de flesta missfall som folk skriver om efter vecka 12 har skett tidigare, dvs att det egentligen var missed abortion och att fostret inte stöttes ut förrän senare. Så var det för mig senast, gjorde VUL i vecka 10, allt såg bra ut men sen kom missfallet igång vecka 17. Fostret hade antagligen dött omkring vecka 10-11.

• miss parker

Hejsan. Enligt min klinik så minskar risken för MA/MF när man kommit förbi vecka 6/7. Jag har för mig att sköterskan sa att klarar man det så är chansen ca 90% att det går vägen. Fast självklar är risken stor ända fram t o m vecka 12.

• saknad  längtan
    Gråter jag har fått misfall i vecka 6  vecka 28(förlorade vi våran dotter,
    i vecka 8,  missfall nu i vecka 17( hände i juni.

finns ingen förklaring))

så orättvist
  • So nice

Jag har haft ett MF v.6 ett MA v.5 upptäcktes i vecka 11.
    Ett MA v.9 belv skapad v.10 .
    Har hört att ser man hjärtat på VUL så minskar risken till 10%
    Vi såg hjärtat på VUL i v.7 men fostert dog i vecka 9 ändå..

• Ova

Risken kan ju inte minska för att man har sett
    hjärtat. Det enda du har konstaterat är att allt
    ser bra ut just nu och risken minskar för att du
    har passerat den veckan utan att något har hänt
    och inte för att du har sett hjärtat.

• Skogsmulla

Efter vecka 13 är den ca 3%. Inte mycket men det hände mig i slutet av vecka 13. Fostret var redan nedbrutet.

• miras34

hejsan jag har haft 2 missfall efter v12 inom ett halvår.

Nuet skrev 2007-07-10 11:47:36 följande:
    Jag läser här inne på familjeliv om missfall och emellanåt så är det missfall efter vecka 12. Jag har trott att det är ganska vanligt med missfall före vecka 12. Men att missfall därefter är ovanligt och inte ens kommer upp i 1 procent? Är det någon som kan statistiken? Och har de som skriver här och varit med om missfall efter vecka 12 bara haft en väldig otur? Tidiga missfall är väl tom upp till 30% eller? Vad vet ni?
  • Krusbär

Om man läser här på FL verkar mf vara väldigt vanligt i v 6-7, vilket stämmer med vad miss parker skrev.

Har hört att det är 12 fullgångna veckor som gäller som "gräns".

• Sleepingbeuty

Man bör innan man gör någon behandling kolla sitt prolaktinvärde.det pratas inte så mycket om det.men det kan vara svårt att bli gravid om man har mycket onormala höga prolaktinvärden.

• HoppetKärleken

Vad är onormalt högt prolaktinvärde då? Själv hade jag 33 och det gjorde man inget alls åt, ska tydligen ligga under 20. Nån som vet?

• Lilly74

Har haft MA i v 26+3, fick då info av läkaren att det är ca 5% risk att få MA/MF efter v.12.

• Kaxmaja
    Ova skrev 2007-08-26 17:55:20 följande:
    Risken kan ju inte minska för att man har setthjärtat. Det enda du har konstaterat är att alltser bra ut just nu och risken minskar för att duhar passerat den veckan utan att något har häntoch inte för att du har sett hjärtat.
    Risken kanske inte minskar. Men de allra flesta missfall händer pga att hjärtat ej börjar slå. Har man därför sett hjärtat lå så har ju den stora anledningen försvunnit. Därför kan man säga att risken miskar efter att man sett hjärtat slå

De allra flesta missfall sker innan v 10. Har man sett att allt ser bra ut i v 12 så är risken lika stor genom resten av graviditeten sedan. De är aldrig helt säkert men risken att något ska ske e inte så stor.

Detta är info jag fick av min läkare ,som e speciallist gyn, vid mitt mf (i v6)

Hoppas ni förstår något av min svamliga text
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
Svar på tråden Hur vanligt är missfall efter vecka 12?