• Enhumla

Ny man med barn..

Sååå, då har jag träffat en ny man, han har barn, jag har barn...
    En helt ny situation för oss båda, både skrämmade och rolig..

Hur får man det att funka?
    Min son är ju ganska liten, född september -05 men hans är 8 och 6 och i en något mer känslig ålder..
    Vi gick båda ifrån våra ex för ca 1 år sedan o detta är väl vad man kan kalla första seriösa eller första nya mannen/kvinnan för barnen...
    Jag har träffat hans barn ett par gånger och än så länge är jag en rolig tjej och det har funkat bra..

Någon som kan dela av sig av lite erfarenheter, både bra och dåliga? Vad ska man passa sig för? Tänka på? Osv..

Ja, svammlar som vanligt, skyller på den sena timmen...

• Svar på tråden Ny man med barn..
  • lollisen

Tänk på att inte försöka agera mamma åt dem, eftersom de har en mamma.. Det enda tips jag kan komma på..

• Moa

Oj, det låter spännande tycker jag.
    Mitt enda råd är att ta det lugnt och inte planera för mycket i förväg. Du vet ju ändå inte vad som händer i framtiden. Förbereder man sig för mycket blir det sällan bra.
    Försök istället att njuta och ha roligt!

Lev livet leende!
  • revik

Att vara dig själv. Ska ni fortsätta era liv ihop blir det bara konstigt annars senare. Att samma regler gäller för alla barn o s v.

Försök tänka dig att vara i deras skor. De har inte valt. De kanske har känslor som "stör", men som de har rätt att ha. Var uppriktig och uppfatta inte eventuella konflikter som katastrofer. Se det som en "acklimatiseringsprocess" där ni kommer att gå på minor ibland, men de är inte dödliga och behöver inte ge men för livet och ni inte gör en grej av det. Gör saker tillsammans, lär känna varandra, umgås på ett naturligt sätt. Situationen är som den är. Kryp inte, men visa respekt. Diskutera sådant som känns osäkert och ovisst, med barnen (de uppskattar att få vara delaktiga i sitt liv), men framförallt med varandra, så att ni i första hand vet var ni har varandra och upplevs som enade sett utifrån barnens perspektiv. Prata inte skit om barnens andra förälder, oavsett om den föräldern pratar skit om er. Var vuxna.

Ja, det var väl ungefär det.

• Therese33

Nu i början så tycker jag att du skall ta det lugnt, senare när ni flyttar ihop så kommer det bli annorlunda för då fungerar ni mer som en familj och först då så kommer ditt ansvar bli större.
    Du får gärna fråga mer om du har undringar, jag blev styvmamma för 6 år sedan, nu är min styvdotter 15 år men jag har inga egna barn men dock några års erfarenhet av att leva i en styvfamilj...

Svar på tråden Ny man med barn..