• Anonym

Gravida som snusar?

Har läst många trådar om gravida som röker men finns ni som snusar? Har själv snusat men lyckats sluta......

• Svar på tråden Gravida som snusar?
  • Anonym (slutat)

Jag snusade fram till jag fick veta att jag var gravid, då slutade jag direkt. Har dock två kompisar som snusat hela sina graviditeter, inte lite mycket som vanligt men ändå regelbundet.

• Anonym

Jaha... ja jag slutade på en gång men fick ett återfall. Som tur var så tyckte jag efter en vecka att det luktade och smakade blaj.

• Anonym (snusmumrik)

jag snusade tills jag fick plusset, efter det tog jag inge mer snus.. men fan vad sugen jag är till och från.. men det är lättare att sluta för någon annan än för en själv.

• Anonym

Ja det är ju det... läste om en kvinna som rökt hela grav och när bebin kom ut så var moderkakan helt grå och barnet hade svårt att andas. Uff=/ Nu kanske inte snus är "lika farligt" men liks förbaskat är det ju nikotin och vem vill ha en bebis som har abstinens när det är nyfött... huuu

• Anonym (usch)

jag snusade tills jag fick plusset, då slutade jag tvärt, tycker de är hemskt att snusa, röka dricka m.m. när man är gravid och vet att de kan skada, dr phil sa en gång till en av sina patienter (eller vad de heter) att röka och sånt är som att slänga arsenik i ansiktet på barnet. och jag tycker man är väldigt självsik om man bestämmer sig för att behålla barnet och sen gå och göra sånna saker.

• Anna2007

Hej! Jag fick höra att snus är värre än cigaretter för barnet då kvinnan får i sig mer nikotin under en längre period, ciggen tar ju slut efter ett visst antal bloss medans snuset ligger inne längre.. Vad som händer är att placenta (moderkakan) drar ihop sig av nikotin, vilket ger barnet mindre syre.. INTE BRA!! Sluta med nikotin alltså...

• Anonym

Jasså det var en ny teori, har inte hört den förr. Hur som helst är det ju inte bra och bara för att man slutar röka när ciggen är slut så cirkulerar ju nikotinet i blodet ett bra tag...

• lillajag82

Jag snusar nikotinfritt snus!! Det går hur bra som helst..slutade med snuset efter mitt plus..tycker att det nikotinfria är super..det känns precis som när du snusar fast det skadar ju inte fostret..

• Anonym (beroende)

jag måste sluta snusa.. försöker bli gravid, har gått på utredning.. men kan bara inte sluta snusa. Tror kanske att det blir enklare om jag blir gravid och sen slutar.. eller? är det svårare att bli gravid om man snusar, någon som vet?

• Anonym

Kanske kan vara svårare jag vet faktiskt inte... men säkert bättre om du låter bli att snusa. Jag snusade innan jag blev gravid (även i början) gick sedan över till onico och sen fick jag "återfall", snusade i ca 1-2 veckor, sedan löste sig problemet själv då jag tyckte snus luktade och smakade illa:P

• nenny

Hejsan! Jag och min man håller på att försöka skaffa barn. Slutat snusa, svårt men det går, speciellt med en stödjande man som kramas och pussar å säger hur duktig man är. Pluggar även till sjuksköterska. Har en tenta om ämnet obstetrik. Nikotin är en stor bov som sagt här över innan och leder till att barnet får mindre syre och näring

• Anonym (beroende)

Men kan det vara svårare att bli gravid om man snusar? någon som vet? jag måste verkligen sluta. Tror det är bäst att tvärsluta och använda nikotinfritt snus istället.. vill inte ha några nikotinplåster

• Morkulla

Min förra bm sa att det var bättre att snusa än att röka när man är gravid.. Jag vet inte..

Svar på tråden Gravida som snusar?