• kidA

Bästa sparandet?

Har nu beslutat oss för att börja spara varje månad. Har alltid inbillat mig att det inte går men nu ska vi försöka.

Så frågan är nu. Var sparar man bäst? På sparkonto eller i fonder?

Ska bara spara 500 kr i månaden till att börja med. Men det är ju bättre än inget.

Och vilka fonder ska man spara i som är rel lågrisk o så.

Har Nordea som bank btw.

busbebis i magen i v 28 o busungar hemma födda -06 o -00
  • Svar på tråden Bästa sparandet?
  • muulinn

Hej!

Jag är student, men sparar varje månad 400 kronor fördelade på olika fonder. Jag kan egentligen ingenting om hur man sparar på bästa sätt, men har läst mig till det jag kan - genom att kolla på Roburs hemsida (www.robur.se). Där kan man se fondernas förändring över tid. Jag har valt att spara i några riskfonder (Rysslandsfonden bl.a.) och några säkra kort (Allemansfonder).

Jag har visserligen Swedbank som bank, men det torde ju vara lika enkelt att handla fonder via nätet hos Nordea som hos Swedbank.

Det är alltid lika skoj att logga in på internetbanken och kolla hur mycket fonderna ökat (japp, hittills har dom bara ökat!) i värde sen dagen innan.

Jag har köpt fonder för ungefär 4500 kronor, som i skrivandet stund är värda 5200 kronor. Ingen monsterstor ökning, men alltid en förbättring.

Fördel med fonder, som jag ser det, är att man inte är lika lockad att sälja om man verkligen inte behöver eftersom en försäljning för med sig skatt på eventuell vinst.

Hoppas jag varit till någon hjälp.. =)

///M

• bluecat

Ett bra alternativ till banken när det gäller ett vanligt sparkonto är riksgälden. De har bra ränta med bra villkor.
    Fonder är väl sådär till att börja med, men de flesta banker har en mediumriskfond och en garantifond. På garantifonden så är du garanterad en viss procentsats, typ 90 % och på en vanlig fond så är du inte det, men kan istället få en högre avkastning.
    Sedan så är det bara att välja

• Alfonsina