• DesiréeochThéosmamma

Hundpass

Jag undrar lite angående hundpass;

vad kostar det och hur funkar det?

Min syster skall flytta från Sverige till Danmark och jag har min lille yorkshireterrier som hon verkligen verkligen vill skall komma och hälsa på men då måste han ha ett pass.

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden Hundpass
  • mysmatte

vet inte vad det kostar men vet att på passen så står viktig info om hunden... vet att man måste pruta hunden vid varje resa men vet dock inte om det gäller för en tur till danmark eller inte. tror också att man måste ha kort på hunden eller tass av tryck men är inte säkr.. kolla på skk hemsida där kanske det finns info

• DesiréeochThéosmamma

okej då får jag kolla runt...=)

Tack för hjälpen

• Anna 75

Du måste rabiesvaccinera hunden och ha pass. tror passet kostar, några hundra. rabias vaccinet tar lite mer tid, först vaccinera sen ska ett prov tas (efter en viss tid) på det så att dom har tillräkligt med antikroppar, sen är det bara att vaccinera1 gång om året om man vill ha fortsatt skydd.

• Rude Billy

Förlåt om jag snor din tråd lite men är det någon som vet om hunden behöver pass om man flyger inrikes?

• Anna 75

haha.. nä inte kort o tassavtryck, men idnummret och dokumenterad rabiesvaccination

• Bisquit

nä jag tänkte väl det....

alla tassar ser ju i princip likadana ut. För att itne tala om ex taxar, schäfer, golden osv. Även om matte och husse ser.

• DesiréeochThéosmamma

Anna 75; okej tack för infot, då får man fixa vaccinationen ett bra tag innan man planerar att åka ner. Jag tycker det blir lite ballt när vovven me kommer ha ett pass, han har så mycket varför inte ett pass också..=)

• DesiréeochThéosmamma

tomas och alex; jag tror ej man behöver det om man åker inrikes. Det är nog bara om hunden har varit utomlands. Jag vet att man ej behöver pass när hunden lämnar landet utan bara när den skall tillbaka hem till Sverige. Min syster jobbar på öresundstågen och hon berättade det att dem bara kollar om hunden har pass när man åker tillbaka till Sverige.

• DesiréeochThéosmamma

tomas och alex; var så lite så. Då får man kolla upp me passet till vår lille yorkis så han kan få hälsa på min syster när hon nu flyttar. Hon gillar honom enormt mycket då hon är starkt allergisk mot pälsdjur men honom är hon ej då han ej fäller någon päls...=)

• Anna 75

man behöver nog pass till dom flesta länder. sålde en valp till danmark och då behövdes pass,frågade innan jag visste veterinären och dom påstod att det inte behövdes, att dom hade åkt över utan. Men kollade med jordbruksverket i sverige o danmark och då behövdes det. Men frågan e hur mycket dom kollar i tullen??? Jag var över till finland med våran hund och då försökte jag visa passet, men dom brydde sig inte om det, likadant när jag åkte hem. Men tycker att det är dumt att chansa
    för man vill ju inta ha dom i karantän om man inte lyckas..uppfödare som jag har pratat med har inte vart med om att dom har kollat deras i allafall.

• melonpuss

Totalt kostar det väl cirka 2000 kr. Man ska ta ett par sprutor, ett blodprov och om blodprovet blir godkänt får man köpa ett pass. Det hela tar ca 6 månader. Man kan ha en bild på hunden i passet om man vill men det måste man inte. Rabiessprutan skall tas vart tredje år och leptosprutan varje år.

• Rottis77

Man brukar ta 2 st grundvaccinationer (rabies) med ca 3-4 veckors mellanrum, sen får man snällt vänta 120 dagar, från den sista tagna sprutan, innan man kan ta ett rabiesblodprov och kolla så att titrarna är tillräckligt höga så dom skyddar, är det ok kan man få ett pass, och allt detta kostar ca 2000:-. Ska du sen dessutom till danmark behöver du ett 4-veckorsintyg (du kan då åka hur mycket du vill fram och tillbaka mellan danmark och sverige under 4 veckor) som du skriver på att du ska avmaska din hund mot dvärgbandsmasken innan intyget går ut, och detta ska göras hos en veterinär. Gå in och kolla på www.sjv.se  där är alla regler. Sen måste man ju återvaccinera inom en viss datum (detta beror på vilket vaccin veterinären använder).

Svar på tråden Hundpass