• Weird One

Kan man inte få älska sina bonusar?

Jag har en dotter med en man jag inte lever med.
    Nu är jag sambo med en annan man.
    Han har funnits med i bilden sedan min dotter låg i magen och accepterade henne redan då.
    Nu älskar han henne som om det vore hans egen.
    Han sköter om henne, matar, söver och leker med henne.
    Precis som om han vore hennes pappa.

Den biologiska pappa finns med i hennes liv i allra högsta grad.
    De träffas regelbundet och hon sover hos sin pappa 1-2 gånger i veckan.
    Hon har även en bonusmamma som tycker om henne hur mycket som helst.

Nu när jag läser här på FL ser jag att många bio-mammor inte tycker att bonusar får kalla barnen för sina egna.
    Då kan man egna barn isåfall. Minsann!
    Bonusen har ingen rätt till barnen för 5 öre osv osv...
    Hårda ord vill jag lova.

Men varför kan inte bonusföräldrar få älska barnen och kalla dem för "sina" barn?
    Min sambo pratar om min dotter på jobbet som "sin" dotter.
    Får han inte det?
    Måste han alltid poängtera att hon inte är hans "riktiga" barn?
    Och bonusmamman måste hon göra detsamma verkligen?

Kan man inte vara förälder om man inte fött eller medverkat i "tillverkningen"?
    Vad tycker ni?

Här har jag inget vettigt att säga, men man ska ju ha sidfot!
  • Svar på tråden Kan man inte få älska sina bonusar?
  • Ilonasmamma

Klart man ska få älska sin partners barn, finns många som enbart lever med en bio förälder och sen en bonusmamma eller pappa.

Min pappa ser min "halvbror" som sin egen även fast brorsan inte kallas pappa för pappa, men eftersom hans biopappa dog när brorsan va liten så har dem bildat ett far o son förhållande.

förstår inte heller varför man inte ska ha rätt att älska barnen, man ska väl vara glad om ens X nya vill älska sitt barn som dess egen, då vet man ju att barnet har det tryggt när dem inte är hos en själv. Fyra föräldrar borde väl vara bättre än två?

• tindralva

Klart man kan älska sina bonusbarn! Vilket härligt liv din lilla dotter måste ha, så många som älskar henne och engagerar sig i hennes liv måste ju vara helt underbart och tryggt.
    Jag älskar min bonusdotter, inte på samma sätt som mina biologiska barn mer som en lillasyster, det är inte så många år emellan oss att jag varit bonusmamma för henne.

• Dazzle

Hurra!! Fler som anser det rätt att älska barn!

Jag har oxå sett att många fördömer bonusmammornas känslor - ni "riktiga" mammor (som får göra alla fel i världen och fortfarande vara världens bästa mamma) ni kommer tvingas ha en bonusmamma i ert barns liv om ni är skilda, vill ni hon ska älska er dotter och måna om henne lr vill ni hon ska avsky henne, tycka hon är hemsk och bråkig och som någon skrivit "se bort om något hände henne"? Seriöst tänk på vad ni önskar. Ingen kan umgås med någon och vara likgiltig inför den, antingen gillar man lr så dissar man, hur vill ni att era barn ska behandlas.

Sedan alla dessa ord... riktiga mammor och låtsas mammor.. Är då mitt bonusbarn ett låtsas barn? Vill hon bli kalla "inte mitt riktiga barn". Kanske vill hon bara bli älskad. Och ett älskat barn blir starkare än ett avskytt oavsett vem som älskar henne.

• Yohanna85

jag älskar min bonusson! men när jag fick eget barn, så är det en annan slags kärlek som man aldrig varit med om. Jag älskar de på olika sätt, och självklart mitt eget barn lite mer eller vad man ska säga. Men det sitter jag aldrig och talar om. De är två olika individer. Och jag vill bådas bästa! Ja räknar alltid med min bonus som en i familjen. Fast han är här VV

• Tina83

åh, tänk om alla styvföräldrar var som ni!

själv hade jag en styvfar som både slog mig o var elak varje dag. "du kan dra till din jävla pappa, för det är ändå ingen som vill ha dig här" fick jag höra varje dag.

Dessa barn är verkligen lyckligt lottade, önska fler var som ni!

• Flavia

Har tre döttrar, en är bonus men räknar ju henne som en i vargflocken, älskar henne lika villkorslöst som "mina egna". Ska det shoppas så är det lika till alla, ingen skillnad någonstans. Tycker så synd om alla små kottar som hamnar i kläm i knepiga vuxen relationer och knepiga känslor.

• Soph

Självklart kan man älska sina bonusar. Men det ska inte vara tabu att erkänna om det är tufft ibland!

Jag störtgillar min bonusson, men ska ärligt erkänna att han och jag inte har något mamma/son band utan vi gillar och respekterar varandra. Jag har jobbat häcken av mig för hans skull vad gäller skola, trygghet och psykiskt välmående så att jag ej har samma känslor för honom som jag har för min bioson betyder verkligen inte att jag inte bryr mig om och ägnar mig åt honom!

Nja det blev lite svammligt men men...

• Senap

Som dotter med två bonusföräldrar (på varsitt håll) så är jag himla glad att min bonusfar älskar mig och ser på mig som sin dotter - önskar min "bonusmor" också kunde hysa någon slags liknande känsla men icke.
    Det är MYCKET värre att känna att ens bonusförälder inte accepterar en än att ha flera vuxna som älskar och bryr sig om en.
    Självklart!!!!

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • sofaan

Precis! Min mans dotter bor hos oss, älskar henne lika mycket osm mitt eget barn (även om det är liiiite annorlunda).
    Finns nog inget bättre än få 2 för priset av 1 ;)

• AllraFörstaGången

absolut tycker jag så som du! Men det är inte lätt.. har haft problem med det där.. blivit kallad pedofil och att vara äcklig för att jag älskat någon annans barn.. jag undrar är det inte bättre att älska än hata? är det inte bättre att vara snäll och underbar än hård och dum?? Mammor borde tänka efter och uppskatta en pappa som skaffat en tjej som älskar hennes barn.

Weird One skrev 2007-06-14 21:55:35 följande:

Jag har en dotter med en man jag inte lever med.Nu är jag sambo med en annan man.Han har funnits med i bilden sedan min dotter låg i magen och accepterade henne redan då.Nu älskar han henne som om det vore hans egen.Han sköter om henne, matar, söver och leker med henne.Precis som om han vore hennes pappa.Den biologiska pappa finns med i hennes liv i allra högsta grad.De träffas regelbundet och hon sover hos sin pappa 1-2 gånger i veckan.Hon har även en bonusmamma som tycker om henne hur mycket som helst.Nu när jag läser här på FL ser jag att många bio-mammor inte tycker att bonusar får kalla barnen för sina egna.Då kan man egna barn isåfall. Minsann!Bonusen har ingen rätt till barnen för 5 öre osv osv...Hårda ord vill jag lova.Men varför kan inte bonusföräldrar få älska barnen och kalla dem för "sina" barn?Min sambo pratar om min dotter på jobbet som "sin" dotter.Får han inte det?Måste han alltid poängtera att hon inte är hans "riktiga" barn?Och bonusmamman måste hon göra detsamma verkligen?Kan man inte vara förälder om man inte fött eller medverkat i "tillverkningen"?Vad tycker ni?
Svar på tråden Kan man inte få älska sina bonusar?