Någon som opererat tilltäppta äggledare (för passage) och sedan blivit gravid på naturlig väg? Hur stor är chansen för graviditet?
Jag har fått hydrosalphinx konstaterad genom titthålsoperation. Doktorn rekommenderade IVF, då man tydligen inte längre utför neosalpingotomi - operation där man "öppnar upp" äggledaren igen och på så sätt får passage. Detta eftersom resultaten inte alltid blir bra, eller tillräckligt bra, och det dessutom är vanligt att äggledaren växer ihop igen efter ett visst antal månader, om jag förstått allt rätt. Efter att ha tittat runt på internet såg jag dock att detta ingrepp fortfarande utförs, men i hur stor utsträckning vet jag dock ej.
Tänkte ringa upp min läkare och fråga huruvida det är möjligt att genomföra detta i väntan på IVF. Skulle vara härligt att under väntetiden åtminstone få försöka bli gravid på naturlig väg, även om chanserna är betydligt mindre än om det inte hade varit något fel på mig.
Är det någon här på familjeliv som har gjort ett sådant ingrepp och sedan blivit gravid på naturlig väg? Det vore kul att höra hur det har fungerat. Statistik - hur stor är chansen att lyckas efter ett sådant ingrepp?