• Anonym (Varmt!)

Extremt varma fötter på natten???

Är jag ensam om mitt problem??? Eller finns det nån mer som lider av samma sak??? På natten har jag så varma fötter att man skulle kunna koka ägg med dem, som smabon utrycker det! Det är glödheta! Vissa morgnar är fötterna så varma att jag går in i badrummet och duschar dem i kallvatten, det första jag gör. Har alltid haft det så här. Nån som vet vad det kan bero på???
    Har inte extremt varma fötter på dagarna, ingen speciell fotsvett eller så - bara detta nattheta.

• Svar på tråden Extremt varma fötter på natten???
  • Anonym

Jag har lika, på kvällarna mest, gör mig tokig! Man försöker flytta fötterna hela tiden och lägga dom där det är svalt.

• Anonym (jag med)

Jag har det exakt likadant. Det verkar som att det är mer blod i fötterna på natten. Hettan är outhärdlig ibland, jag ligger och viftar med fötterna eller går upp och kyler av dem i duschen. Det är alltid värre på sommaren.

Vet dock tyvärr inte vad det beror på. Tror inte att det är restless legs iaf, jag har inga ilningar eller myrkrypningar.

• Anonym

Jag har inte heller fotsvett eller så, inte varma på dagarna heller(anonym som skrev först)

• Anonym (Varmt!)

Ok, skönt att veta att jag inte är ensam om detta "fenomen" iallafall! Visst är det skumt?? Och precis som du Anonym nr 1, så flyttar jag fötterna till det svala hela tiden! Fast det tar inte lång stund innan jag hettat upp det stället också och måste flytta igen. Begriper inte varför det är så???

• vermilion

Är ni överviktiga? För det är jag och har tänkt att det kanske beror på det, på nåt sätt. Fundersam

• Anonym (Varmt!)

Är snarare underviktig; 174 cm och 51 kg.

• vermilion

Jag kom på det! Jag är ju också 174 lång, det måste vara det som är problemet. Flört

• Anonym (Varmt!)

Kan det vara så att det beror på lågt blodtryck då? För det har jag.

• Shannon

Det kan bli så på mig ibland, speciellt på sommrarna... brukar skölja fötterna i kallt vatten innan jag lägger mig... och ibland ta en blöt handduk över fötterna om det är för outhärdligt...

• Anonym (Varmt!)

Shannon; Det där med blöt handduk var en bra idé! Ska testa1 Visst är det skumt?

• Anonym

ja, det är himla skumt, men jag tror nästan resten av kroppen är lika varm bara att fötterna "lider" av det mer för att blodkärlen är tunnare där eller nått... fast jag vet inte...
    både händer och fötter blir nerkylda snabbare också...

men testa en blöt handduk, det är skönt!

• Anonym (jag med)

Har också testat med blöt handduk, det funkar men är lite opraktiskt.

Jag har normalt till lågt blodtryck, har normalvikt och är 168 cm lång. Inga andra åkommor. Har inte kommit på något som kan förklara detta.

• Anonym (Varmt!)

Detta är ju en fråga för vetenskapen! Blir mer och mer nyfiken på orsaken nu när jag vet att jag inte är ensam om detta! Vi verkar ju vara friska och krya i övrigt. Och under/normal/övervikt verkar heller inte ha med saken att göra???
    Ibland känner jag bara för att fylla två plastpåsar med isbitar och linda dem kring fötterna, innan jag går och lägger mig. På vintrarna, när sambon har kalla fötter, värmer han sina på mina liksom,kallar dem för kaminerna.

• alh

Ett litet tips:

Har samma problem! Är 153 cm, väger 48 och har lågt blodtryck. Jättebra cirkulation i övriga kroppsdelar. Ingen fotsvett *s*
    Känner igen det där med att skölja fötterna, flytta dem till svalare platser i sängen osv.
    Men en natt fick jag panik och gick upp och hämtade kylklamparna i frysen. La en handduk över, och fötterna på...Herregud, det var som att komma till paradiset!
    Men för att mina fötter ska stilla sig behövs att de kyls ner runt om. Fick då tipset av en kollega att lägga in en vetekudde i frysen (ni vet sån där som man annars brukar värma upp och lägga på ömmande muskler).
    Testade häromdan med kylklampar under fötterna och vetekudden ovanpå och ÄNTLIGEN!!!!

• Anonym (Konstigt)

Ser att denna tråd är gammal, någon som kommit fram till vad det beror på?

I somras var mina fötter så varma på kvällarna och nu hade de också blivit så varma kvällstid och det är jätte konstigt. Jag undrar om det är hormonellt? Slutade med p-piller för fyra dagar sedan.

• teklov

Jag har samma åkomma. Ibland när jag sitter ner eller ligger för att sova blir fötterna heta. I soffan framför TVn försöker jag hela tiden flytta dem till en kallare plats. Det går inte att sova med fötterna under täcket. De sista två nätterna har jag vaknat med heta fötter. Kan inte kalla det för smärta men nästan. Det är omöjligt att sova utan att kyla ner dem med kallvatten.

Jag är 54 år. Det har alltid varit såhär. Minns att jag gick ut barfota i snön som liten.

Har någon av er som skrivit här fått reda på vad vi har för åkomma? 

Svar på tråden Extremt varma fötter på natten???