• Dreamkids

Ersättning från FK

Är det någon som vet vad som krävs för att få ersättning från Försäkringskassan vid äggdonation utomlands? Måste man stå i en kö i Sverige för att ha rätt till ersättning? Söker man innan eller efter behandlingen? Tips?

• Svar på tråden Ersättning från FK
  • Maura

Puffar och frågar samtidigt vilket landsting du tillhör?

• Momme72

Jag är verkligen intresserad och undrar oxå över samma sak. Hoppas på massor med svar på din fråga!!!

• Kansas18
    Dreamkids skrev 2007-06-06 15:57:30 följande:
    Är det någon som vet vad som krävs för att få ersättning från Försäkringskassan vid äggdonation utomlands? Måste man stå i en kö i Sverige för att ha rätt till ersättning? Söker man innan eller efter behandlingen? Tips?
    Ny här på familjeliv, hållit till mest på villhabarn.com,
    kolla in den här länken på försäkringskassan får ni veta alla vilkor: forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/planerad_vard/sjukvard/

Personligen tycker jag det verkar vara lättar att söka i efterhand eftersom då spelar det ingen roll om kliniken tillhör det allmäna sjukvårdssystemet. Har själv sökt förhandstillstånd i Riga men det gick inte pga att äggdonation endast utförs i privat regi där. Hoppas jag kunde hjälpa.

Kram K
  • Fiaflopp

Det stämmer att det är lättare i efterhand...

• Dreamkids

Tack Kansas och Fiaflopp för era svar. Har jag förstått rätt att man inte behöver stå i kö i Sverige för att få rätt till ersättning?

Maura och Mommie72 - jag tillhör Stockholms läns landsting.

• Maura

Hej igen, är det så..behöver man inte stå i kö i Sverige??

• Momme72

Vad är det egentligen man har rätt att få ersättning för? Vilka kostnader m m???

• Fiaflopp

Jo du måste ha rätt till behandlingen i Sverige för att få ersättningen från FK.
    Vi stod i kön...

• Dreamkids

Momme72 - titta på länken som Kansas18 skrev. Du kan få ersättning för kostanden för äggdonationen som görs utomlands.

• Kansas18

Dreamkids: Du ska uppfylla kraven för betald äggdonation i Sverige för att få betalt av FK. Jag antar att du egentligen inte behöver stå i kö i Sverige men de allra flesta gör nog det.

Momme72. Du får ersättning för själva äggdonationen (alltså det du betalar till kliniken) inte läkemedel om det inte ingår i priset. Inte heller resekostnaden, boende och dyl står FK för.

Kram K

• Fiaflopp

Även FET försöken får man ersättning för.

• Kansas18

Men man måste kolla hur det funkar i det landsting man tillhör för det är olika. Västerbotten tex betalar ett färsk försök och ett frysförsök sen är det stopp. Medans andra landsting betalar upp till 3 försök om jag inte tar fel.

• jananders

Det beror säker på hur mycket skattepengar som ditt landsting har fått in från arbetarna.

• Sleepingbeuty

det kan dock ta tid innanman får pengarna och deras utredning är klar på FK.Har en väninna som fortfarnde väntar på besked sen flera månader tillbaka då hon ansökt i efterhand.
    Dreamkids.ur mår du? Är du på G igen snart?
    Jag var i Riga nu den 1 sept och satte in 3 st.Hoppas nu att det går vägen.
    Hör gärna av dig.Jag är i EGV tråden.

• Dreamkids

Hej Sleepingbeuty
    Jag har skrivit till dig i din inbox.

Svar på tråden Ersättning från FK