• lilla chi

Camembert ost får man äta det? Snabba svar tack!

Vi är bortbjudna på middag i kväll och jag vet att det kommer serveras Camembert ost. Nu undrar jag om någon vet om man får äta det när man ärgravid, kanske någon gång ibland.

Snälla, jag blir jätte glad om någon kan hjälpa mig  Flört

♥ Snart blir vi två tre ♥
  • Svar på tråden Camembert ost får man äta det? Snabba svar tack!
  • Egensinnig

Enligt livsmedelsverket ska man undvika all ost gjord på opastöriserad mjölk vilket camembert och andra dessertostar oftast är gjord av. Även om den skulle vara gjord av pastöriserad mjölk finns risk för listeria då den kan ha varit i kontakt med andra ostar vid tillverkningen.

Jag åt camembert o brie gjord på pastöriserad mjölk under graviditetn o det hände inget men kanske hade jag bara tur....

• Pethrelita

Nu är det ju inte så att alla blir sjuka om man äter ostar som är opastöriserade men man ska ju undvika dom efter som man kan råka ut för listeria. Men sen är frågan, hur ofta råkar man ut för det när man är icke gravid? Typ aldrig men eftersom man är gravid och listeria är mer farligt för barnet än för mamman så ska man ju undvika det. Så man kan ju äta men det är dumt att chansa tycker jag.

• lilla chi

Tack snälla ni för alla svar. ♥ Då ska jag undvika det alltså.

• C Elegans

Det går utmärkt att äta Camenbert gjort på pastöriserad mjölk. Livsmedelsverkets råd till gravida är i flera fall starkt överdrivna och ej baserade på vetenskapliga fakta. Risken att en pastöriserad ost skulle kontaminerats av listeria från en opastöriserad ost och dessutom i sådana mängder att ditt barn skulle bli infekterat av det, är mindre än att du råkar ut för en trafikolycka som skadar ditt barn. Ät du din pastöriserade camenbert i lugn och ro.

• Damien och Adrian

C Elegans skrev 2007-06-26 18:27:09 följande:

Det går utmärkt att äta Camenbert gjort på pastöriserad mjölk. Livsmedelsverkets råd till gravida är i flera fall starkt överdrivna och ej baserade på vetenskapliga fakta. Risken att en pastöriserad ost skulle kontaminerats av listeria från en opastöriserad ost och dessutom i sådana mängder att ditt barn skulle bli infekterat av det, är mindre än att du råkar ut för en trafikolycka som skadar ditt barn. Ät du din pastöriserade camenbert i lugn och ro.
    Hmm, har du vetenskapliga fakta att underbygga ditt påstående? Livsmedelsverket är ju sällan överdrivet, de tar alltför god tid på sig att sätta saker på "svarta listan" och ger allmänna råd som jag snarare upplever är för låga krav på!

mitt råd:
    Ät inte osten, du kan säkert överleva en graviditet utan att få absinensbesvär efter osten....
  • lata kocken Johanna

livsmedelsverket skriver såhär

Listeria har påvisats i mjuka/halvmjuka mognadslagrade dessertostar som tillverkats av opastöriserad mjölk eller som tillförts en liten mängd opastöriserad mjölk vid tillverkningen. Även ostar av samma typ som helt är framställda av pastöriserad mjölk kan innehålla listeriabakterier. Dessa har då smittat osten vid hanteringen. I praktiken innebär detta att gravida bör avstå från alla vit- och grönmögelostar samt kittostar - säljs oftast över disk, fråga om du är osäker - och kanske speciellt sådana som man har köpt under resor i små butiker, vid torghandel eller direkt av tillverkaren i sydligare länder.

så de skiljer lite på agnarna och vetet....

• C Elegans

Incommunicado skrev 2007-06-26 18:32:01 följande:

Hmm, har du vetenskapliga fakta att underbygga ditt påstående? Livsmedelsverket är ju sällan överdrivet, de tar alltför god tid på sig att sätta saker på "svarta listan" och ger allmänna råd som jag snarare upplever är för låga krav på!mitt råd:Ät inte osten, du kan säkert överleva en graviditet utan att få absinensbesvär efter osten....
    Livsmedelsverket är tvärtom ofta överdrivna. Sök på Medline (databasen för life sciences) så hittar du vad som är vetenskapligt underbyggt och inte. Svenska forskare inom området anser generellt att Livsmedelsverkets råd till gravida är överdrivna och dåligt underbyggda. Jag undrar vilka fakta som utgör underlag för din upplevelse av att det är för låga krav?

Om du inte orkar söka själv på Medline kan du ju se vad svenska forskare anser:
    www.aftonbladet.se/foraldrar/graviditet/article322188.ab

Ett exempel:

Livsmedelsverkets råd till gravida:
    "Undvik mjuka och halvmjuka dessertostar som brie och camembert."

Lena Hulthén, professor i klinisk näringslära vid Göteborgs universitet:
    "Ät på. Det man ska undvika är opastöriserade ostar, som oftast bara säljs över disk och sällan finns i vanliga ivsmedelsbutiker."

Sedan är det förstås som Lata Kocken skriver ovan, att det är viss skillnad på ost som är tillverkad och köpt i små delibutiker i Sydeuropa och ost som är tillverkad i Skandinavien och köpt på ICA hemma i Sverige.

Ni som inte själva är forskare inom dessa områden tror kanske att Socialstyrelsen och Livsmedelsverket är vetenskapliga instanser, men det är de inte, de är POLITISKA instanser och vissa rekommendationer som tex nolltolerans för alkohol under graviditet, helamning i 6 mån osv är rekommendationer baserade på ideologi, inte på vetenskapliga fakta.
  • Alle

C Elegans, den där artikeln har varit på tapeten förut.
    Forskaren i fråga visade sig ha väldigt liten kunskap om det hon pratade om. Ska leta rätt på tråden...

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • lilla chi

Tack snälla ni för alla råd och tips  Glad

Det är så bra Forum det här!!!

• C Elegans

Alle skrev 2007-06-27 07:49:14 följande:

C Elegans, den där artikeln har varit på tapeten förut. Forskaren i fråga visade sig ha väldigt liten kunskap om det hon pratade om. Ska leta rätt på tråden...
    Ok, glöm den tidningsartikeln då, jag googlade upp den bara för att hitta något som var skrivet i populärpressen så det skulle vara enkelt att läsa. Det är dock oviktigt vad som står i just den artikeln eftersom det mesta just den forskaren säger i artikeln sammanfaller med vad den vetenskapliga litteraturen säger.
Svar på tråden Camembert ost får man äta det? Snabba svar tack!