• Im Fabulous

Tapetesera över bård? Spackla?

Kanske någon händig karl här inne som kan ge mig lite tips?

Börjar bli dags att tapetsera om i det snart blivande babyrummet. Dock sitter en riktigt ful bård ovanpå den riktigt fula tapeten.

Jag tänker tapetsera över de gamla tapeterna. Ska jag spackla över bården och slipa väggen jämn ? Eller kan man få loss bården på något sätt, och isåfall hur?

Bor i hyresrätt och har betongväggar (om nu det har någon betydelse :P)

• Svar på tråden Tapetesera över bård? Spackla?
  • Frippe76

se om du kan dra ner den annars blir det nog till att spackla o slipa ner den

• farsa 44

Hejsan!
    ta bort det som sitter löst ev dra bort bården
    slipa alla skarvar och ojämnheter skruvhål o dyl...
    spackla ca 5cm bredd på skarvarna spackla hål o ojämnheter
    om du ska måla listerna så kan du börja med dem medan du
    väntar på att spacklet torkar...det kan ju räcka med att rengöra dem o ev bättra i skador (budgetmodellen) och du slipa bara
    en lätt avslipning längs med skarven! med 150 papper
    Lycka Till!
    Im Fabulous skrev 2007-07-07 14:37:07 följande:

Kanske någon händig karl här inne som kan ge mig lite tips?Börjar bli dags att tapetsera om i det snart blivande babyrummet. Dock sitter en riktigt ful bård ovanpå den riktigt fula tapeten.Jag tänker tapetsera över de gamla tapeterna. Ska jag spackla över bården och slipa väggen jämn ? Eller kan man få loss bården på något sätt, och isåfall hur?Bor i hyresrätt och har betongväggar (om nu det har någon betydelse :P)
  • Metal84

alltingen försöker du få lös borden. Om det nu inte går så klägga på skarvarna o sen slipa ner lite så det blir jämt.

• marcink

som en fortsättning:

vi ska måla om ett barnrum. det är tapetserat, och sedan övermålat. vi ska nu måla om det. hur många lager färg kan man egentligen dra på tapeter innan det blir dåligt? vad är risken? hur jobbigt är det att riva ner tapeterna och spackla det jämnt?

jag är inte jättehändig men tycker det är rätt kul att grejja. frun är väldigt otålig av sig och gör det hellre snabbt än rätt, så jag tänkte jag skulle fråga här också. :)

• BonusJocke

Hej!

Att måla över en tapet går hur många gånger som helst, tills rummet börjar att bli för litet....*ler*...så länge tapeten i botten sitter bra så är det bara att måla på. Tänk bara på att små skavanker inte går att måla över, dom kommer fram mer när man målar ytan.

Riva bort, spackla, slipa, städa slipdamm, spackla, slipa, städa slipdamm, måla är inte det roligaste men det finns en smart genväg. Montera upp en "renoveringsfilt av glasfiber" typ Easy Cover (Duro) eller Återställaren (Eco/Boråstapeter). Sätts upp med våtrumslim sen är det bara att måla eller tapetsera på den. Man slipper slipdamm och trötta armar av allt spacklande och slipande.

Lycka till!

• pandakungen

testa att fukta borden med en svamp, kanske lossnar lättare. (Gjorde för mig!)
    Sen ta bort skarva,spakla,slipa, tapesera..

Tobbe

Svar på tråden Tapetesera över bård? Spackla?