Progesteron INNAN äd?
Jag har progesteron hemma vaggisar.Kan man ta några dar innan äd?
De hjälper väl slemhinnan?
Jag har progesteron hemma vaggisar.Kan man ta några dar innan äd?
De hjälper väl slemhinnan?
Hej,
Jag vet inte om jag förstod frågan men om det var om man tar progesteron "vaggisar" innan insättning av ägg så gjorde iallfall jag det. Ca fyra dagar innan insättning för att slemhinnan skall bli lagom mjuk och go! Min fråga blir då om du inte är ordinerad det av din läkare? Hur medicinerar du annars innan ägginsättning? Mvh
Hej.Jag har inte börjat min medicinering ännu.
Men det är meningen att jag ska äta progynon i 14 dagar innan vi ska till kliniken.
Samma dag vi ska dit ska jag börja äta eller ta vaggisar av progesteron!
Men vad jag lärt mig om progesteron är att det är bra för slemhinnorna,så jag tänkte att det inte skulle skada att ta av dem innan! ?
Jag ska på EGV kliniken i Riga.
Ja ,det blir ju 4 dagar förstås.Om äggen växer några dar medans vi är där.....
Jag undrar också?? Känns jättenervöst att inte vara helt säker på vilka mediciner man skall ta.. Jag har recept på fler proggisar, kanske skulle man hämta ut dem?
Vid IVF börjar man väl med proggissarna samma dag som ÄP, eller ?
Jag har fått ta dem vid båda mina 2 ÄD behandlingar...innan själva ET alltså!
Om jag nu inte minns fel så var det 3 dagar innan insättningen!
Jag ska börja ta mina 4 dagar innan ET och det fick jag göra sist oxå (EGV-kliniken). Om ni har frågor om medicineringen skulle jag skriva och fråga. Det är ju viktigt att det blir rätt, eller hur?! De får stå ut med många frågor tycker jag. Det är ju oss och våran kropp det handlar om. Så skriv och fråga vet jag....:)
kramar K
Maura- När jag gjorde ivf så började jag med proggisarna två dygn efter ÄP.
Jo det förstår jag.. Tänkte bara på din fråga i inlägg 21915088.
Vid IVF börjar man väl med proggissarna samma dag som ÄP, eller ?
Samma dag som ET har jag startat vid de 6 ivf jag gjort
ok tack alla, jag tänker ta Kansas på orden måste ringa och fråga. Saken är bara den att man blir så stressad när man ser att andra fått annan medicin/andra råd.. Varför skall de göra annorlunda?? Har vi missat något?? Vet min läkare inte om detta??? Ja, jag gissar att de flesta av er känner igen sig.. man vill ju såå att det skall gå vägen. Kramar M
Vid Ivf så har jag tagit progesteron samma dag som äggplock. Vid äggdonation 2 dygn innan ET.
Progetsron ska man inte ta i onödan för många dagar innan. Vid ÄD så tar man östrogen tills slemhinnan blir mogen. När man tillför Progeseteron så "lurar" man kroppen till att tro att man har ägglossning.Då blir också slemhinnan mottaglig som vid naturlig ägglossning.Tar du progesteron för tidigt så kan din slemhinna stötas bort och inte vara i ägglossningsstadie.På EGV kliniken och AVA där jag gått har det alltid varit 2 dygn innan ET.Så laborera inte själv med det.
Gå efter klinikens ordination.Är du osäker så fråga.det är precis som det är. Våra kroppar och vi ska ha de svar vi behöver.
Lycka till tjejer!!!
Aha.Är det så det är.Tack för ditt svar Sleepy!