En närstående säljer subutex.
Visst är väl det olagligt? Han får dom utskrivna av sin behandling och han säljer dom han inte behöver. Vad kan man göra?
Visst är väl det olagligt? Han får dom utskrivna av sin behandling och han säljer dom han inte behöver. Vad kan man göra?
Ja det är olagligt.
Vet inte vart du ska vända dig, hans läkare kanske?
japp det är olagligt
prata med hans läkare, soc eller polisen
låt han va.. det är hans problem. varför ska du skvallerbytta bingbong? vad får du ut av det? det är inte din skyldighet
jag känner en som köper och skulle han inte få sina subutex så skulle han gå på heroinet istället. ibland är det fasen inte så konstigt att folk dealar den typen av drog.
med tanke på att han fått vänta 3 månader för att nånting ska hända och att han ska få komma in i subprogrammet. systemet suger!
Det är olagligt enligt Narkotiskastrafflagen ja. Du har dock ingen skyldighet att anmäla detta (se Narkotikastrafflagen samt 23 kap 6§ 1 st Brottsbalken.)
Trots att du inte har någon skyldighet enligt lag att anmäla detta så är det din egen moral som talar om för dig om du bör anmäla det eller inte. Hur känner du?
Du kan kontakta soc, som enligt Socialtjänstlagen kan ha skyldighet att anmäla. (är inte helt säker här då jag inte är så insatt i just denna lag)
I annat fall kontakta polisen, så tar de hand om ärendet. Tyvärr är det så att det bara är din bekanta som åker dit även om läkaren gjort fel och skrivit ut för mycket. Det är svårt att idag sätta dit en läkare för sådana här brott.
Hur som helst så tycker jag att du ska gå vidare med detta.
hejsan
Har hört att ungdomar köper detta och blandar med alkohol och blir påtända så jag tycker att du ska anmäla det gäller ju människors liv eller hur.
man ska inte lyssna på allt skitsnack som går. alkohol + sub är en BAD combination i berusningssyfte
dvs du dör inte (få droger är direkt dödliga, for your information...) men du lär spy, spy och spy igen
soc anmäler inte brott som kan ge under 2 års fängelse.