• Cacca81

Missfall på grund av flygresa?

Jag har hört att man kan få missfall när man flyger, stämmer detta verkligen?

Har två tidiga missfall bakom mig men är nu gravid igen och är i v.18. Vi funderar på att åka utomlands om ca 3v till Grekland. Blir nu orolig när jag läser om dem som har fått missfall på grund av flygning.

Är det då värt att flyga? Känns inte så om risken finns. Är det någon som vet något om detta eller har någon erfarenhet?

• Svar på tråden Missfall på grund av flygresa?
  • Kängu

Hej!
    Jag kan ju ha missat nåt, men jag har aldrig hört talas om missfall pga flygresor. Var har du hört det?

• Loppan75

Jag frågade om detta inför en USA-resa i sommar och det finns inga belägg för att flygresor skulle orsaka missfall. Enligt tre läkare och barnmorskor jag har pratat med.

• deauville

Knappast troligt att man får missfall av att flyga. Kabinpersonal som är gravid flyger hos många bolag tom månad tre utan problem.

Cacca81 skrev 2007-06-10 19:43:31 följande:
    Jag har hört att man kan få missfall när man flyger, stämmer detta verkligen? Har två tidiga missfall bakom mig men är nu gravid igen och är i v.18. Vi funderar på att åka utomlands om ca 3v till Grekland. Blir nu orolig när jag läser om dem som har fått missfall på grund av flygning. Är det då värt att flyga? Känns inte så om risken finns. Är det någon som vet något om detta eller har någon erfarenhet?
  • Cacca81

Tack för svaren!!=) Känner mig lite tryggare. Ska till läkaren idag och så får jag höra vad han säger också.
    Har läst det i inlägg i ett annat forum och sedan så har en vän till min moster tydligen råkat ut för det. Så hon blev upprörd över att jag har tänkt flyga. =/ Man vill ju inte utsätta sin bebis för några risker.

• poppsy

Jag har hört att man inte ska ut o flyga i onödan efter v.20 Men vet inte om det bara är en skröna...

• AHöst

Det har jag heller aldrig hort. Det enda skalet till att man inte ska flyga i slutet av graviditeten ar ju om man skulle satta igang. Det kan bli dyrt att nodlanda.

• Bellbox

Kanske är pessimisst men jag skulle inte våga flyga iväg utomlands när jag var gravid, just för att jag tyvärr har många vänner som råkat ut för missfall + någon som fått för tidigt födda barn... skulle vara rädd för att något skulle hända lååååååångt hemifrån...
    Jag vet; man är inte tryggare hemma, men jag skulle vara nervös för att hamna på sjukhus utomlands med något relaterat till graviditet...

Men det är en högst personlig tanke
    Har aldrig hört att det skulle vara risk för MF i.o.m. flygning...

Besegra Clearblue-monstret !
  • Cacca81

Pratade med min läkare och han sa att det finns inga belägg för att det skulle vara farligt om det händer så är det något som är fel på bebisen och det skulle ha hänt i vilket fall som. Han sa också att det bara är bra att komma iväg för då slappnar man av totalt och det är bra för bebisen.
    Vi har också valt ett resmål som ligger nära fastlandet plus att jag har tagit reda på att sjukvården är modern på ön. =)
    Man ska leva som man gör i vanliga fall får jag sagt till mig hela tiden. Så nu bär det snart av! =)

Svar på tråden Missfall på grund av flygresa?