• Mooonlight

Köpa verktyg på Biltema?

Skulle behöva införskaffa lite verktyg typ skruvmejslar, lednycklar, blocknycklar, hylsnycklar med spärrhandtag och liknande. De kommer inte att användas dagligen direkt, så de behöver inte vara av någon super-duper-kvalitet, men jag vill att grejerna ska funka och hålla ett bra tag. Vad är mer irriterande än att ett verktyg håller för en halv användning?

Så... Vågar man satsa på Biltemas grejer, eller vart ska man vända sig? Vad ska man tänka på? Alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Köpa verktyg på Biltema?
  • Pikku Enkeli

Biltema har någon låda för ca 1000kr som sambon min tycker är prisvärd.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • ulrika

Vi har verktyg från Biltema. Inget att klaga på än så länge. Håller lika bra som dyrare verktyg. Min sambo fick dem och en verktygslåda från Biltema som en födelsedagspresent av sin far...som är byggnadsarbetare - så han borde ju veta bra verktyg tycker man!

• Nyfikna72

Lika bra som dyrare är väl att ta i men för en hobbyist duger de utmärkt. De har frikostiga garantier så spara kvittot och kopiera det gärna så man har ordentliga underlag. De räknar ju kallt annars med att ingen spar nå kvitton och bara går och köper nytt då nåt går sönder......

• nattuw
    tuppen123 skrev 2017-01-30 11:03:08 följande:

Jag köpte alla mina verktyg här :)
    verktyg24.se

De verkar onödigt dyr jämfört med en vanlig bygghandel. Om man handlar på postorder så förväntar man sig ett lägre pris, inte högre, än den lokala bygghandeln.
  • Studentpappa

Något som ofta är dåligt på billiga verktyg är skruvmejslar i övrigt duger det mesta. När jag jobbade som mekaniker på industri körde vi hylsnyckelsatser från Edwin, riktigt bra grejer. Jag använde min dagligen då i flera år. Tror de är billiga.

Saken är väl också den att satser från bacho inte är så dyra längre om du köper vid kampanj på typ Ica/Clas Olsson etc.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa

Eller ja tänger/avbitare är ingen höjdare billiga heller.

• nattuw
    Studentpappa skrev 2017-02-01 19:32:03 följande:

Eller ja tänger/avbitare är ingen höjdare billiga heller.

Inte billiga fasta nycklar/hylsor heller. Ofta har de både dålig passform och hållbarhet. Då är det bättre att använda en bra skiftnyckel.
  • Noname00

Deras blå verktygssatser med 10 års garanti är riktigt bra, men man ska inte köpa verktyg löst det blir billigare att köpa en sats.

• Studentpappa
    nattuw skrev 2017-02-02 16:59:41 följande:

Inte billiga fasta nycklar/hylsor heller. Ofta har de både dålig passform och hållbarhet. Då är det bättre att använda en bra skiftnyckel.

Jag vet inte hur billiga vi pratar om egentligen, har aldrig testat utbudet på ÖB eller jula. Men som sagt Edwin är bra men det kanske tillhör mellansegmentet. Skiftnycklar har jag nog aldrig haft annat än bacho.
  • Studentpappa

Ser nu när jag googlade att min 39 delars sats 1/2" kostar 1998:- att köpa som privatperson. Edwin var visst inte lågpris...

• Kalle70

Generellt brukar det stämma rätt bra med att man får det man betalar för. Oavsett om det är verktyg, elektronik, kläder, mat etc.....  Sen beror det självklart på vad o hur mycket man skall använda prylen.  Själv köper jag billigt i vissa fall o sen dyrare i vissa.  :)

• Noname00
    Kalle70 skrev 2017-02-03 06:38:49 följande:

Generellt brukar det stämma rätt bra med att man får det man betalar för. Oavsett om det är verktyg, elektronik, kläder, mat etc.....  Sen beror det självklart på vad o hur mycket man skall använda prylen.  Själv köper jag billigt i vissa fall o sen dyrare i vissa.  :)

Och det gäller även på biltema, jula, clasohlson osv deras dyrare grejer brukar vara lite bättre än deras billigaste.
  • Kalle70
    Noname00 skrev 2017-02-03 06:54:53 följande:
    Och det gäller även på biltema, jula, clasohlson osv deras dyrare grejer brukar vara lite bättre än deras billigaste.
    Helt riktigt :)
Svar på tråden Köpa verktyg på Biltema?