• Mitt hjärta är hemma

Jättegeting /hästbroms

Fick nyss syn på den största geting jag någonsin sett i hela mitt liv. Blev rätt skraj. Jag överdriver INTE när jag säger att den var minst 6 cm lång. Den brummade ganska bra.

Eftersom bålgetingar är den största getingsorten i Sverige och de skulle vara på tok för små för att matcha denna rostfärgssvansade best undrar jag om det finns någon som kan hjälpa mig att reda ut vad detta var och helst av allt hitta en bild. Ingen tror på mig när jag berättar.

Det närmsta jag kommit genom googlande är något som godtyckligt verkar kallas "hästbroms" men jag hittar inga bilder.
    Det är inte en liten fåning hästfluga, de är ju microsmå i jämförelse.

Den såg alltså ut som en helt gigantisk geting, minst 6 cm, lite röda "strån" eller vad man skall säga baktill och kanske bruna ben.

Någon som har en aning om vad detta var och var man kan hitta en bild??

Vore sååå tacksam för hjälp. Vågar jag någonsin gå ut på balkongen igen??

• Svar på tråden Jättegeting /hästbroms
  • Mitt hjärta är hemma

Nej, helikopter var det inte, såvida det inte är något annat smeknamn på denna sorts insekt/stekel. Är inte heller rädd för helikoptrar...

• Zimlis

Jo det va säkert en helikopter fy fan va stora o äckliga de är.. de brummar jättehögt o ser helt groteska ut ÖRK..

• Zimlis

Och ja det är ett "smeknamn" pga att de "brummar" så

• Zaria

Uuuh. Jag tycker de är superäckliga, kommer det en sån mot hästarna brukar de fly...

• Solaika
    Zaria skrev 2007-06-05 13:15:29 följande:
    Uuuh. Jag tycker de är superäckliga, kommer det en sån mot hästarna brukar de fly...
    Det är det som är meningen.. de vill se skräckinjagande ut.
    Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömmer vem jag är.
  • MrsNelson

vi har nog såna här, hemska!!!

• Mrs T81

vi har såna stora getingar hemma hos oss vid denna tiden.Vi tror det är getings drottningen som är ute och letar bo.Var en här igår och surrade runt vårt tak.

• Mitt hjärta är hemma

Solaika: Möjligen, fast hade för mig att den hade mer tvådelad kropp och distinktare randning, inte riktigt så flugaktig, men jag studerade den inte med lupp precis. Svårt att avgöra storleken på din bild.
    Attans att man inte hade kameran i högsta hugg själv...

Svar på tråden Jättegeting /hästbroms