• nesistas

Vad har ni fått för medicinering efter ET?

Jag gjorde ET i onsdags och är alltså på ruvardag 3 idag. Har fått ordinationen att fortsätta som tidigare med progynon (3 tabletter/dygn) plus progesteron 3 ggr/dygn. Progesteronet startade jag med 1 dygn innan donatorns ÄP.

Enligt läkaren ska jag fortsätta med samma ordination t o m ca v 8-12 om jag testar +. ?? Vad har era läkare sagt till er?

Vid tidigare egna IVF:er och ET har jag bara haft proggisarna, inte något östrogenstöd. (Jag är inte i klimakteriet utan har fortfarande egna menscykler.)

Finns så mycket man kan fundera på när man ruvar....
    kram
    Bobi

• Svar på tråden Vad har ni fått för medicinering efter ET?
  • Sleepingbeuty

Jag fick ett nedtrappningsschema av min läkare att jag skulle fortsätta med östrogenet till vecka 10 ut och sedan trappa ner en tablett om dagen. Progesteronet skulle jag ta vecka 12 ut.
    Jag gjorde en ÄD som tyvärr slutade illa.
    Missfall i v 7.
    Lycka till nu!!!
    Jag vet flera som haft östrogen som stöd även vid IVF:er.
    Så gå på din läkares rekomendation, annars är det lätt att lägga skulden på sig själv om något skulle gå fel.
    Varför inte fråga din läkare så får han förklara ang östrogenet. Progesteronet tar alla vid IVF och ÄD till v 12+0.

• caja

Hej Bobi!
    Vid mina IVF försök fick jag bara ordinerat progesteron vaginatorier som du.
    Sen nu när jag gjorde ÄD så blev jag ordinerad precis samma som du. Progynon och progesteron fram tills dess att jag testade. Om jag testat + hade de antagligen ändrat dosen men jag kom aldrig så långt..
    Lycka till!
    Kram Caja

• Kansas18

När jag gjorde förra ÄD skulle jag ta både Progesteron och Östrogen som Sleepy och Caja skrivit men om jag testade + skulle jag sluta med östrogenet men fortsätta med Progesteron till v12. Jag är i klimakteriet.
    Visst är det svårt när medicineringen är olika?!
    Jag tycker som sleepy fråga din läkare.

Kram och lycka till!

• Sleepingbeuty

Man ska vara försiktig med att sluta tvärt med östrogenet.Framförallt om man själv har dålig östrogenproduktion.
    Hoppas du fått svar, det var ett tag sedan du skrev och att din läkare gav dig något besked.

• Pantern2

Jag är också i klimateriet. Äter en dos nu efter ÄD, på 6 progynon/östrogen 2mg tabletter per dag. Får inte trappa ner säger min läkare, utan det skall vara samma dos i 10 veckor (har ingen egen östrogen produktion) och Progesteron till vecka 12 vilket innebär 2 vagiatorer på 400 mg per dag, plus att jag även tar, dexamethason som jag tar fram till 5 Juli. Gjorde ÄD 22 Juni och började den 19 Juni med Dexamethason 2 tabl, vilket är en tablett som skall göra att det inte så lätt blir infektion och som gör att det blir lättare för kroppen att behålla embroyen. EGV kliniken ordinerar Dexamethasonen.

Svar på tråden Vad har ni fått för medicinering efter ET?