• kidA

Bästa sparandet?

Har nu beslutat oss för att börja spara varje månad. Har alltid inbillat mig att det inte går men nu ska vi försöka.

Så frågan är nu. Var sparar man bäst? På sparkonto eller i fonder?

Ska bara spara 500 kr i månaden till att börja med. Men det är ju bättre än inget.

Och vilka fonder ska man spara i som är rel lågrisk o så.

Har Nordea som bank btw.

busbebis i magen i v 28 o busungar hemma födda -06 o -00
  • Svar på tråden Bästa sparandet?
  • muulinn

Hej!

Jag är student, men sparar varje månad 400 kronor fördelade på olika fonder. Jag kan egentligen ingenting om hur man sparar på bästa sätt, men har läst mig till det jag kan - genom att kolla på Roburs hemsida (www.robur.se). Där kan man se fondernas förändring över tid. Jag har valt att spara i några riskfonder (Rysslandsfonden bl.a.) och några säkra kort (Allemansfonder).

Jag har visserligen Swedbank som bank, men det torde ju vara lika enkelt att handla fonder via nätet hos Nordea som hos Swedbank.

Det är alltid lika skoj att logga in på internetbanken och kolla hur mycket fonderna ökat (japp, hittills har dom bara ökat!) i värde sen dagen innan.

Jag har köpt fonder för ungefär 4500 kronor, som i skrivandet stund är värda 5200 kronor. Ingen monsterstor ökning, men alltid en förbättring.

Fördel med fonder, som jag ser det, är att man inte är lika lockad att sälja om man verkligen inte behöver eftersom en försäljning för med sig skatt på eventuell vinst.

Hoppas jag varit till någon hjälp.. =)

///M

• bluecat

Ett bra alternativ till banken när det gäller ett vanligt sparkonto är riksgälden. De har bra ränta med bra villkor.
    Fonder är väl sådär till att börja med, men de flesta banker har en mediumriskfond och en garantifond. På garantifonden så är du garanterad en viss procentsats, typ 90 % och på en vanlig fond så är du inte det, men kan istället få en högre avkastning.
    Sedan så är det bara att välja

• Alfonsina

Jag tycker att du ska traska in på närmsta Nordea-kontor och få grunderna i sparande när det gäller fonder. Det finns en mängd olika men är det säkrare fonder du vill ha så är Stabil, All Hedge, Garantifonden (hos Nordea är du garanterad 100 %), Aktivera Ränta och Stratega 10 eller 30 några att titta närmare på.

För att undvika reavinstskatt vid byten kan man välja att spara i fonder i en kapitalförsäkring.

• Sirlig

Jag spar hos Sveadirekt där man får 3.75% ränta...

• AnnikaEss

Kontakta ACTA kapitalförvaltning - de är en oberoende kapitalförvaltare och det kostar inget att vara kund hos dem.

De hjälper dig att bena ut vilket som skulle passa dig mest utifrån din situation och på hur lång sikt. Du får sedan uppföljning och råd ett par ggr om året.

Vi började när grabben bara var 3 veckor, och har inte ångrat oss en minut utan känner oss supertrygga!!

Några korta råd dock
    - istället för pensionsföräkring - teckna en kapitalförsäkrning! Mycket bättre avkastning för samma sparade pengar (pga skattereglerna) och eftersom det är på lång sikt (det är ju för pensionen) så gör det inget om börsen svänger -d et lönar sig alltid på lång sikt.

- vid sparkonto - kolla upp andra än storbankerna, t.ex SveaDirekt och Halens (ja faktiskt)... de kräver inga stora engångs insättningar och har mkt bättre ränta än storbankerna (finns säkert fler än dem, men det var de två jag kunde komma på)

• AnnikaEss

.... det är viktigt att du benar ut när du behöver pengarna - är det för pension, är det för en bil om 5 år, vill du kunna röra pengarna under tiden?? T.ex...

Detta för att du måste kolla upp villkoren hos dem du väljer, de är olika beroende på vilken sparform du väljer. T.ex uttagsutgifter, straffavgifter, tar de provision på uttaget belopp..... max 2 uttag per år... ja lite sånt!

• 3 hjärtan

vi sparar 200 var i roburfonder för långsiktigt sparande.. i och med att man betalar vinstskatt som sagt så säljer man inte så gärna fonder hursom helst, alltså sparar man under flera års tid, kanske eventuellt till pension, det får vi se.. kan ju dyka upp situationer när man måste ha pengarna tidigare, sen sparar vi i e-sparkonton, alltså så mycket vi vill eller lite, det är ju mycket lättare att komma åt dom pengarna, dom är inte låsta på något sätt, men fortfarande ett sparande.

• kidA

planen just nu är iaf:

100 kr var till barnen ( 2 nu blir 3 i höst)

o så 200 kr till oss. ev bilrep mm. eller ja mest att ha som en buffert sen liksom.

pensionsspar kanske man borde ha. speciellt jag som gått sjukskriven/mammaledig i 2 år.

hm ja jag kanske får boka en tid med ngn på nordea o planera lite istället.

busbebis i magen i v 28 o busungar hemma födda -06 o -00
  • 3 hjärtan

tycker jag låter jättebra.. vi ska också till banken sen när vår lill* föds och höra hur det är bäst att lägga upp sparande för barnet, tänkte också spara 100-200 till barnet. och så får vi se vad banken tycker om vårt sparande nu, om dom har andra förslag på hur vi kan spara bättre eller annorlunda, dom är ju jätteduktiga på att hjälpa med sånt!

• AnnikaEss

.... börja med ett besök på banken, och se vad de rekommenderar!
    Tänk bara på att bankerna har ett visst egenintresse... och vad gäller fondsparande så har ofta bankerna högre avgifter än om du själv sparar i fonder.

Men jag kan inte nog poängtera att ni nog tjänar på att vidga era vyer lite, och gärna ta kontakt med någon oberoende kapitalrådgivare. Jag föreslog ACTA, men det finns säkert flera olika, googla lite och se vad som står.

Sedan kan ni ju alltid jämföra och se vilket ni tror passar er bäst

• Alfonsina

AnnikaEess, som jag skrev i den andra tråden så har ACTA ett mycket större egenintresse för det är själva personen ni träffar som har vinstintresset vilket gör mig mycket skeptisk. Hur många vill inte ha så mycket som möjligt när du säljer tex bilen eller bostaden? Samma sak som dessa "oberoende" försäkringsmäklare...

• AnnikaEss

Hejsan,

Jag kollade upp det också innan jag bokade mötet samt förhörde mig väl på mötet : vilka avgifter tillkommer/slipper jag, hur är skatten, tar själv afinden ut nåt... osv... tusen frågor... Jag jämförde det sedan med årsvgifter och annat på min bank och min sambos bank, och kollade historiken hur värdeutvckligen varit...
    och för oss... med just det upplägget på lång sikt vi önskade oss så föll valet just på aktiofond via ACTA, där alla jämförelser hamnade på plus!

Men visst, inget är svart eller vitt, det håller jag med om, det var fel av mig att kalla det oberoende kanske, men med det menar jag att de har tillgång till oändligt mycket fler fonder än just en enskild bank... i bankens fonder är det just endast den bankens fonder som gäller, och generellt är avgifterna mycket högre.

Svenska banker överlever mycket på att vi har samma bank av lång och trogen vana, så att där nu är fler aktörer på marknaden, oavsett om det handlar om sparande, kontokort eller bolån, det gynnar oss konsumenter enormt... men många har mycket pengar att spara om de bara vågar utmana sin bank lite. Testa när ni ska lägga om lån nästa gång... det går ALLTID att pruta en smula

• Trynträ

Aktiefonder om man inte behöver pengarna de närmsta åren och korta räntefonder om man behöver de inom det närmsta året. Ska man ha de typ nästa månad så är det nog enklast med ett vanligt sparkonto.

Jag skulle nog ta kontakt med nån på banken som kan fonder och be dem tipsa om nån fond som kan passa. Annars kan jag rekommedera www.fondmarknaden.se där man kan välja mellan alla fonder och slipper låsa sig vid en banks fonder. Där kan man också få hjälp med tips och förvaltning även om det kostar en liten summa per år.

Svar på tråden Bästa sparandet?