Hejsan,
Jag kollade upp det också innan jag bokade mötet samt förhörde mig väl på mötet : vilka avgifter tillkommer/slipper jag, hur är skatten, tar själv afinden ut nåt... osv... tusen frågor... Jag jämförde det sedan med årsvgifter och annat på min bank och min sambos bank, och kollade historiken hur värdeutvckligen varit...
och för oss... med just det upplägget på lång sikt vi önskade oss så föll valet just på aktiofond via ACTA, där alla jämförelser hamnade på plus!
Men visst, inget är svart eller vitt, det håller jag med om, det var fel av mig att kalla det oberoende kanske, men med det menar jag att de har tillgång till oändligt mycket fler fonder än just en enskild bank... i bankens fonder är det just endast den bankens fonder som gäller, och generellt är avgifterna mycket högre.
Svenska banker överlever mycket på att vi har samma bank av lång och trogen vana, så att där nu är fler aktörer på marknaden, oavsett om det handlar om sparande, kontokort eller bolån, det gynnar oss konsumenter enormt... men många har mycket pengar att spara om de bara vågar utmana sin bank lite. Testa när ni ska lägga om lån nästa gång... det går ALLTID att pruta en smula