mina båda döttrar är förlösta med kejsarsnitt, dom låg i säte. det blev bestämt i v 36 att det skulle bli snitt, sen skäde sniten i v 38+, vid första snitet så fick jag informationen att dom brukar vilja ta det 7-10 dagar inan bf för att inte riskera att det sätter igång inan planerat datum, nu effter andra snitet fick jag reda på att dom vill ta det så nära bf som möjligt, vet inte om det är olika från sjukhus till sjukhus.
i alla fall, dagen inan snitet så fick jag komma in på ìnskrivning, dom tog blodprover och ctg kurva, jag fick även prata med narkosläkaren om sjukdomar som fanns i släkten blodproppar och sådant, om jag var alergisk och dylikt.
jag fick åka hem effter det, fasta effter midnatt inte drika eller äta något, sen fick jag med en svamp hem med ett specielt medel på som jag skulle tvåtta mig med på kvällen och morgonen, jag fick även lavemang att ta på morgonen.
första snitet skulle jag vara på sjukhuset klockan åtta andra klockan nio men båda var ca 2 timmar inan planerad operation, detta för att det i bland händer att andra operationer blir inställda, men det kan även bli tvärtom att något akut kommer in som får gå före.
väl på sjukhuset så har dom satt kateter och tagit blodtryck och ctg kurva.
ca en halvtime inan operationen så rullade dom ner mig till op, där dom satte kanyler och kopplade upp mig mot olika monitorer, då jag har lågt blodtryck har dom även satt dropp.
sen fick jag först en lokalbedövning i ryggen och sedan själva bedövningen, det gjorde inte ont men det spände ner mot rumpan.
sedan tvättade dom av magen med sprit, vid det laget verkade bedövningen så det känndes inte, att ta ut bebisarna gick snabbt och kändes inte alls, jag kunde välja om jag ville titta eller inte, dom hade en lampa med spegel på i taket. första gången tittade jag inte men andra gången gjorde jag det och det såg inte äkligt ut. sen vissade dom upp bebisarna och andra dottern fick jag ha hoss mig en stund inan dom tog henne för att bli tvättad och få spruta. det tog lite längre tid att sy i hopp mig än att öppna ca 30-40 min.
sen fick jag ligga en ca 3 timmar på uppvaknandet inan jag fick komma upp på bb, men sambon och bebisen fick vara hos mig båda gångerna.
båda gångerna har jag mått illa av bedövningen men det hör tydligen inte till vanligheterna, båda gångerna har personalen på op varit väldigt trevliga och gulliga, miljön har kanske inte varit den roligaste men den trevliga personalen har vägt upp för det. sambon har fått lov att vara med och stöta, och under båda opoerationerna har någon från personalen suttit brevid huvud ändan för att prata och stöta.
jag har inte haft mycket ont. bara när jag skulle i eller ur sängen i princip, vid första snitet så lappade dom i hopp huden med staplers dom hade jag däremot lite obehag av, när dom togs av effter två veckor hade det läkt hur fint som helst, vad däremot ingen nämnt är att jag inte hade någon känsel kring snitet och det dröjde inan den kom tillbaka.
andra snittet använde dom tejp till det yttre hudlagret, hur det har läkt i hopp kan jag inte svara på än då dom snitade mig för mindre än två veckor sedan:)
hoppas allt går bra och att du får din förlossning som du vill vare sig det blir vaginalt eller med snitt, och man blir inte en mindre värd mamma bara för att det är med snitt.