Incommunicado skrev 2007-06-26 18:32:01 följande:
Hmm, har du vetenskapliga fakta att underbygga ditt påstående? Livsmedelsverket är ju sällan överdrivet, de tar alltför god tid på sig att sätta saker på "svarta listan" och ger allmänna råd som jag snarare upplever är för låga krav på!mitt råd:Ät inte osten, du kan säkert överleva en graviditet utan att få absinensbesvär efter osten....
Livsmedelsverket är tvärtom ofta överdrivna. Sök på Medline (databasen för life sciences) så hittar du vad som är vetenskapligt underbyggt och inte. Svenska forskare inom området anser generellt att Livsmedelsverkets råd till gravida är överdrivna och dåligt underbyggda. Jag undrar vilka fakta som utgör underlag för din upplevelse av att det är för låga krav?
Om du inte orkar söka själv på Medline kan du ju se vad svenska forskare anser:
www.aftonbladet.se/foraldrar/graviditet/article322188.ab
Ett exempel:
Livsmedelsverkets råd till gravida:
"Undvik mjuka och halvmjuka dessertostar som brie och camembert."
Lena Hulthén, professor i klinisk näringslära vid Göteborgs universitet:
"Ät på. Det man ska undvika är opastöriserade ostar, som oftast bara säljs över disk och sällan finns i vanliga ivsmedelsbutiker."
Sedan är det förstås som Lata Kocken skriver ovan, att det är viss skillnad på ost som är tillverkad och köpt i små delibutiker i Sydeuropa och ost som är tillverkad i Skandinavien och köpt på ICA hemma i Sverige.
Ni som inte själva är forskare inom dessa områden tror kanske att Socialstyrelsen och Livsmedelsverket är vetenskapliga instanser, men det är de inte, de är POLITISKA instanser och vissa rekommendationer som tex nolltolerans för alkohol under graviditet, helamning i 6 mån osv är rekommendationer baserade på ideologi, inte på vetenskapliga fakta.