• Metafor

    Golf under graviditeten??

    Jag går in i vecka 27 nu på torsdag och jag älskar att spela golf, har hört att man bör undvika tennis mm men någon som vet om det kan vara skadligt att spela golf?

    Kanske löjlig fråga men har funderat på det ett tag!

  • Svar på tråden Golf under graviditeten??
  • Pethrelita

    Golf höjer ju inte din puls på samma sätt som tennis så det ska väl inte vara några problem. Min svägerska är i v. 21 och hon spelar även om det tar längre tid att gå banan runt

  • Pricken1

    Varför ska man undvika tennis? Har jag aldrig hört. Skulle det vara för bollarna man kan få i magen eller för att tempot är för högt? Det går väl att anpassa. Kan man rida och hoppa kan man nog spela golf, man får bara lyssna på sin kropp - som i resten av livet.


    Vill väl, ibland blir det fel
  • LuMa

    Japp! Golfa går bra, lyssna på kroppen bara, ta kanske en bil så blir det inte så tungt att bära/dra bagen.


    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Metafor

    Tack så jätte mycket för ditt svar!
    Ja man är inte lika snabb och hurtig direkt och jag har ändå bara ökat 2 kg i vikt sen inskrivningen!

  • Pricken1
    Metafor skrev 2007-06-26 18:29:22 följande:
    Tack så jätte mycket för ditt svar!Ja man är inte lika snabb och hurtig direkt och jag har ändå bara ökat 2 kg i vikt sen inskrivningen!
    Jag gick inte heller upp så mycket. Typ inget de första fem månaderna och slutade på 7kg plus. Men otymplig blir man ändå

    Ha så kul på golfbanan och lyssna på kroppen
    Vill väl, ibland blir det fel
  • Addie

    Bara man lyssnar på kroppen så är det nog lugnt...
    En kompis till mig spelade 36 hål på raken och födde barn samma kväll (i v 33) så man kanske ska ta det lite lugnt.

  • Pricken1
    Addie skrev 2007-06-26 18:44:13 följande:
    Bara man lyssnar på kroppen så är det nog lugnt... En kompis till mig spelade 36 hål på raken och födde barn samma kväll (i v 33) så man kanske ska ta det lite lugnt.
    Det hade kanske blivit så ändå, oavsett golfen. Men håller med om att man ska ta det lugnt och lyssna på kroppen...
    Vill väl, ibland blir det fel
  • Mia29

    Jag spelade 18 hål på midsommardagen och fick ont i magen redan efter några hål (är i v.22)... Tävlingsmänniska som jag är ville jag självklart gå klart alla hål och när jag väl kom runt släppte smärtan rätt fort... Antar att man måste lyssna på sin kropp, det är väl varken bekvämt eller bra om det gör ont...

    Nu var iofs. banan väldigt kuperad och tung att gå runt (Gränna GK) så nästa gång jag spelar ska jag välja ut några klubbor som min sambo får dra runt på....

  • julafton

    Jag valde att bli passiv medlem i år. Har BF 28/8 och det kändes som om jag bara skulle kunna utnyttja en liten del av säsongen.

    Bra beslut för mig eftersom jag har väldigt ont i ryggen redan (v32)...

    Men om du klarar av det fysiskt så ska du givetvis spela så mkt du vill. Tänk bara på att inte pusha kroppen. Det är ju lätt att göra för man vill ju gärna gå alla 18 hålen

  • mapo51

    Jag spelar också, är visserligen bara i v 19, men det går bra. När maken är med får jag hjälp med vagnen uppför de värsta backarna.
    Till helgen är det årets stora tävling, en mixed foursome över 2 dagar. Jag har dock valt bort att spela på vägen till tävlingen för det kommer att räcka med två dagar på raken.
    Jag känner annars inte av något när jag spelar, men jag orkar inte spela så många dagar i rad längre.

    Det är som med allting annat, känns det bra och kroppen inte säger till så är det bara att fortsätta så länge det känns ok. Det är i alla fall det jag går på.

  • stjärnljus

    Jag tänker fortsätta spela så länge det känns bra! Det bästa är nog att lyssna till kroppen.

  • Mia29

    Kul att det är fler gravida som golfar... Jag har nog aldrig sett en gravid kvinna på banan, jag känner mig som den enda :)

    mapo51; lycka till på tävlingen!!!!

  • mapo51

    Jag har sett några, men det brukar inte vara så mycket mage... dock såg jag Catrin Nilsmark när hon spelade sin sista tävling innan hennes dotter föddes. Då hade hon 5 eller 6 veckor kvar... så det var en rejäl kula.

  • stjärnljus

    Jag har sett en och annan gravid på golfbanan. Kul tycker jag!

  • Kallsten

    Min partner spelade rätt långt in så gott det gick, fick ta golfbil den sista rundan. Skulle gissa att det var runt vecka 23 Hjärta

Svar på tråden Golf under graviditeten??