• marina b

Finns det nån "inför-förlossningen-salva" ??

Inbillar mej att det MÅSTE ju finnas nån salva el liknande
    man kan köpa o smörja in sej med 'därnere' för att minska
    risken att spricka.. finns det de?

Om inte, är det nån som har nåt annat tips på någon slags huskur el så som funkar?
    Det är nämligen min största skräck... bara ordet "spricka"..
    HJÄLP!

• Svar på tråden Finns det nån "inför-förlossningen-salva" ??
  • mari1

När jag var gravid förra gången fick jag nåt liknande i present från mina snälla kompisar=)
    Tror den hette Wileda förberedelseolja, tror den finns/fanns i hälsokostaffärer. Man skulle smörja in mellangården för att undvika att spricka vid förlossningen, provade den dock aldrig så jag vet inte om den skulle ha funkat...
    Kan jag trösta dig med att det inte kändes nåt när jag sprack vid förlossningen..? Var inte så farligt att bli sydd o så heller... Förstår dock din rädsla, men de flesta barnmorskor är ju dock duktiga på att hålla emot o vägleda krystningar o så, det går säkert bra. Lycka till.

• LinnéaC

Japp, det finns en s k förberedelseolja från Weleda att smörja mellangården med. Jag fick min genom vattengympa jag gick på och vet därför tyvärr inte var man kan köpa den. Men hälsokosten låter väl troligt.

Själv smorde jag lite halvdant en period. Lyckades dock få en total sfinkterruptur (innebär att jag sprack på alla tänkbara ställen) vid min förlossning och har skrattat gott åt den där salvan i efterhand. Inte rår den på nåra sfinkterrupturer i alla fall!

• Jen

Men inte blir man mer elastisk av oljor och sånt där. Huden kan ju töja sig så mycket bara...

• Julmust

Det sjuka är att kvinnor spricker olika mycket på olika sjukhus eftersom barnmorskorna är olika väl utbildade i hur man ska göra för att undvika det. Bästa tipset är att föda i Uppsala, där är de bäst. Funderade på skoj på att fixa så jag kunde föda där .

Men om jag har förstått rätt så är huvudregeln att det inte ska gå för fort när huvudet ska ut. Leta och se om du hittar info. Att inte aktivt krysta själv är något jag hört om, men vet inte exakt hur man ska göra. För mig gjorde det inte så ont för de hade just sprayat på bedövningssalva för att de kanske skulle bli tvungna att klippa (vilket låter mycket värre i mina öron än spricka) vilket de inte alls hann med, tur nog.

• barajosefine

Jag var livrädd för att spricka. Smörjde mig med förberesesoljan i någon vecka, dock inte regelbunden. Jag födde en flicka på 4kg och ett huvudomfång på 39cm + en arm brevid huvudet, jag sprack inget. (vet dock inte ifall huvudet är lite felmätt, för 39 kändes otroligt stort) Men jag hade också en fantastisk barnmorska som gjorde allt för jag inte skulle spricka. Krystade i 40 min så det gick inte på raket tid men inte lång tid heller.

?:*¨¨*:?.(¯`°?.¸ ♥ Selma 061109 ♥ ¸.?°´¯)?:*¨¨*:?.
  • Triple Trouble

körde med weleda förra gången, men sprack en del ändå. Kanske hade spruckit mer utan iof. Kändes ingenting att spricka och sen sy och min gyn sa innan jag blev gravid denna gång att det ej syntes att jag överhuvudtaget fött barn, så det läkte bra.

Finns att köpa på babyland och liknande affärer. Kolla weledas hemsida för info

• marina b

Tusen tack för era tips!
    Ska se om jag kan ordna en tub/flaska (?) Weleda emorrn,
    det kan ju hur som helst inte göra saken sämre så det är
    definitivt värt ett försök! :)

• Shirley

be bm på förlossningen hålla emot lite med en varm trasa/handduk mot mellangården då du ska krysta ut barnet.. tyckte jag hjälpte mycket.

Sophie - Mamma till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410, Nova 0605 och bf 19 juni
  • Troll1
    Shirléy skrev 2007-06-11 06:10:23 följande:
    be bm på förlossningen hålla emot lite med en varm trasa/handduk mot mellangården då du ska krysta ut barnet.. tyckte jag hjälpte mycket.
    Det Shirléy skriver om ovan, har jag skrivit ner som en önskan i mitt förlossningsbrev som jag har med mig. Jag tar även med mig min mandelolja som är toppenbra!! Har smörjt magen halva grav med den också. TOPPEN!! Dessutom är den dryg och doftar inget.
    Sladdis igen...
  • Daniels brud

Mandelolja har jag hört om. Det har jag använt i några veckor nu (8 dagar kvar till bf) Finns på apoteket. jag köpte min i hälsokostaffären ca 40:-

Svar på tråden Finns det nån "inför-förlossningen-salva" ??