• Snutte och Snuttan

Räknas csnbidrag som inkomst?

Ja, sitter och funderar över min sons dagisplats. min FP och min mans lön är ju skatt på medan csnbidrag inte är det.
    då kommer min fundering, i aug kommer min sista FP och då kommer ju min inkomst förändras till 0 kr.
    bara min mans inkomst kvar då och hur blir det då när man ska lämna in inkomstdeklaration ang min sons dagisplats. räknas min csn bidrag som inkomst också som ska betalas för dagisavgiften eller hur funkar det där?
    någon som vet?
    hoppas nån förstod vad jag menar

• Svar på tråden Räknas csnbidrag som inkomst?
  • rebecku

på försälkringskassans hemsida står de en lista på vad som räknas och inte räknas med som inkomst och jag tror inte att csn lån räknas med..

• Snutte och Snuttan

okej. då ska jag ta o titta där

• Snutte och Snuttan

jag hittade då ingenting som skulle visa en lista.

• magganhm

CSN räknas inte som inkomst, utan dagisavgiften kommer att baseras på din mans inkomst. Vi har samma situation, jag studerar på heltid med csn, så dagisavgiften har baserats på det min man tjänar. Hoppas det hjälpte.

Mamma till V och O, *ängeln Elias* och litet Frö i magen
  • Snutte och Snuttan
    magganhm skrev 2007-06-13 07:41:09 följande:
    CSN räknas inte som inkomst, utan dagisavgiften kommer att baseras på din mans inkomst. Vi har samma situation, jag studerar på heltid med csn, så dagisavgiften har baserats på det min man tjänar. Hoppas det hjälpte.
    taaaaack det var det svaret jag hade hoppas på att får veta faktan om hur det ligger till tack tack
  • bebbenNikki

hej förlåt Ts men undrar om det gäller underhållsbidrag o barnbidrag med alltså att dom inte räknar med det som inkomst till dagisavgiften?

för i såfall ha jag gjort fel när ja lämnade in inkomstuppgifter såfall ha jag 0 kr i inkomst hur gör man då om man inte ha nån inkomst ha man rätt till dagis plats då? förlåt om det verkar lite rörigt . skulle vara jätte snällt om nån som vet ville svara..
    Tack på förhand//Sara

• Indianica

Bidrag räknas inte alls som inkomst. Vi båd ahar CSN, bostadsbidrag samt barnbidrag och beräknas ha 0 kr i inkomst, vi har noll kronor i dagsiavgift. Bidrag + lån = ingen inkomst

• Indianica
    bebbenNikki skrev 2007-08-26 23:09:58 följande:
    hej förlåt Ts men undrar om det gäller underhållsbidrag o barnbidrag med alltså att dom inte räknar med det som inkomst till dagisavgiften?för i såfall ha jag gjort fel när ja lämnade in inkomstuppgifter såfall ha jag 0 kr i inkomst hur gör man då om man inte ha nån inkomst ha man rätt till dagis plats då? förlåt om det verkar lite rörigt . skulle vara jätte snällt om nån som vet ville svara..Tack på förhand//Sara
    Har du bara bidrag, scn och underhåll så har du rätt til dagis...däremot har du KANSKE inte rätt till heltidsplats om du t ex är arbetslös. Diffar mellan olika kommuner. Mne pluggar du heltid har du rätt till heltidsplats.
  • bebbenNikki

Indianica: Tack för svaret//Sara

• Navona

Jag studerar på högskola och har bidrag/lån från CSN, när vi skulle fylla i inkomsten så pratade jag med handläggaren på kommunen och hon sa att det bara är bidragsdelen som ska räknas som inkomst, inte låne delen.
    Nu ser jag att det är en del som har skrivit att bidragsdelen inte alls ska räknas med, så jag vet inte om det är olika från kommun till kommun.

• svirr

Vet inte hur det är när det gäller dagisplats, men när jag sökte bostadsbidrag tror jag att typ 80% av studiebidraget från CSN skulle räknas som inkomst. Jag kan ha fel, men jag tror det var så.

• Tridde
    svirr skrev 2007-08-29 00:42:51 följande:
    Vet inte hur det är när det gäller dagisplats, men när jag sökte bostadsbidrag tror jag att typ 80% av studiebidraget från CSN skulle räknas som inkomst. Jag kan ha fel, men jag tror det var så.
    håller med dig, det är vad jag beräknat på bostadsbidrag och dessutom samma på årsinkomst för dagisavgift, och det var vad förskolechefen sa att jag skulle göra oxå.
  • timberhochmandie

Ida m.fl: CSN-pengarna räknas in (till viss del) när man söker t.ex. bostadsbidrag, men de ska INTE räknas med när det gäller dagisavgiften. Om det inte har hänt nåt på sista tiden så tillämpar alla sveriges kommuner maxtaxan och då räknas inte studiemedel med som inkomst. jag har surfat runt lite på olika kommuners hemsidor och sett att det finns de som försöker "fuska" lite med detta och anger att bidragsdelen ska räknas med, men det ska den inte. Mitt råd till er som bor i sådana kommuner är att ni ringer er handläggare och ber henne/honom ange VAR i förordningen om maxtaxa de hittar att studiemedel ska räknas med. var lite besvärliga.

• Navona
    timberhochmandie skrev 2007-08-29 10:36:44 följande:
    Ida m.fl: CSN-pengarna räknas in (till viss del) när man söker t.ex. bostadsbidrag, men de ska INTE räknas med när det gäller dagisavgiften. Om det inte har hänt nåt på sista tiden så tillämpar alla sveriges kommuner maxtaxan och då räknas inte studiemedel med som inkomst. jag har surfat runt lite på olika kommuners hemsidor och sett att det finns de som försöker "fuska" lite med detta och anger att bidragsdelen ska räknas med, men det ska den inte. Mitt råd till er som bor i sådana kommuner är att ni ringer er handläggare och ber henne/honom ange VAR i förordningen om maxtaxa de hittar att studiemedel ska räknas med. var lite besvärliga.
    Vet du vart på interntt jag kan läsa förordningen om maxtaxa? Jag har kollat på kommunens hemsida men den finns inte där. Det enda som finns är Regler och taxa för barnomsorgen och där står det att statligt studiestöd (ej lånedelen) ska räknas med i inkomsten.

Jag vill inte ringa till handläggaren och säga att nu vet jag att det är så här för det har jag läst på fl
  • timberhochmandie
    Ida skrev 2007-08-29 11:09:32 följande:
    Jag vill inte ringa till handläggaren och säga att nu vet jag att det är så här för det har jag läst på fl
    Haha, heder åt dig! Om du går in på www.riksdagen.se och klickar dig vidare via "lagar" uppe till vänster och sedan på länken som går till svensk författningssamling (SFS) så kan du där söka fram alla lagar. *tips* Jag ska klistra in länken till maxtaxeförordningen här, men den kanske är för lång och krånglig för FL, i så fall kan du söka på SFSnr 2001:160 så hittar du den.
    www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&bet=2001:160
    Klistrar in den aktuella paragrafen också för alla som inte orkar klicka runt på riksdagens hemsida på egen hand.

"5 § Med avgiftsgrundande inkomst i 3 § avses lön före skatt och
    andra skattepliktiga inkomster i inkomstslaget tjänst samt
    överskott i inkomstslaget näringsverksamhet enligt
    inkomstskattelagen (1999:1229) under bidragsåret."
  • Navona
    timberhochmandie skrev 2007-08-29 12:03:47 följande:
    Haha, heder åt dig! Om du går in på www.riksdagen.se och klickar dig vidare via "lagar" uppe till vänster och sedan på länken som går till svensk författningssamling (SFS) så kan du där söka fram alla lagar. *tips* Jag ska klistra in länken till maxtaxeförordningen här, men den kanske är för lång och krånglig för FL, i så fall kan du söka på SFSnr 2001:160 så hittar du den.www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&...:160Klistrar in den aktuella paragrafen också för alla som inte orkar klicka runt på riksdagens hemsida på egen hand. "5 § Med avgiftsgrundande inkomst i 3 § avses lön före skatt ochandra skattepliktiga inkomster i inkomstslaget tjänst samtöverskott i inkomstslaget näringsverksamhet enligtinkomstskattelagen (1999:1229) under bidragsåret."
    Tack så jätte mycket! Då ska jag gå in där och läsa
  • Chozzzan

csn räknas inte alls som inkomst när man tänker på sgi och sånt va??

• timberhochmandie
    Chozzzan skrev 2007-09-05 14:42:56 följande:
    csn räknas inte alls som inkomst när man tänker på sgi och sånt va??
    Nej, tyvärr. Ingen FP baserat på studiemedel.
Svar på tråden Räknas csnbidrag som inkomst?