• Lisen08

Tips till er med förlossningsrädsla/skräck

Se till att er barnmorska noterar ordentligt hur du vill göra om du skulle bli så rädd under förlossningen så att du inte klarar av att fortsätta.

Dvs. om du t ex absolut vill ha snitt då eller om du har andra tankar över vad du tror skulle kunna hjälpa dig att föda fram ditt barn.

Det är viktigt att dina önskemål finns noterade så att personalen inte tror att du t ex vill ha ett snitt utan egentlig grund.

Jag hade skrivit ett tre sidor långt brev om bl a min rädsla, men eftersom jag inte hade skrivit något om att jag ville ha snitt om det blev för jobbigt, så tog det lång tid för mig att övertala personalen om mitt önskemål.
    Detta trots att jag hade gått i terapi under hela graviditeten.

Önskar er varmt lycka till!

• Svar på tråden Tips till er med förlossningsrädsla/skräck
  • Dagslända

Tack för tipset, ska tänka på det när det väl blir dags :)
    Har själv förlossningsrädsla och i mitt huvud fanns bara alternativet kejsarsnitt från början men ju mer jag läser om att vara gravid och om förlossningen känns det som att man kanske kan ge en vaginal förlossning en chans. Ska leta upp en "aurora" grupp för att få lite mer kött på benen men är orolig att inte bli tagen på allvar, det känns så tufft ibland när inte ens mamma kan förstå hur man känner.

• Lisen08
    Dagslända skrev 2007-07-03 22:18:20 följande:
    Tack för tipset, ska tänka på det när det väl blir dags :)Har själv förlossningsrädsla och i mitt huvud fanns bara alternativet kejsarsnitt från början men ju mer jag läser om att vara gravid och om förlossningen känns det som att man kanske kan ge en vaginal förlossning en chans. Ska leta upp en "aurora" grupp för att få lite mer kött på benen men är orolig att inte bli tagen på allvar, det känns så tufft ibland när inte ens mamma kan förstå hur man känner.
    Precis så kände jag också.
    MIn mamma kom ständigt med den välkända kommentaren "men kvinnor har ju fött barn i alla tider" *suck*
    När jag fick höra det fick jag bara ännu mer ångest, det är ju stöttning man vill ha, inte ett ifrågasättande.

Det jag missade i mina samtal med kuratorn på sjukhuset var att jag även där inte riktigt ville ta min rädsla på allvar inför henne.
    Slätade över den samtidigt som jag hade panik i hela kroppen.
    Så jag tycker att man ska vara tydlig och berätta precis hur man känner, utan underdrift.

Tror säkert att du kommer få bra hjälp på en Auroragrupp

MIn första BM tog inte min rädsla på allvar, hennes kommentar var "men det är ju så lång tid kvar, det behöver du inte tänka på nu!"
    Då bytte jag MVC och därmed BM. Den nya BM skrev en remiss direkt, inget ifrågasättnade, bara förståelse.
  • broken bones

Min bm lyssnar inte alls på mig..
    Ibland skriver dom inte ens i min journal.. speciellt inte dom viktiga sakerna jag nämnt. I min journal står det mest om mitt liv innan grav!
    Så kul har jag.. jag föder nog i skogen..

• Lisen08
    broken bones skrev 2007-07-06 17:14:35 följande:
    Min bm lyssnar inte alls på mig..Ibland skriver dom inte ens i min journal.. speciellt inte dom viktiga sakerna jag nämnt. I min journal står det mest om mitt liv innan grav!Så kul har jag.. jag föder nog i skogen..
    Kan du inte byta BM?
  • april79

Jag rekommenderar er verkligen att gå Annas profylaxkurs som finns i Göteborg, Stockholm och Malmö (eller kanske är det Lund) om ni har möjlighet, alt. åtminstone köpa deras DVD på hemsidan eller liknande. Jag känner mig också orolig inför förlossningen, men efter att ha gått den här kursen har jag fått mer självförtroende och känner att jag nu har möjlighet att förbereda mig, tillsammans med min sambo, på ett helt annat sätt än tidigare, för att förhoppningsvis vara lite lugnare när allt sätter igång.

• Lisen08
    april79 skrev 2007-07-08 16:16:01 följande:
    Jag rekommenderar er verkligen att gå Annas profylaxkurs som finns i Göteborg, Stockholm och Malmö (eller kanske är det Lund) om ni har möjlighet, alt. åtminstone köpa deras DVD på hemsidan eller liknande. Jag känner mig också orolig inför förlossningen, men efter att ha gått den här kursen har jag fått mer självförtroende och känner att jag nu har möjlighet att förbereda mig, tillsammans med min sambo, på ett helt annat sätt än tidigare, för att förhoppningsvis vara lite lugnare när allt sätter igång.
    Den gick vi också.

Jag upplevde det helt annorlunda. Alla på kursen var så förväntansfulla och glada, sen när jag skulle berätta hur jag kände det så sa jag att jag var orolig. Kände mig som en alien i gruppen...

Annas beskrivning av förlossningen osv stämde inte överens med min inre bild så det kändes bara främmande allting.

Nu fick jag värkrubbningar så jag kunde inte använda mig att metoden, men jag vet att det finns väldigt många som har stor nytta av profylax.
    Tycker också att det är en bra kurs att gå, oavsett om man får användning av den eller inte.
  • Lina06

Till alla förlossningsrädda:

Prata med kvinnor som har positiva upplevelser. Det ger stöd! Lyssna inte på katastrofförlossningar - för det kan du själv fantisera ihop bra nog...

Läs boken: med kroppens samtycke. Där finns konkreta övningar att träna.

Gå annas profylax.

Detta är råd från min syster som tycker att en förlossning är överreklamerat och alldeles för stor fokus på. Mycket av det jobbiga kommer sen när bebben väl är ute, dvs amningen.

Svar på tråden Tips till er med förlossningsrädsla/skräck