• Tussilagoflickan

Ekorre

Min syster jobbar på ett dagis och en ekorre har bosatt sig i ett träd som står precis utanför förskoleområdet. Den verkar bo i en fågelholk, är det vanligt?

Undrar om någon vet vad en ekorre äter, finns det något man kan lägga på marken som ekorren äter? De hade hoppats få se den tydligt, alla barnen ser inte den i trädet pga all grönska.

Hoppas det finns någon ekorreklok människa här

• Svar på tråden Ekorre
  • Ekrlsn

hehe ekorrar äter väl nötter och gillar det också grankottar, du vet det där lilla som brukar finnas under dom små "flikarna" på kotten

• Tussilagoflickan

Nötter? Några speciella eller funkar det med ex. vanliga hasselnötter? Hur får de upp dem? Alltså hur knäcker de nöter

• Ekrlsn

sv.wikipedia.org/wiki/Ekorre

Huvudfödan är barrträdsfrön och -blommor, framförallt granens hanblommor. Även ollon och nötter är omtyckta och göms ofta undan i hålor. Tallbark, svampar, bär, bladlöss och fågelägg står också på menyn. Tvärtemot vad som normalt antas kan inte den röda ekorren effektivt smälta ekollon (vilket däremot den grå ekorren kan).

• Tussilagoflickan

Tack!

Hittade detta jag:
    Hej! Har en Ekorre som jag ger hasselnötter varje dag. Han hämtar dem en och en. Jag vill fråga hur han gör när han knäcker nötterna. Tack på förhand.

När ekorren ska äta hasselnötter gnager den först ett litet hål i nöten. Sedan använder den gnagarframtänderna som ett bräckjärn och bräcker bort bitar från kanten av hålet. På så sätt förstoras hålet. När hålet är stort nog tar ekorren ut kärnan i bitar med hjälp av de två gnagarframtänderna i underkäken.

• K J N

Ekorrar är trevliga små djur och numera fridlysta eftersom de blir allt ovanligare.

I takt med ett allt varmare klimat så kommer troligtvis även den grå ekorren att etablera sig i Sverige varpå vår inhemska ekorre förmodligen kommer att bli helt utrotad på sikt.

• isisisis

Min dotters pappa fick in en ekorre i lägenheten.
    Då var den minsann inte så trevlig kan jag tala om!
    Ekorren var snabb som en vessla och sjövild och hotfull.

• birdies

"I takt med ett allt varmare klimat så kommer troligtvis även den grå ekorren att etablera sig i Sverige varpå vår inhemska ekorre förmodligen kommer att bli helt utrotad på sikt."

Var har du fått det ifrån? Det har ju inget med klimatet att göra utan att gråekorre inplanterats i Europa där den inte hör hemma. Den är ursprungligen från Norddamerika och är införd till bla Storbritannien och Italien. Förutom att den har lite bredare nisch än den röda ekorren bär den på div. virus som drabbar vår inhemska art vilket gör att populationerna minskar. Det har alltså inget som helst med klimatet att göra.

• K J N

Varmare väder gynnar ekorrar överlag och så fort den gråa kommer hit så lär den öka i antal snabbt.

Ju bättre förutsättningar (=väder), ju snabbare kan den öka i antal och etablera sig ordentligt.

• birdies

Ok, du är inte biolog förstår jag och det blir för krångligt att förklara allt från grunden. Men det viktiga är alltså att klimat (eller väder för den delen) inte har något som helst med saken att göra huruvida den gråa kommer hit eller hur snabbt den konkurrerar ut vår röda. Det är bara nonsens. All forskning tyder på att det hänger på parapoxviruset som den gråa bär på men inte påverkas av, men som dödar vår röda. Ungefär som kräftpesten. Den andra viktiga faktorn är habitatfragmentering där den gråa har övertaget eftersom den är mer anpassningbar och gärna söker sig till urbana miljöer bland annat.

Svar på tråden Ekorre