• Nikolina

Tacksam för råd om FET

Jag undrar om någon kan hjälpa mig, har aldrig gjort FET förut och är rädd att det skall bli fel.
    Började äta Progynon på dag 2 den 18/5. Har fått besked om att göra VUL den 28/5 och FET inte förrän den 8/6. Kan slemhinnan verkligen klara att hålla sig bra så länge? Någon med erfarenhet? Vill inte åka i onödan.
    Väldigt tacksam för råd!

• Svar på tråden Tacksam för råd om FET
  • Momme72

Hej,
    Jag har inte gjort något FET ännu men ska i augusti. Jag kommer förlja denna tråd och hoppas på många svar för jag känner som du!

• Bling1975

Det låter lite länge men jag tror inte det är någon fara.
    Vet du om dina embryon är långtidsodlade?

Det var mina (dvs blastocyster odlade i 5-6 dagar)
    Jag började med Progynon på dag 1, gjorde VUL på dag 13 och FET på dag 19.

Så länge du äter tabetterna så borde inte slemhinnan gå tillbaka. Men om dina embryon är korttidsodlade (2 dagar) så skulle jag nog ringa och fråga om de inte har räknat fel.

Lycka till!

• Nikolina

Nu är jag lugnare. Mailade till en annan klinik av AVA och frågade och fick detta till svar:
    man tar oestrogen innan insättningen med nedfrysna embryos vanligen 18-30 dagar.
    Insättningsdag beror på hur slemhinnan växer.
    Dvs. 22 dagar är helt ok.

Min slemhinna växte visst bra vid ET så det skall nog gå.

Någon jag känner satte in på dag 19 och det gick bra. Tack för lycka till Bling1975. Hur gick det för dig?
    Jag vet inte hur länge mina embryon är odlade. Vad skulle det göra för skillnad? Jag hoppas det är okej.

Var skall du göra FET Momme?

• Bling1975

Man brukar göra FET efter den naturliga cykeln även vid stimulerat. Vid naturlig grav vid ÄL så börjar ju ägget sin vandring mot livmodern och är framme och fastnar efter cirka 7 dagar.

Därför brukar man räkna embryots ålder från den dagen de befruktades till återförandet och räkna fram så många dagar från ÄL för själva återförandet. Allt för att vara i ett så naturligt stadie som möjligt för kroppen.

Långtidsodlat är relativt nytt och man har med den metoden kunnat öka chanserna för en fullgången graviditet från 35% till 50% för vissa kvinnor, speciellt för de som har många ägg av bra kvalitet. Men jag vet inte om det används lika ofta vid donation eftersom det blir mer "spill"

Vi fick plus på vårt första FET men fick tyvärr missfall så vi ska göra ett nytt försök innan sommaren.

• Billan n

Hej

har läst li9te här
    när fäster ägget vid ett ostimulerat FET då? är på ruvardag 5 idag ( onsdag )

• Bling1975

Mellan dag 7 - 9 på embryots ålder. Om du har ett embryo odlat i två dagar så borde det fästa idag eller imorgon. Har du långtidsodlat så ska det redan ha fäst.

Lycka till!

Stitch älskade sin Lilo
  • Billan n

två dagars odlat är det......Har haft värk som känts som ÄL-nings värk enda sen dagen efter FET

• Momme72

Jag ska göra FET på Ava i Åbo. Jag pratade med de igår och diskuterade fram och tillbaka hur länge jag ska vänta nu. Gjorde en insättning (äggdonation)i April som tyvärr inte blev något plus. Jag fick veta att det var till fördel för mig att vänta några månader så att kroppen får ta igen sig och att menscykeln skall komma igång igen. Jag kommer därför tidigast att börja hormonbehandling vid mens i augusti!
    Tack alla andra för bra och tydliga svar!

• Sleepingbeuty

Jag fick mina FET insatta på dag 19.Då hade de fryst ner efter 2 dygn.Jag gjorde det i stimulerad naturlig cykel.alltså Östrogen på dag 2.det stämmer med tiden och min långa mensscykel.Ägget fäster 4 dagar efter insättningen sa dom på min klinik.Så då blir det dag 7 om jag räknar med när de odlades och tinades upp.
    Jag plussade!

Svar på tråden Tacksam för råd om FET