• LadyLi

Hur mkt tål magen om man är gravid?

En liten fundering. När man blir gravid, hur mycket tål magen?
    Och då tänker jag inte på tex stark mat, utan hur mkt tål magen i form av stötar, slag, sparkar osv? Om man ramlar? om man tränar?
    När blir det farligt? Hur tidigt blir det farligt? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur mkt tål magen om man är gravid?
  • Jiie

Träna är inte farligt, motion rekommenderas!
    Klart att slag o sparkar i magen inte är bra....

Efter 2 år har äntligen Pyret flyttat in...
  • LadyLi

Tänkte tex om man tränar kampsport eller liknande? Då är det ju en del slag.
    ELler om man som jag har en stor hund som gärna hoppar på en.

Kan man då få missfall, oavsett tidpunkt i graviditet? Om man inte ens hunnit få reda på att man är gravid, kan man då få missfall av tex en hundtass som hoppar rakt in i magen, hårt?

Kan vara bra att veta... Jag är nervös för den dagen... Försöker få hunden att sluta hoppa, men lätt är det inte.

• LadyLi

*puff* Ingen som vet, eller har nån erfarenhet?

• enilorac

Hund som hoppar upp ska ju inte vara farligt. De finns ju en massa kvinnor som har små barn som kan sparkas och få utbrott när man är gravid..... Men kampsport skulle jag nog inte träna om jag var gravid.

Vet att man inte ska anstränga sig för hårt eller träna om man haft upprepande missfall.

Kram och lycka till !

C och C

• Civ

Min mamma ramlade ut från ett fönster och slog magen när hon var högravid med mig, det gick bra men hon sa att det gjorde så ont att det svartnade för ögonen. Hon blev så rädd!!!

• LadyLi

civ: vad skönt att det gick så bra, men så läskigt det måste varit för henne!

enilorac: det är sant. en spark från ett barn och ett hopp av hunden lär ju vara ungefär samma. Tack!!

• VFT WIL ALO

Jag tränade kampsport (karate) innan jag blev gravid men min barnmorska uppmanade mig att sluta eftersom det kan vara farligt att få en hård spark eller slag i magen.
    Så kampsport är inget att rekomendera men annan träning går ju bra!

• Skina

När jag väntade min prinsessa som är 4 månader nu, så stångade en bagge mig rätt i magen i 7 månaden. Det gick tack och lov bra!

• Liten Stjärna

stångade han dig i sju månader? Oj..jobbigt.. hehe..

• BettanB
    Skina skrev 2007-05-21 00:34:20 följande:
    När jag väntade min prinsessa som är 4 månader nu, så stångade en bagge mig rätt i magen i 7 månaden. Det gick tack och lov bra!
    Hihihi.. Det låter som en ytterst enveten bagge.. Och du stod kvar hela tiden.

Ts:
    Fråga din bm. Själv hade jag nog fortsatt, men tagit det lugnt. Vad jag förstår så skall det till en hel del för att skada barnet ändå. Tänkt på kvinnor som överlever tortyr utan att få missfall..
    Men det är klart; tycker du öht att det är värt chansningen?
  • Skina

Baggen stångade mig så jag flög fem meter landade på marken och fick skrapsår i svanken, han stångade mig en gång*ASG* Såg att det såg ut som 7 månader men nej jag var i 7:de månaden :)

• Fama123

Hård kampsport rekommenderas inte, vad jag har hört, och buffliga sporter typ innebandy. Men träning är ju bra och om man tränar kampsport men undviker parövningarna lär det ju inte vara nån fara. Finns bra träningssidor med rekommendationer om hur man kan träna som gravid. Fast kan inte tänka mig att det skulle kunna påverka innan man vet om att man är gravid.

När jag var i v 14 kom min katt (4kg) skuttandes i full fart och landade rätt min min mage, uppifrån, så det var en rätt hård duns. Fick en rejäl blödning direkt, det visade sig att en liten pluttbit av moderkakan släppt. Sedan småblödde jag i ca 6v innan allt blod var ute. Allt gick bra, dock, och sonen kom när han var planerad. Om blödningen berodde på kattskuttet kan man ju inte avgöra till 100% förstås, men eftersom det började omedelbart i anslutning är det sannolikt. hade varit försoppad ett tag innan (ursäkta detaljerna) vilket också tryckt en hel del mot magen, man kände liksom utanpå hur hårda tarmarna var. Så det kan ju vara kombinationen av båda sakerna också. Den här gången har jag ALLTID en kudde på magen när jag ligger i soffan...

• Liten Stjärna

men hur är det med innan man kommer förbi v 12? Min syster vågade inte göra ngt alls pga hon trodde att det kunde öka risken för missfall om hon tränade..

Svar på tråden Hur mkt tål magen om man är gravid?