• Emmily

Snitt pga misshandel?

Hej alla!

Jag vill ha kejsarsnitt den dagen jag blir gravid...men inte för att jag är förlossningsrädd. Eller ja, det är jag ju. Men jag är inte så rädd för smärtan eller själva förlossningen på så sätt. Däremot så har jag en historia av att ha blivit misshandlad både fysiskt och psykiskt under några år. Och även blivit sexuellt antastad. Detta har lett till att jag känner ända in i själen att en vaginal förlossning skulle vara som ett psykiskt självmord för mig... Det kanske låter hårt, men för mig skulle en förlossning innebära en total och fullständig kränkning och ett övergrepp. Jag är helt övertygad om att en förlossning (antar att det är det fysiska utlämnandet som är värst) skulle kännas som det värsta övergreppet... Det finns inte i hela min värld att jag fixar det. Fysiskt, visst. Men inte mentalt. Det är inte värt det. Att vara så blottad och utlämnad, när jag innan blivit ifråntagen rätten att bestämma över min egen kropp. Det går bara inte. Att bli misshandlad är att tas ifrån makten över sin egen kropp, det är ett övergrepp som för mig har lett till att jag inte fixar att någon kommer så nära i en utsatt situation.
    Jag har aldrig hört talas om någon som känner likadant och heller aldrig fått någon att förstå hur jag kan känna så. Men det är verkligen så. Jag mår fysiskt illa, får panikångest och fullständig panik när jag tänker på att jag skulle kunna tvingas in i en förlossningssituation. Finns ngn som känner likadant?
    Är det någon som vet om jag skulle få ett snitt, eller skulle jag nekas? Jag skulle helt allvarligt hellre göra abort än föda vaginalt. Men det hinner man väl inte.
    Det här får mig verkligen att må skit, är livrädd för att bli gravid. Jag och min sambo har vart tillsammans ett tag och det börjar väl kännas som om det inte ligger så långt bort att vi faktiskt skulle vilja bli med barn. Men jag törs inte.

• Svar på tråden Snitt pga misshandel?
  • linedja

Tror inte att det skulle vara några problem att få ett snitt för dig. Ta upp det med din BM så tidigt som möjligt, så löser det sig säkert. är det så ångestladdat för dig, så löser det sig säkert med snitt.

Lycka till!

• Nathalia

Du kommer beviljas snitt om du talar om hur du känner och vad du utsatts för.

Många kramar till dig.

• sami

När du blir gravid så ber du att få prata med kurator... om din situation. Så att du från början kan få det stöd du behöver. Du kankse till och med kan göra det innan du blir gravid eller när du planerar att bli.

Jag blev snittad på grund av mina tidigare upplevelser.

• Kaldorei

Om du har svårt att prata om saken med ord så e ett tips att skriva ut det du skrivit här. å tala om för BM att du vill tala om något....

• Emmily

Tack allhop för era svar! Det känns lite bättre. :)
    Men jag känner mig ändå rätt ensam om att känna så här, är det ovanligt att misshandel påverkar känslan inför en förlossning?

• babyassistans

Hej där, vännen...

Jag hoppas att du kan finna kraft att försöka lösa de här sakerna om din rädsla för förlossningen och känslan av att vara utlämmnad INNAN förlossningen. Det finns många kvinnor som har blivit våldtagna och misshandlade somm får olika rädslor och tillits problem. Du har rätt att få vård som inte upplevs som kränkande så visst skulle du få ett snitt, men det löser ju bara en del av dina sår.....Lycka till!!

• asfaltsblomman

jag har vart med om samma sak och till mig sa de att det är självklart att jag ska få snitt. så oroa dig inte..lovar!

• asfaltsblomman

tillägger att jag sökt hjälp för mina rädslor och tankar inför en graviditet och går hos en kurator för det. vi planerar barn inom kort

• Emmily

Tack för ditt svar! Hur är det hos kuratorn? Vad pratar man om? Skulle du rekommendera det?

• asfaltsblomman

det är bra där, man pratar om hur man känner och hur kroppen fungerar vid ångest och sånt, man får liksom en bättre bild abv hur och varför kroppen beter sig som den gör..
    tycker absolut du ska ta kontakt med en kurator, du kan ju ringa till en aurora BM som jag gjorde, jag trodde jag stod helt ensam men mår man dåligt under graviditeten så får man hjälp på alla möjliga olika sätt, det gäller bara att inse att man behöver den.

• Mita00

Jag fick ett planerat snitt utan några som helst problem och anledningen var att med mitt första barn så blev det ett akut snitt och jag talade om att jag ville ha ett planerat snitt på grund av rädslan för ett nytt akut snitt.

Mer än så behövdes inte och min läkare sa att jag hade rätt att ångra mig ända fram till planerat datum.

Jag tror att de är ganska öppna för hur man själv vill ha det med sin förlossning.
    En tjej som snittades samtidigt som mig kom på ganska sent att hon absolut inte ville vara vaken för hon var så rädd och hon blev sövd.

Svar på tråden Snitt pga misshandel?