• Kornblume

Andra gangen jättesnabbt?

Hej!
    Jag är lyckligt gravid med mitt andra barn. Men börjar bli ganska orolig för förlossningen. Första gangen gick det sa väldigt bra. Men jag akte in lite sent, en timme efter att vi kom in var sonen där. Värkarna kändes liksom inte sa farliga hos mig. Nu börjar jag bli rädd att jag inte ska fatta i tid och aka i väg i tid, jag har ju ofta hört att det andra barnet gar ännu snabbare. Jag är rädd att jag föder hemma eller i bilen pa väg dit. Nagon som kan ge mig bra tips? Alla barnmorskor och läkare verkar tro att man ju vet och känner igen allt bara för att det är andra gangen. Min kropp verkar ha raderat ut allt, för jag minns knappt nagonting tycker jag...Hur var andra förlossningen för er? Kände ni igen värkarna när dom kom?

• Svar på tråden Andra gangen jättesnabbt?
  • Trossens mamma

Nu var inmte mina några snabba förlossningar men ja jag kände igen värkarna fast det var 3.5 år nästans mellan gångerna. Tog mej 10 min max att förstå att de var dom riktiga så jag inte behövde tvivla.

Mamma till Lova och Alvin
  • Sommaren22juni1979

Jag kan inte jämnföra mina två förlossningar då min dotter föddes i vecka 28+4 och där gjorde de allt för att hindra för att hon skulle komma ut , 72 timmar tog det innan hon äntliigen fick komma ut till mig ..

Min son tog 3.33 timmar... Där hann jag inte riktigt reagera från att det var över.
    Allt gick ju tvärtom än med dottern , jäklar va snabbt det kändes som..
    Vattenavgång , värkar in till sjukan och slita av mig kläderna mer eller mindre .. o ut ..

Men även de som har haft lätta förlossningar kan känna att tvåan kom snabbare , andra säger faktiskt tvärtom.

Din kropp vet ju vad den ska göra , och jag tror du kommer klara det galant ...
    Stressa inte upp dig i onödan... Andas .. ;)

Lycka till med att bli tvåbarnsmamma snart och såklart .. grattis till att bli mamma åter igen.. något man själv önskar men som inte sker...

kramen

En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • Kornblume

Nagon mer som vill berätta nagot? Hoppas ju att kroppen känner igen när det sätter igang..3.33 timmar later ju vansinningt snabbt! Tack för svaren!

• zorika

Jag känner som du.Min son tog 2 ½ timma på sig från första känning. börjar nu närma mig förlossning nr 2 och är rädd att det går FÖR snabbt.

• Sterna

Jag kände exakt som du när jag väntade nr 2 men förloppet blev något helt anant än första gången.

Första barnet föddes på 9,5 timme från första värk, vi han vara på sjukhuset i 3 timmar innan vattnet gick och efter ytligare 28 minuter låg liten på mitt bröst.

Andra gången hade jag förvärkar i över en vecka, ringde och trodde det var dags veckan innan hon kom men fick höra "ta två alvedon och sov lite" vilket jag gjorde.
    Just den här morgonen vaknade jag av sammandragnignar var 20e minut som höll i sig hela dagen.
    Jag var i stan och fikade med kompisar, åkte till MVC för en koll vid 16-tiden, fortfarande bara förvärkar var 20e minut, åkte till dagis på föräldramöte och sen hem för att ta ett bad och slappna av lite, då först blev värkarna starkare och längre men fortfarande bara med 20 minuters mellanrum.
    Vid 21 ringer vi och 23.54 är tösen född.

• Mama75

med första hade jag små samandragningar och började sippra fostervatten, pga infektions risk blev jag igångsatt efter ett par dagar. Hade 0 värkar och ej öppen när vi satte hormondropp. 4 timmar 20 senare var hon född.
    Med andra vaknade jag med kraftiga värkar låg i 1 timme och tittade på klockan innan jag insåg att värkarna var täta och på riktigt, väckte fadern coh 2 timmar senare är hon född..på förlossningen tack o lov :)

• ullis79

Min första förloss. tog 7,5 tim, 3,5 inne på förloss.

Min andra gick i raket fart!!! Vattnet gick 03.30 hade inte ont så jag somnade om igen.
    Vid 8.30 ca kände jag lite mensvärk...
    Åkte in 10.30 då jag fick en fruktansvärd värk från ingenstans.
    Hann in på förloss och 18 min senare ramlade Alva ut, bokstavligt talat.

Så med andra barnet är det nog bäst att ta det säkra före det osäkra och åka in ifall.

• Flavia

Har haft snabba förlossningar, 2½ timme st ungefär. Värkarna lär du känna igen när det är dags =) Hoppas allt går fint.

Väntar 82 dgr till ungefär innan det är dags för 3:e ggn gillt ;)

• AnniPanni

Min första tog 8 timmar ifrån 0 (igångsatt). Min tvåa tog 4,5 timmar ifrån allra första lilla yttepytte sammandragning (ca 2 timmar ifrån etablerade värkar)
    Hann dock vara på förlossningen i 1 timma o 22 minuter.

• sundborn

Känner detsamma.
    Min son tog 5 timmar på sig från första känningen, 2 1/2 timma med etablerade värkar, 1 1/2 timma på sjukhuset (helt öppen när jag kom in, men långdraget krystningsarbete).

Nu ska man dessutom ha en barnvakt till den förstfödde, innan man kan åka till sjukhuset! Vi har inga släktingar i stan där vi bor, de måste åka i minst tre timmar. Planen är att lämna sonen hos en granne i väntan på släktingar, man får hoppas att de är hemma....

• Belly Button

Hej! Jag var också jätteorolig inför andra förlossningen. Första gången var jag öppen 10 cm då jag kom in... inga problem fram tills dess, men sen fick jag ligga där och krysta i 1,5 timmar innan han kom... Men gick ändå bra med tanke på att det var första gången.
    Andra gången hade vi bestämt att vi skulle åka in tidigare. Värkarna kom och till slut fattar man ju att det inte är vanliga förvärkar... Svärmor kom och var barnvakt och vi åkte till BB. Men visst, jag hade kunnat vara kvar hemma. Det var sambon som ville åka in. Var denna gång öppen 5-6 cm, så det var lugnt. När vattnet senare gick kom krystvärkarna direkt och efter tre sycken var hon ute! Det gick löjligt lätt andra gången, och jag som varit så orolig för långdragen krystning och för att spricka. Slapp bägge!
    Mina förlossningar tog ungefär lika lång tid frams till dess att det var dags att krysta, sen var det stoor skillnad.
    Åk in tidigt om ni kan. Lycka till!!

• novembersol

När jag fött mitt första barn blev jag faktiskt varnad av barnmorskan, eftersom jag hade en så "lätt" förlossning, hade inte speciellt ont av värkarna och hon kom ut i raketfart efter 5 minuters krystande. Hon sa att jag skulle tänka på att jag hade lätt för att föda barn och en hög smärttröskel, och därför inte "utamana ödet" och stanna hemma så länge när värkarna satt igång.

Väntar nu nummer två och måste erkänna att även jag är orolig att det ska gå "för fort" även om jag bara har 3-4 km till förlossningen så tar det lite tid. Dessutom är jag ju ensamgravid.

När jag åkte in till förlossningen med första barnet höll jag masken så bra när värkarna kom att taxichauffören inte fattade att jag faktiskt skulle till förlossningen utan åkte till akuten.

• Kornblume

Novembersol: Precis sa var det, hög smärttröskel och lätt förstafödsel gör mig ganska nervös. Tack alla ni som delar med er. Novembersol, när är det dags? Jag har BF i slutet pa september.

• Ledsen

Har samma funderingar som du.
    Första startade med vattenavgång 02.00 ca hemma och inte såmycket som en förvarning till värk innan.
    06.40 var hon ute och krystvärkar i ca 5 min....så denna gång är jag också orolig på hur fort det kommer gå.
    Vi har ca 3-4 mil till förlossningen och iaf minst 30 min till barnvakt kan vara hos oss.......hua inget jag ser fram emot, men allt går ju som tur är.

Lycka till!

• Kornblume

Sa langt! Tack och lov bor jag i stan med fem-tio minuters bilfärd till förlossningen. 30-40 km skulle göra mig bra nervös...
    Barnvakt är ett problem jag jobbar med, vi bor sa langt ifran släkt och alla vänner jobbar ju sa dom kan inte alltid komma pa studs. Söker fortfarande en praktisk lösning men det verkar lösa sig, jag har tva ganska bra alternativ nu iallafall. Vill iallafall spika en barnvakt sa att jag kan förbereda storebror pa att när bebisen kommer sa ska just den här personen ta hand om dig. Han är ju bara tva ar och sa liiiiten fortfarande.

Svar på tråden Andra gangen jättesnabbt?