• Längtan 7

Vilken klinik i Sthlm rekommenderas?

Hej på er!

Jag är ny här och ser fram emot att dela tankar, känslor och erfarenheter med andra som befinner sig i liknande situation som jag och min man gör nu: längtan, väntan och vånda över allt som rör svårigheten med att få barn.

Jag undrar vilka erfarenheter ni har av olika fertilitetskliniker i Stockholms-området? Var har ni varit? Vad rekommenderar ni? Vad inte?
    Jag har varit på ett par ställen men är inte nöjd...
    Har också hört att man kan checka immunförsvaret; att det inte får vara FÖR högt och stöta ut befruktade ägg som främmande föremål i kroppen. Någon som har erfarenhet av detta? Och VAR gör man det? Jag har checkat med ett par kliniker och ingen av dem vill göra provet... Man bara avfärdar mina frågor.... Ibland önskar man att det skulle vara obligatoriskt att de som jobbar på fertilitetskliniker själva skulle haft erfarenhet av vad det är så många av oss går igenom...

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vilken klinik i Sthlm rekommenderas?
  • Hanna 77

Jag har bara erfarenhet av Sophiahemmet i Stockholm men är MYCKET nöjd. Personalen där är väldigt vänliga, kunniga, profsiga och framför allt blir man oerhört bra bemött. De är visserligen dyra men jag betalar gärna lite extra för att få det goda bemötandet och den goda servicen. Man får tid för undersökning och samtal nästan när man vill och det går att rnga och prata med någon nästan när som helst på dygnet, alla 7 dagar i veckan. De tar väl hand om en!

Vad gäller test av immunförsvar så har jag aldrig frågat om det så jag kan inte svara på det.

Har ni blivit utredda och fått reda på om något är fel?

Lycka till, kram Hanna

• Längtan 7

Hej Hanna!

Tack för ditt svar.
    Jo, vi har också varit på Sofia-hemmet. Utredningen visar inget fel - förutom åldern (jag är 41!). Äggen kan alltså vara för gamla, men det är bara spekulationer....

Vår känsla av Sofia-hemmet är lite dubbel: visst är de professionella, men jag upplever också att det är ett "löpande-band"-system som bara snurrar på. Det första de gjorde var att plocka fram statistiken och ta bort hoppet från oss. Jag har upplevt SH vara betydligt mer sakliga, än visat omsorg. Att man kan ringa dygnet runt visste jag inte förrän du skrev det.

Frågade SH - per mail - om man kan checka immunförsvaret. Men - jag fick bara som svar att det inte hör till de tester man tar i vanliga fall. Och sen skrev dom bara: "du är välkommen tillbaka om du vill ha insemination eller IVF". Inte något om att det kanske är möjligt att ta testet i alla fall, vilket just nu är viktigast för mig. Vad är det för vits att man genomgår en massa behandlingar, ifall alla befruktade ägg stöts ut pga immunförsvaret...?!

Har du blivit gravid? Genomgått insemination eller IVF?

Kram

• Hanna 77

Hej
    vad lustigt, jag jag upplever inte alls löpande band på SH, snarare tvärtom! vad olika det kan bli.

Vi har gjort två inseminationer fast inte på IVF-klniken och ingen lyckades. Sen gjorde vi vår första och hittills enda IVF på IVF-kliniken på SH i maj som slutade i missfall i vecka 6. Ska tillbaka i september för FET.

• Längtan 7

Hej igen!

Jag beklagar missfallet!!! Var säkert jätte-jobbigt att först få positivt besked och sedan besvikelsen efteråt.
    Jag har ju också genomgått ett missfall men det var över ett år före vi började med utredningen. Det var jobbigt då - och kan tänka mig att det är ännu värre efter en behandling.

Vad är FET?
    Tänker ni göra fler IVF-försök? Tyckte du att det var jobbigt och smärtsamt när de plockade ut äggen? Och att ta spruta varje dag?

Allt gott!

• knojt

Hej Längtan!
    Jag har själv gått först på KS och sen på IVFkliniken på St Göran. Har också kompisar som gått på Sophiahemmet och i Huddinge. I princip alla är nöjda, förutom med KS där de är lite hårda... Tror inte det är nån större skillnad faktiskt, men viktigt att du känner förtroende för din läkare!
    FET = frysta ägg som återförs (Frozen Embryo Transfer). Det kan du göra om du fått befruktade ägg av bra kvalitet över, då fryser dom ner äggen och i bästa fall överlever dom upptiningen. Behandlingen är MYCKET lättare inför FET, du äter bara tabletter och slipper både sprutor och äggplock.
    Jag är själv supernöjd med St Göran, har gjort 9 IVFR där och varit gravid 5 gånger, 4 missfall, men är nu i 5e månaden! Jag är också 41 år; )
    Läs hela min story om du vill:
    www.familjeliv.se/Forum-7-124/m21877139.html
    Lycka till!!

Svar på tråden Vilken klinik i Sthlm rekommenderas?