• Sleepingbeuty

Fler missfall om första födda barnet är en pojke

Ni kanske har hört det förut? Hittade detta i en Engelsk tidning.Det behandlar man med IVIG.Läs nedan:

Miscarriage risk grows after boy babies

By Martin Hutchinson
    BBC News Online health staff in Madrid

An injection could be the answer
    Women whose first child is a boy are more likely to suffer multiple miscarriages as they try for their next child, say doctors.
    However, a simple injection could overcome the problem - an immune reaction to proteins unique to male foetuses and their placentas.

Thousands of women in the UK have repeated, unexplained miscarriages, and many scientists believe that an overreaction by the immune system could be to blame for many of them.

I believe that we already have a quite efficient treatment

Dr Ole Christiansen
    A scientist from Copenhagen in Denmark studied more than 200 women who had suffered at least three miscarriages following the birth of their first child.

Significantly more of these first children were male than female - immediately highlighting a possible link between gender and miscarriage risk.

In fact, women who had given birth to a boy were more than a third less likely to have managed another successful pregnancy than those who had given birth to a girl.

Dr Ole Christiansen, who led the study, said: "Giving birth to a son is known already to be a prognostically negative factor in many obstetrical complications.

"There are patients who will never get a second child in both groups, but the risk is larger among women whose first child was a boy.

"These women may have raised an immunological reaction against tissue types that are expressed on the surface of the placenta in pregnancies with boys.

Immune attack

"The placenta is created from the foetus and if is a boy it will carry these male-specific tissue types.

"The mother's immune system may be reacting by forming antibodies, but also the mother's white blood cells may be reacting against the placenta."

Treatment hope

However, there is already a possible solution to this - studies have shown that infusing women who have had recurrent miscarriages with a drug called immunoglobulin raises the live birth rate.

However, the studies show that it does not improve her prospects if she has never had a child - suggesting that the birth of the first child is a key factor in an unwanted immune response.

Dr Christiansen said: "I believe that we already have a quite efficient treatment, as our trials have shown."

• Svar på tråden Fler missfall om första födda barnet är en pojke
  • AHöst

Jag ahr sett detta. Valdigt intressant. Lite skrammande nar min forsta nu ar en pojke och jag redan har haft problem. Men kanns bra att forskningen gar framat i alla fall.

• Sommaren22juni1979

Det jag fick höra av en väninna var att OM man fött en pojk så kan det bli missfall nästa gång..

Jag har en flicka  på 7½ och en pojk på 5½  år
    Haft tre missfall efter pojken.

Men de på diverse olika barnmorskemottagningarna och gyn säger samma sak ... De säger att det inte är så ..

Men jag tror starkt på det ...

Får bara hoppas att jag får mitt lilla knyte då ..

En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • Jejja2

Usch, hoppas verkligen inte det stämmer! Min första är ju en pojke.

• 3trean

Jag har två pojkar (10 och 6 år)och nu har jag haft tre MF i rad. Vet ej om det har nåt med det att göra.

• Maline

Glöm inte bort att de allra flesta inte får upprepade missfall överhuvudtaget! Nu har jag inte läst studien som sådan utan bara TS men som det framställs så valdes kvinnor som fått upprepade missfall ut och i den gruppen stämmer antagligen riskökningen, men det är mindre än 5% (om jag minns rätt)av alla kvinnor som får tre eller fler missfall, Christiansen har inte studerat om det finns någon generell riskökning.

• luckysun

Usch, jag fölorade min son i v.18 i magen på grund av oupptäckt GBS (urinvägsinfektion) vilket gjorde att fostervattnet gick och jag fick bli igångsatt med piller (som en abort).

Är livrädd för att kanske vara för uttöjd i livmoderhalsen så att jag kanske egenltligen behöver ett cerklage men att ingen upptäcker det förän det är försent.

Läkaren på Huddinge sjukhus sade att jag ej få ha katastroftankar utan att jag måste släppa mig oro men hur lätt är det då jag ej litar på den svenska läkarvården som är stressade, nonchalenta på grund av penga-bristen inom sjukvården.

Dem har ej tid att testa alla gravida kvinnor om man är bärare på GBS på grund av dem drar alla över en kam och tror att alla graviditeter ska gå så bra.

Det är trots allt 30% av alla kvinnor som är bärare och om man ej behandlas med pencillin kan det sluta lika olyckligt som för mig.

Är bara rädd för att ej kunna bli gravid igen (har en medicinsk abort bakom mig samt som sagt missfall i v.19).

Är rädd för att om jag blir gravid igen att min livmoderhals är uttöjd och att det kunde ha gått bra om jag fått hjälp i tid...

Ville bara skriva av mig...knäckt..

• luckysun

Just, det jag födde en pojke...

• mona83

Födde en pojke i jan 06, är gravid igen i v 38.
    Har haft mf innan sonen kom men inte efter.
    Ska inte säga att grav inte har varit kompilcerad för det har den, men komplikationer till och från hela tiden, men om det beror på att jag födde en kille förra gången tror jag inte påverkar.
    Mf får man ju för att fostret inte är levnadsdugligt, om man ska tro den svenska vården.

Svar på tråden Fler missfall om första födda barnet är en pojke