• Anna73

Egna ägg???

Hej!!

jag har skrivit i en annan tråd om att jag inte får skaffa egna barn pga attd e får hjärtfel....

Men kan man inte ta ut min ägg och se de som är friska , de kan man då befrukta o sätta in dem igen????

Kramar Anna

• Svar på tråden Egna ägg???
  • JAG är BÄST

Som äggdonator så måste man vara "felfri" så att säga.

Nej dom lägger inte ner sånna summor för att "bara" kolla om dina ägg är OK.

• Maskrosen

Om det är fråga om ett genetiskt fel som gör att barnen får hjärtfel så borde man ju kunna kolla vilka ägg/embryon som är friska med hjälp av sk. PGD. Jag vet tyvärr inte så mycket om det annat än att det inte är självklart att man får hjälp med PGD och det är inte alla kliniker som har rätt att göra det. Förhoppningsvis finns det någon som vet mer om det.

• ÄngelBängel

Preimplantorisk diagnostik görs endast på ett fåtal diagnoser och det måste vara mycket svåra och krafigt livsförkortande sjukdomar. Det ironiska är att alla diagnoser man kan göra fostervattensprov eller moderkaks prov för att se om barnet är bärare för att kunna avbryta graviditeten INTE omfattas av PGD. Så om sjukdomen man bär inte är tillräckligt farlig så måste man bli gravid, ta ett prov och sedan genomgå en sen abort Lite OT men det låter inte som om ditt hjärtfel omfattas av dessa diagnoser.

• Kyoko

Lite osäker på hur du menar men tror det du frågar om är ovan nämnda PGD behandling. Då genomgår man precis som ett vanligt IVF men när man befruktat äggen och det delat sig i 7-8 celler så gör man en analys på dessa för att avgöra om det är friskt. Denna analys kräver att det går att hitta och förutbestämma var den genetiska förändringen sitter och genom sk. prober ett slags spårsökare kan man finna den aktuella genen/kromosomen och se om den är fiskt eller sjuk. Alla fel går inte att analysera för och alla får man heller inte genomföra PGD för. Det är strikt reglerat av socialstyrelsen vem som får göra PGD och av vilken anledning. Anledning för att göra PGD skall vara av så allvarlig art att barnet i stort sätt riskerar att dö det finns de som vill göra PGD men inte fått då felet snarare påverkar livskvaliten än livsförmåga. I Svergie får endast Sahlgrenska och Karolinska genomföra PGD och det sker i Landstingets regi så du kan inte köpa den tjänsten privat idag.

Så svaret på din fråga om de kan ta ut och kolla om äggen är friska beror på dels om de kan hitta var felet sitter samt om det är en sjukdom som är godkänd anledning till att få göra PGD.

För att veta mer kan du kontakta eller be att få en remiss till KS klinisk genetik som utför PGD:
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart.aspx&epslanguage=SV

Vill du veta mer är det bara att höra av dig, jag genomgår själv just nu IVF/PGD för en balanserad translokation som gjorde att jag förlorade vår förstfödda son för snart 1 år sedan. Lycka till iallafall vad som än händer framöver.

Svar på tråden Egna ägg???