• Zandrizz

Termometer & Ägglossning.. Hjälp

Är helt ny på detta,har läst runt en massa nu och sett att man kan ta sin temp vid ungefär samma tidpunkt varje morgon och när du har en förhöjd temp så är det ägglossningsdax. Men hur många graders höjning ska det va 0,1 0,2 eller en hel grad? Hälp! Visar det sig en dag innan eller under tiden. Ska man slita av sin partner kläderna på stuts eller hur är det?

• Svar på tråden Termometer & Ägglossning.. Hjälp
  • LillaAnna72

Tempar du så ska du göra det samma tid varje morgon, innan du kliver upp. Tempen stiger EFTER äl - så efter några månaders tempande borde du se ett mönster och förstå när du har äl. Tempen ska stiga 0,5-1 grad. Har dock tempat i ett år men ännu inte blivit gravid...

• pseudonym1

Loppan1972 (eller någon annan som vet).. måste tempen höjas så mkt?
    Jag har läst lite om det där på olika ställen och väldigt många ställen säger olika.

Jag har tempat 3 cyklar nu i kombination med att hålla koll på sekret och äl-tester..
    Har märkt att tempen gått upp olika mkt olika cyklar men absolut inte så mkt.
    Denna gång t ex låg jag på runt 36,3-36,4 inna äl och efter på 36,6-36,7.
    Märker ju tydligt att tempen går upp men inte så mkt som 0,5-1 grad.
    Har man ingen äl då isf? Äl-testerna har gett utslag varje gång, sekretet finns där, molväken i magen och då en ngt förhöjd temp...

• Mrs  You

Tempmetoden       Tempstegringen beror på att efter ägglossningen bildas en sk gul kropp i äggstocken som producerar ett hormon, gulkroppshormon, som gör att tempen stiger. Det betyder alltså att störst chans att bli gravid har du dygnet före tempstegringen.             Först och främst ska man ta reda på vad man har för "normaltemp" detta gör man genom att varje morgon ta tempen i någon eller några månader från första mensdag och kanske en vecka framåt.
    Normaltempen kan variera från olika personer. En del har hög temp medans andra har låg.

* Ha en bra temp samt samma temp varje gång.

* När man tempar ska man ta tempen varje morgon innan man går upp.

* Man ska ha fått minst 3 timmar sammanhängande sömn.

* Man ska tempa samma tid varje morgon. Att man ska tempa samma tid varje morgon är att man ska få just den bästa basaltempen, tempen brukar alltid höjas ju längre in på dagen man når.

* Skriv ner din temp på ett papper eller rita upp i ett diagram.

* Strax innan ägglossnig kan man ibland se en liten sänkning på temperaturen, detta sker oftast samma dag som ägglossningen.

* 1-2 dagar EFTER äl höjs tempen med 0,3-0,5 grader, sedan ska den ligga på den nivån iallafall i 3 dagar för att man ska vara säker på att äl skett.

* Man kan följa en tumregel som 3 över 6. Det betyder att om man i tre dagar haft temperatur som överstiger de föregående sex dagarnas temperatur med minst 0,3 grader har ägglossning inträffat.

* Sedan ska tempen ligga på den höga nivån.

* När mensen kommer sjunker tempen till den "normala" igen. För vissa sjunker tempen en eller två dagar innan mens, för andra sjunker tempen samma dag eller tom någon dag efter.

* Har tempen legat på den höga nivån i mer än 18 dagar är det stor sannolikhet att man är gravid!

* När man är gravid ligger tempen på hög nivå hela tiden.

* 5-8 dagar efter äl om befruktning skett fäster det i livmodern, då kan vissa få en tempsjunkning med några grader för en dag, vissa kan också få en s.k nidationsblödning(men det är ganska ovanligt)

Om du ritar upp temperaturen dra då en horisontell kontrollinje i nivå med den högsta
    temperaturen av de 6 föregående dagarna (innan temphöjningen). Denna linje skall temperaturerna efter ägglossning hålla sig över. När mens är på väg dyker
    temperaturen under denna linje, vanligtvis efter 14 dagar.
    Dyker inte temperaturen är det en indikation på att man är gravid.       Tempen kan många gånger kanske inte funka så bra. Börjar man bli sjuk kan tempen höjas lite och har man tex sovit dåligt under natten kan temperaturen ändras av det. Men tempmetoden tillsammans med ägglossningsstickor kan fungera väldigt bra.

• pseudonym1

MRS You: Tack för infon!
    Du skrev ju att tempen höjs med 0,3-0,5 grader efter äl..

Men om jag tydligt ser i ett diagram att jag konstant ligger högre i basaltemp efter äl än innan, men det kanske bara är en ökning på typ 0.2 grader..
    Har man inte haft äl då i och med att ökningen inte är högre eller är det så att kvinnor ökar olika efter äl men det fungerar lika bra med en ngt lägre tempökning än en högre?

Känns verkligen som att äl fungerar (äl-tester/sekret m.m) så jag blir lite fundersam när jag märker att min temp höjs men inte riktigt så mkt som det skrivs här..

• Juniphé

"Det betyder alltså att störst chans att bli gravid har du dygnet före tempstegringen."

Men vad är då idén med att tempa? När tempen stigen har man lixom redan missat chansen

Det måste ju vara en väldigt långsiktig lösning innan man kan föra statistik på det hela?

• Delphi77

Catinkan, min temp höjs oftast bara ca 0,2-0,25 - är säker på att jag har ägglossning ändå.

Juniphé, tanken är att man ska göra detta under längre tid och som sagt just "föra statistik" så att man lär sig känna igen symptom på att ägglossning är på gång.

Som mrs you skriver så kan man ibland (jag får det alltid) få en sänkning av tempen precis innan ÄL så där är ju ett tecken också.

• pseudonym1

Delphi77: Vad skönt att höra!
    Man kan väl aldrig veta såvida man inte kolla på gyn men jag skulle bli förvånad om jag inte ägglossade med tanke på sekretet/äl-testerna och molvärken.

Men man blir ju osäker när man läser att tempen SKA gå upp si och så mkt när den inte riktigt gör det.
    Märker som sagt tydlig skillnad rent överlag på tempen innan äl och efter men kroppen är ju olika och alla kanske inte ökar så mkt i grad.

• Delphi77

Japp det skiljer nog mycket från person till person. Huvudsaken tror jag också är att man ser en tydlig höjning.

Du är kanske redan registrerad på den här siten? www.fertilityfriend.com/

Annars är det ett bra ställe att skriva in sina temperaturer i ett diagram där sedan ÄL automatiskt ritas ut när den inträffat.

• Zandrizz

Ojoj här har det hunnit hända en del sen sist, vad bra =)

Loppan1972, vi verkar va ungefär lika jag har legat på 36,3 nu sen min mens och i tors kände jag som lite mensverk och idag var min temp på 36,9 så då borde jag ha känt rätt. Att det var ÄL i torsdags hmm.. det är ju första månaden nu så har ju inte blivit riktigt haj på hur saker o ting funkar i mig ännu.

catinkan, jag har inte provat med ÄL-test ännu men sett att dom är lite dyra. Man kan ju behöva ett par, du har inget tips på nån internet sida eller så man kan köpa lite billigare?

Mrs You, du är bäst. Nu är jag verkligen uppdaterad på hur det fungerar. Ska fortsätta att ta min temp och börja anteckna, lät som ett bra tips med den länken från Delphi77. Tack =)

• Delphi77

Ja den siten rekommenderar jag verkligen, efter några månader får man jättekoll på sin kropp. Utöver tempen kan man även skriva in andra symptom på ÄL, t ex hur flytningar ser ut osv. Man får även exakt koll på hur långa cykler man har eftersom man även skriver in tid för mens.

• pseudonym1

Delphi77: Är medlem och skojtempar lite.
    Har bestämt mig för att ta tempen några dar innan äl tills några dar efter. Blev tyvärr lite stressad av att tempa + att jag jobbar skift vilket gör att jag omöjligtvis kan tempa vid samma tidpunkt så jag tempar mest för att få ett kvitto att äl skett och sen inväntar jag BIM utan att tempa.

Zandriss: Jag brukar göra så här med äl-testerna.
    Litar mest på CB men de är väldigt dyra.
    Där för köper jag 1 paket CB och sen beställer jag äl-tester från billiga tester (inte stickorna utan stavarna).
    Jag börjar använda de billiga och när "högchans-dagarna" kommer så använder jag CB.

Men jag tycker faktiskt att stavarna från billiga tester är helt ok! Tror att adressen är www.billigatester.se

• Mrs  You

Någon skrev att bäst är att ha sex dagen före ägglossning men det är inte riktigt hela sanningen har man slöa spermier så kan det vara bra att ha sex dagen före så demhinner simma upp och lägga sig och vänta in ägget...
    Orsaken till att man inte skriver att dagen efter ÄL är en säker dag är för att man inte vet med säkerhet hur länge ägget lever,vissa lever upp till 24 timmar men de flesta (många) lever bara 6 timmar...
    Att effektivt ha sex på själva ÄL dagen är självklart den mest givna metoden att bli gravid på eller att ha sex varannan dag...
    Att spermans kvalitet är sämre om mannen får utlösning flera gånger på ett dygn eller så det är en myt!!
    Och visst  är det så ju mer sex ni har ju större blir era chanser till befruktning...

Vanligt är att tempen sakta före själva ägglossningen,min gör också det....
    Men alla upplever inte detta!
    Dagen då ÄL sker är tempen låg och dagen efter ser du en markant ökning...

Vanliga symtom på att ÄL har skett är att du känner dig varmrosig men frusen...
    Ett tips till er som inte redan kollar Livmodertappen är att börja göra det...!!!

• Mrs  You
    Vid Graviditet är livmodertappen:

Helt stängd till någon dag före födseln och helt tätt pg av slemproppen
    Torr lite fuktigt lite olika från person till person!
    Lågt placerad kan vara bakåtvänd
    blålila i färgen
    Den ska vara mjuk, som läpparna

• Zandrizz

Delphi77: Nu har jag blivit medlem på fertilityfriend sidan, den verkar ju jättebra. Tack så mycket för det tipset nu lägger jag in all min info där =)

catinkan: det lät bra ska införskaffa mig såna stavar från billigatester. Den här månaden är ju avklarad utan men nästa då får det bli..

Mrs You: lite att tänka på tack ska du ha, vad bra =)

• Delphi77

Zandrizz, gör du det! Det är mycket man bara får tillgång till om man betalar men jag tycker man kommer långt med det man får gratis också. Det viktigaste får man då.

• Nettan1

vad glad jag blev när jag hittade den här tråden.
    Har haft en del funderingar gällande tempen.

har normalt 36.6, runt äl så var tempen nere i 36.3.
    Nu har jag haft 37.1 i över 2 veckor.
    Hade BIM för 11 dagar sedan, ev. för 4 dagar sedan.
    I vilket fall som helst så fick jag mens i lördags kväll, får normal alltid det på morgonen/förmiddagen.
    Har varit väldigt lite mens, blöder alltid väldigt mycket och har jätte ont.
    har inte haft ont i magen under den här mensen, har däremot börjat få lite ont på ena sidan nu när mensen är över.
    Har testat 3 gånger, väldigt svagt +, sedan -, och väldigt svagt + igen. Samma dag som jag gjorde sista testet så kom mensen.

Har ingen aning om vad man ska tro.

• Skia Oura

Nettan1,

Jag skulle iaf tro att du är gravid. Speciellt det där med svaga plus. Men du skrev för flera dagar sedan. Vad har hänt sedan dess?

Alla andra:

Det räcker med en liten förändring i temperatur, men jag skulle inte lita på någonting under 0.1 graders stegring.

Dessutom finns det olika scenarier. Den kan gå upp direkt efter äl och stanna uppe resten av cykeln. Den kan också gå upp, sen ner en dag, och sen upp och stanna uppe. Eller så kan den halka tillbaka efter någon vecka och vara ganska låg redan innan mensen kommer. Tempen kan också gå upp långsamt, med små inkrement, över flera dagar.

Jag rekommenderar varmt till alla som håller på med det här att köpa boken Taking Charge of Your Fertility!

Svar på tråden Termometer & Ägglossning.. Hjälp