• Linisen

Cellprover och mammografi för oss med för tidigt klimakterie

Hej

Igår var jag på en vanlig gynundersökning, ej kopplat till det universitetsjukhus jag går hos rörande min ÄD.

Hon uppmanade mig att vartannat år både göra nya cellprov och mammografi.

Vi som har kommit i för tidigt klimakterie ska vara särsklit uppmärksamma på detta.

Ville bara dela med mig, remiss för mammografi görs via allmänläkare eller gyn, inte alls svårt att få till.

Jag har tidigare varit på mammografi och visade ganska mycket täthet i brösten vilket min gyn höjde en varningens flagga för.

Efter min ÄD ska vi ev sätta in östrogen plåster och sluta äta de östrogener som jag nu tar för att minimera riskerna för ev riskzon när det gäller bröstcancer.

Vill inte uppröra utan mest bara dela med mig så att alla vi som har denna problematik tar det på allvar.

Sommarkram
    Linisen

• Svar på tråden Cellprover och mammografi för oss med för tidigt klimakterie
  • Kansas18

Jag har oxå POF och hade ingen aning om att man ska göra mamografi eller cellprov så ofta. Tack för upplysningen!!! Man tycker ju att dom borde ha koll på det på KK och kalla en automatiskt men sån tur har man väl inte. Får jag fråga hur gammal du är. Fyller snart 34 själv.
    Varför är plåster bättre än piller?

Jag har däremot hört att man bör kolla bentätheten. Är mitt uppe i ÄD behandlingar så jag har inte orkat ta tag i det ännu.

/Kram från en till "tant"

• Linisen

Hej Kansas

Jag är 28 år och fick min diagnos när jag var 24.

Min gyn säger själv att de inte ligger i sjukhuset ansvar att kalla mig utan att jag måste ha koll på det själv. Båda två tycker det är ganska ruttet men hon sa att det var så det var tyvärr.

Varför plåster är bättre än piller har jag inte luskat ut ännu, men min gyn sa att då jag förmodligen måste äta det väldigt länge som alla med POF så borde man ta det säkra före det osäkra och behandla med plåster istället för piller.

Kram
    L

• Maura

Usch vad hemskt, det här berättar ingen något om i vanliga fall..

Trodde naivt nog att alla kvinnor blev kallade till mamografi och att cellprov togs regelmässigt. Det är skandal att så inte är fallet.

• Linisen

Maura

Detta gäller inte ALLA kvinnor utan vi som måste göra dessa prover mycket oftare pga vårt tillstånd.

Linisen

• Maura

Jag förstår det men vidhåller ändå att det är chockerande att kvinnor (alla) inte testas regelbundet för cellförändringar eller förändringar i brösten. Det här är två vanliga cancersjukdommar som skulle kunna konstateras relativt lätt och som man vid tidig upptäckt har stora chanser att bota. I stort har jag svårt att se att det skulle bli dyrare för samhället att testa och ev. behandla på tidigt stadium än tvärtom. Kram M

• Linisen

Maura

Jag vet det är verkligen sjukt.

• Kansas18

I Västerbotten testas alla kvinnor från en viss ålder med mammografi och cellprov, med jämna mellanrum. Men det är för långa mellanrum om man ska gå på vad Gyn sagt till Linisen. Visst är det vansinnigt jobbigt att måsta hålla reda på allt själv. Handlar det om mäns prostata eller så, då tametusan läggs det ner resurser....

Tack för infon, jag ska kolla upp vad min BM säger om plåster kontra tabletter.

/Kram K

Svar på tråden Cellprover och mammografi för oss med för tidigt klimakterie