Hur går det till??
Hej!!
Om vi vill sätta igång med ägg mottagning, hur gör vi då??
Vi har en möjlig donator som är 30 år nu,,
vad kostar det??
Vart börjar vi??
När sk aman börja??
Allt vill vi veta:)
Kramar Anna
Hej!!
Om vi vill sätta igång med ägg mottagning, hur gör vi då??
Vi har en möjlig donator som är 30 år nu,,
vad kostar det??
Vart börjar vi??
När sk aman börja??
Allt vill vi veta:)
Kramar Anna
Det bästa svar kommer ni ju att få om ni ringer en fertilitetsklinik, typ öresundskliniken eller nåt sådant ställe.
LYCKA TILL!
Börja med att kontakta din gynläkare han måste skriva en remiss åt er... Sen har kliniken ni kommer till alla svar...
Det beror på om ni vill gå genom landstinget eller privat...
Vill ni gå privat i Sverige så är det enorm kötid,3 år ca utan egen donator och ca år med egen donator.
Väljer ni att söka er utomlands tex Finland så är det kortare kötid och kostar ca 65-70.000 kronor.
Kostar nästan lika mycket om ni går privat i sverige.
Dock får man inte använda sig av egen donator utomlands,i alla fall Finland och Riga är det så.
Om jag vill gå via landstinget, hur funkar det då?
Har hört nåt om att det inte kostar då???
G mig all information:)
Då måste du gå till en läkare (gyn eller fertilitetsläkare,kanske bäst) som först ska avgöra om det är just äggdonation du behöver.
Efter det är klart så måste denna läkare skicka remiss till den klinik inom landstinget du tillhör.
Din donator måste samtidigt ringa kliniken och berätta att hon vill lämna ägg till just dig,då får hon komma och lämna hormonprover,HIV,Hepatit och sånt med 6 månaders mellanrum och sen kan det bli behandling.
Det kostar 3000 kr för mottagarparet.
3000 kr för allt????
Ja läkaren ska skicka en remiss för genetiska tester, båda mina är hjärtbarn med samma fel.
Ska ringa dit idag o höra med läkaren hur dte funkar:)
Kram på er
Ok,ja om det är landstinget så kostar det 3000 kr (utläggen för donatorns mediciner och sånt) plus dina egna mediciner såklart och läkarbesöken.
Lycka till!
Fertinova i Finland har en väntetid på sex månader om man inte har egen donator, har man egen donator går det fortare, vet ej hur fort men man får iaf ha det i Finland. Kostar runt 50-60 000, men det kan det vara värt.
I Riga på EGV kliniken är väntetiden ca 3 månader efter att de har fått ansökningen. Jag tror det är ungefär samma på AVA i Riga.
Är man berättigad vård i Sverige har man rätt att ansöka om pengar från försäkringskassan. Kolla in den här tråden får du veta mer om det www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21574060.html
/Kram K
Har mailat sjukhus i GBG o frågat så får vi se vad dom svarar,, sen sa nån att jag ska ju göra genetiska tester på mig för att se mina anlag för hjärtbarn, då sa hon att då kanske läkaren kan skicka remiss så det hela går fortare o kanske blir billigare:)
Vi får väl se,,,vad som händer
kram på er
Vad menar du Fiaflopp?
Aha nu såg jag att det stod skrivet mitt i tråden att Anna ville göra ÄD i Sverige, såg inte det först. Inte för att jag tror att Anna tar illa vid sig att jag tipsar om Riga eller FK.
Kram K
Nä det gör jag inte:)
kram på er