Snitt pga misshandel?
Hej alla!
Jag vill ha kejsarsnitt den dagen jag blir gravid...men inte för att jag är förlossningsrädd. Eller ja, det är jag ju. Men jag är inte så rädd för smärtan eller själva förlossningen på så sätt. Däremot så har jag en historia av att ha blivit misshandlad både fysiskt och psykiskt under några år. Och även blivit sexuellt antastad. Detta har lett till att jag känner ända in i själen att en vaginal förlossning skulle vara som ett psykiskt självmord för mig... Det kanske låter hårt, men för mig skulle en förlossning innebära en total och fullständig kränkning och ett övergrepp. Jag är helt övertygad om att en förlossning (antar att det är det fysiska utlämnandet som är värst) skulle kännas som det värsta övergreppet... Det finns inte i hela min värld att jag fixar det. Fysiskt, visst. Men inte mentalt. Det är inte värt det. Att vara så blottad och utlämnad, när jag innan blivit ifråntagen rätten att bestämma över min egen kropp. Det går bara inte. Att bli misshandlad är att tas ifrån makten över sin egen kropp, det är ett övergrepp som för mig har lett till att jag inte fixar att någon kommer så nära i en utsatt situation.
Jag har aldrig hört talas om någon som känner likadant och heller aldrig fått någon att förstå hur jag kan känna så. Men det är verkligen så. Jag mår fysiskt illa, får panikångest och fullständig panik när jag tänker på att jag skulle kunna tvingas in i en förlossningssituation. Finns ngn som känner likadant?
Är det någon som vet om jag skulle få ett snitt, eller skulle jag nekas? Jag skulle helt allvarligt hellre göra abort än föda vaginalt. Men det hinner man väl inte.
Det här får mig verkligen att må skit, är livrädd för att bli gravid. Jag och min sambo har vart tillsammans ett tag och det börjar väl kännas som om det inte ligger så långt bort att vi faktiskt skulle vilja bli med barn. Men jag törs inte.