• SofiaD

Någon som fått snitt beviljat men ändrat sig?

Som rubriken säger.... någon som fått snitt pga förlossningsrädsla med som ändå försökt sig på en vaginal förlossning med löfte om att göra snitt om man så önskar? Hur gick förlossningen i så fall, genomförde ni en vaginal eller blev det snitt under resans gång och i så fall varför?

Jag har av olika anledningar, främst av humanitära skäl, fått ett snitt beviljat. Läkaren föreslog igångsättning, tidig EDA och att när som helst konvertera till snitt om det inte framskred som det skulle eller om jag tyckte det blev för jobbigt. Jag kände inte att det var något alternativ när jag satt där, men nu när jag för tusende gången malt detta i huvudet så känner jag någonstans att det kanske skulle vara värt ett försök?
    Jag har två vaginala förlossningar bakom mig, varvid den senaste är anledningen till min önskan om snitt. Har ingen aning om hur jag kommer reagera när smärtan väl sätter in, är rädd att få panik och kämpa emot vilket enbart gör det ännu värre. Eftersom förra förlossningen gick väldigt fort hann jag inte få någon smärtlindring och bebisen vägde 4,5 kg och fick en plexusskada pga att hon fastnade. Denna bebisen beräknas vara i samma storlek, låg på +20% på tillväxt ul. Fast med igångsättning två veckor före bf hade h*n inte hunnit växa sig så stor.
    Jag är så less på det här, tänker på det varenda vaken minut, hur jag ska göra och vilket som blir bäst.

Någon som varit i ungefär samma sits??

Jag undanber mig alla "välmenta" inlägg om alla risker med snitt för jag känner till dem redan.

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 37, 13 dagar kvar♥♥♥
  • Svar på tråden Någon som fått snitt beviljat men ändrat sig?
  • morsa06

Jag väntar mitt andra barn och hade en fruktansvärd 1:a förlossning, och har väl inte riktigt kommit över det än, men jag har sagt att jag vill uppleva en "normal" förlossning, men om något börjar trassla så vill jag snittas omgående och läkaren jag pratat med tycker att jag fattat ett bra beslut och har väl då mer eller mindre "beviljat" ett ev. snitt. Så vi får se hur det kommer att gå

Var väl inget svar på dina frågor kanske men jag sitter ju lite i den sitsen kan man säga

• Zova

Nja. Jag fick beviljat snitt men ville försöka vag iaf. Vattnet gick dock men inga värkar kom igång. så efter 2 dygn skulle de sätta igång mig och efter 12 timmars kämpande med att få igång allt så hade mitt psyke redan lagt ner projektet. Värkarna kom igång men då hade det vart så stor press redan kände jag så jag ändrade mig efter en timmes värkar. Då fick jag värkavstannande och fick vänta 2 timmar ca innan det fanns plats att snitta mig.

Jag tänker på ditt fall. Du säger att det gick så fort förra gången- då kanske det inte finns tid i ditt fall att ändra dig ang snitt när det väl satt igång? Annars är det en bra lösning- att ha sitt snittlöfte i bagaget och testa att gå den vag vägen.
    Sen säger du även att det kanske blir igångsättning pga av storleken- en igångsättning har ganska stora odds att i slutet övergå i snitt iaf- det kan ju vara bra att ha i bakhuvet....
    Hoppas du finner ngn ro med allt så du vet vad du vill. Det är svårt-jag vet...

• blackangel

Tycker det lät bra det som din läkare sa. Att om du känner att du inte fixar det så blir det ett snitt. Då har du försökt. Har både ett akutsnitt bakom mig och 2 igångsättningar. Dock ej något planerat snitt.
    Men jag ska iväg och prata om igångsättning om några veckor med läkare och jag önskar att de kan säga så till mig oxå så som de sa till dig.

• SofiaD

Zova
    Mina funderingar går väldigt snarlikt det du säger. Just att oddsen för akutsnitt blir högre vid igångsättning. Dessutom kanske inte tappen är mogen för igångsättning den dagen läkaren vill och då kan det bli väldigt jobbigt och smärtsamt och så blir det akutsnitt av det i slutänden. Hellre att planerat snitt än ett akut snitt.

Just nu lutar det åt att jag gör det planerade snittet vi har fått tid för.

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 38, 12 dagar kvar♥♥♥
  • Stella07

varför gör du ine snitt, det är väl onödigt att utsätta dig själv för att få en jobbig vag-förlossning, kejsarsnitt är inte så jobbigt och det är lika underbart som vanlig förlossning!!!!

• SofiaD

Hur ont har man efter ett snitt egentligen?

• Stella07

alltså jag är ganska känslig men det gör faktiskt inte så ont och inte de jag har pratat med heller som gjort det men det finns ju självklart skräckhistorier som det finns om allt.

Men du får bedövningen i ryggen, inte så revligt mendet gör ju många vid vag förlossning sen ligger du ner med båda armarna utåt en för blodtryck varja minut tror jag de kollat sen dropp i den andra. sen fixar de lite med magen tvättar ätter in kateter osv se så är du som förlamad bröst och neråt sen så känner du av att de gör något men det gör inte ont! jag blev lite vimsig men inte såkonstigt att man blir det,sen får man titta på bebisen de håller fram så man får typ nosa sen gör de rent barnet sen får pappan ta över sen syr de i hop dig sen får man ligga på uppvaket mellan 2-4 timmar beroende på om man tex förlorade mycket blod eller något annat sen så får man åka till avd och de är ju bättre vård efter kejsarsnitt för de håller mer koll på en samt i storstäderna så har de ju speciella avd för kejsars/svåraförlossningar/tvillingar och för det mesta får man eget rum och pappa kan stanna kvar sen 1 dygn efter så vill de att man tar sig upp och det är nog detta som är jobbigast för det är jobbigt och det gör ont men det är sååååå värt det jag lovar

• SofiaD

Tack stella, för ditt svar!

• SofiaD

fler?

• fjärilen78

Hej!! jag har själv samma funderingar som du har!! ( så tyvärr inget vsar på dina frågor)
    blev själv katastrofsnittad i sept -06 är gravid igen nu i v 22 och är skräckslagen inför alltihop. Får gå och träffa en aurorabm och ska dit på ett sista samtal i aug och då måste jag ha bestämt mig hur jag vill ha det!! snitt eller vag fl och jag e verkligen kluven!! 

Svar på tråden Någon som fått snitt beviljat men ändrat sig?