• Kwela

Om ni fick backa i tiden...

Hej! Hade ett spännande samtal med min terapueft igår. Hon tyckte att vi redan nu skulle börja göra upp lite planer för framtiden om det inte fungerar med ivf för oss. Så nu sitter jag med en massa frågor. Vi har gjort 2 ivf med mina ägg men aldrig ngt plus. Ska göra två försök inom landstinget till vintern.

Hur går man vidare sen?
    Vilka får göra ivf med donerade ägg (vi är oförklarligt barnlösa)?
    Om vi har gjort två försök inom landstinget har vi förbrukat våra chanser då och måste söka oss privat för äggdonation?
    Hur långa väntetider är det?

Jag känner att jag vill veta så mycket som möjligt nu så att det inte blir så att vi måste vänta igen flera år. Om ni fick backa i tiden, hur skulle ni ha planerat i framtiden då med behandlingar?

Så tacksam för all info jag kan få!!!

Kram Msnorrland

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • Svar på tråden Om ni fick backa i tiden...
  • Fiaflopp

Vi har gjort 6 ivf med mina ägg,aldrig till frys och dålig kvalitet och gör nu ivf med onerade äggceller.
    Gjort 1 försök i Finland som misslyckades,dock tror både vi och läkare att det beror på min dåliga kondition och röknong så jag har slutat röka och konditionstränar masssor /5 ggr i veckan).
    Väntar i landstingskön med egen korsdonator så vi sätter i gång i höst (i aug-sept) men utan egen korsdonator så är kön ca 3 år.

• Kwela

Tack för ditt svar!

Hur fungerar det med landstingskön med donerade ägg? När får man ställa sig i den? Spännande att ni ska få sätta igång till hösten. Önskar er alla lycka.

Jag har inte fått några ägg till frysen samt att jag första gången inte fick ngt ägg tillbaka och den senaste gången fick jag ägg tillbaka, men inte med toppkvalité.

Hur ska jag tänka inför framtiden?

• Fiaflopp

Det är din läkare som skickar remiss till ditt landsting.
    Jag skulle tänka äggdonation i alla fall men det säger jag NU då jag vet bättre,fast jag minns förut att jag ville testa ivf igen...och igen...fast mitt undermedvetna sa att det inte var någon ide att fortsätta plåga mig själv.

• Kwela

Men skickar läkaren remiss efter misslyckade ivf, eller måste man ställa sig i kön direkt för donerade ägg?

Förstår inte riktigt...

• Fiaflopp

Läkaren ska prata med er först,eller om ni tar upp frågan med läkaren själva,sen så är det läkaren som skickar remissen...

• Kansas18

Vilket landsting tillhör du? Tillhör själv Västerbotten och där är väntetiden 2-3 år utan egen donator, 6 månader med egen donator. Här har man rätt till 1-2 betalt äggdonationsförsök (1 ET och 1 FET). Om man gjort IVF tidigare vet jag inte hur reglerna för betalda försök fungerar.

Det är olika regler för olika landsting.

Utomlands kan du få hjälp mycket snabbare. Väntetiderna i tex Lettland är 2-3 månader (lite skilland eller hur). Man har rätt att söka pengar från försäkringskassan om man uppfyller kraven för betald äggdonation i sitt landsting och om behandlingen är inom EU.

Går själv på EGV kliniken i Riga-Lettland. Ska dit för FET i Juli.

Kram Kansas

• hero2004

Hej Ms Norrland

Vad har de sagt om din "egen äggkvalitet"?
    För mig har det konstaterats att den ej längre är så pass god att Ivf är ett alternativ.
    Vi gjorde utredning, ställde oss i kö för betald Ivf( aug 06) försökte sedan påbörja privat Ivf nu ivåras.. efter första hormonbehandling uppstod end ett ägg..så ingen ide' ens att försöka. Jag kontaktade Ks för att höra om jag kunde ändra till betald ÄD istället ,eftersom jag också lyckats få till en egen donator... Min ålder ( nästan 38 hade utan egen donator varit ett hinder för detta,då kön är lång och jag max får vara 38 det året jag startar behandling)

Så jag råder dig till att be dem kolla din äggkvalitet,så det inte är problem med den.. är det så,be din läkare skriva remiss till Ks .

se mer info på www.karolinska.se
    Mvh Hero2004

wsdeand skrev 2007-06-12 11:19:39 följande:
    Hej! Hade ett spännande samtal med min terapueft igår. Hon tyckte att vi redan nu skulle börja göra upp lite planer för framtiden om det inte fungerar med ivf för oss. Så nu sitter jag med en massa frågor. Vi har gjort 2 ivf med mina ägg men aldrig ngt plus. Ska göra två försök inom landstinget till vintern. Hur går man vidare sen?Vilka får göra ivf med donerade ägg (vi är oförklarligt barnlösa)?Om vi har gjort två försök inom landstinget har vi förbrukat våra chanser då och måste söka oss privat för äggdonation?Hur långa väntetider är det?Jag känner att jag vill veta så mycket som möjligt nu så att det inte blir så att vi måste vänta igen flera år. Om ni fick backa i tiden, hur skulle ni ha planerat i framtiden då med behandlingar?Så tacksam för all info jag kan få!!!Kram Msnorrland
Svar på tråden Om ni fick backa i tiden...